A tovább élő Szolidaritás

2005. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonöt éve Gdanskra tekintett az egész világ, midőn a tizenhét napos sztrájk után augusztus 31-én megállapodást írtak alá az akkor még Leninről elnevezett hajógyár munkásai és a kormány. Gyökeresen megváltoztatta Lengyelország arculatát, hogy a kommunisták engedtek a követeléseknek, és megengedték a független szakszervezet megalakulását. Ez a tény, amint a közép-európai ellenzék Lech Walesa melletti másik szimbolikus alakja, Václav Havel fogalmazott, reményt adott az egész térségnek, azt sugallva, hogy megváltoztatható a kommunista rendszer. A lengyel vezetés egy évvel később szükségállapot bevezetésével próbálta szétzúzni a Szolidaritást, ám a szellem már kiszabadult a palackból, s 1989-ben a Szolidaritás döntötte meg a rendszert.
Már a mozgalom definíciójának kísérletei is arra utalnak, hogy e jelenség nem sorolható be a hagyományos kategóriákba. Egyszerre volt ugyanis forradalom, hatalmas társadalmi mozgás, nemzeti felkelés, ugyanakkor egyszerűen „csak” – mellesleg az egyik pillanatról a másikra tízmillióssá duzzadó – szakszervezet. Történetét ezért nem véletlenül végigkíséri a helykeresés, amelynek középpontjában a szakszervezetből párttá válás áll. A Szolidaritás külön sajátossága volt, hogy soraiban együtt küzdött a rendszer megdöntéséért munkás, paraszt és értelmiségi. A mozgalom a megújulás garanciáját jelentette az élet számos területén: a gazdaságtól az igazságtalanságok felszámolásán át a nemzeti hagyományok viszszaköveteléséig. A Szolidaritás pacifista mozgalom volt, amely az erőszakmentes önvédelem stratégiája mellett állt ki.
Ami 1980-ban történt Lengyelországban, az nem értelmiségiek vagy reformkommunisták által kezdeményezett forradalom volt, hanem egy öntudatos munkásosztály teljesítménye, akik Marxot és Lenint a fejükre állították. 1956-ban Lengyelországban is, Magyarországon is bőséges bizonyíték volt arra, hogy a munkások megelégelték a kommunizmust, és ha kell, harcolni fognak a szovjetizált állam ellen.
A lengyel munkások vezére, Lech Walesa egyszerű villanyszerelő, aki karizmájával kiemelkedve a tömegből társaival együtt történelmet írt a 25 évvel ezelőtti napokban. A modern kori közép-európai történelem talán legnagyobb alakja ő. Egyszerűségében is impozáns, igazi vezéregyéniség, akinek mindannyian sokat köszönhetünk. Ő mondta egy alkalommal: „Mi nem a szocializmus ellen vagyunk… Hová vezetett bennünket az elmúlt 35 év? Piti bűnözők, csalók, szélhámosok, opportunisták társadalmába. Helyre kell állítanunk a nemzet erkölcsét. Nekem nincsen hatalmam, nekem csak szívem van és hitem. Minden reggel misére megyek, és a szentáldozáshoz járulok.”
S itt álljunk meg egy pillanatra, mert a Szolidaritás igazi belső ereje a hit, a katolicizmus volt. S talán emiatt is lehet az általa ránk hagyott örökség az aktuálpolitikai jegyeken túllépő, örök. Charles Péguy, a nagy francia katolikus látnok és költő vetette papírra valamikor a múlt század első felében: „A XX. században a keresztény családapák lesznek az igazi forradalmárok.” John Lukacs e szavakat úgy értelmezi, hogy Franciaország polgári állama és a Nyugat annyira rothadt és korrupt, hogy kereszténynek lenni különleges bátorságot igényel, szembeszállást szinte mindennel a modern világban. És most, amikor a Nyugat intézményeit, köztük még az egyház némelyik hierarchiáját és bürokráciáját is ellepik az opportunisták, akiknek lelkében kihunyt a meggyőződés lángja, a hatgyermekes Walesa az „igaz forradalmár”. Mindehhez hozzátehetjük, hogy a Szolidaritás az ország és nemzet minden szintjén működött, méghozzá a társadalmi összetartozás elveire, a közélet morális értékeire alapozva. Ez már önmagában a kommunista rendszer szabályainak megtagadása volt, így alapjaiban rengette meg a kommunizmust Lengyelországban, majd az egész szovjet tömbben. Hiszen mint nyugati elemzők már a 80-as évek elején megállapították, a Szolidaritás fénye mindannyiunkra rávetül.
Az új világ Gdanskban kezdődött el. A Szolidaritás létrejötte több volt az elnyomó rendszer elleni visszatérő lázadások egyikénél. A Szolidaritás forradalma a kommunizmus végének, az európai megosztottság végének kezdetét jelentette. Ezzel ma már nagyjából mindenki egyetért, a tekintetben azonban még a lengyelek is megosztottak, hogy mi is a Szolidaritás aktuális öröksége. Egy a GSK intézet által végzett és a Rzeczpospolita című lapban közölt felmérés szerint a lengyelek között többen vannak azok, akik felelőssé teszik a volt kommunista tömb első szabad szakszervezetét olyan negatív jelenségekért, mint a munkanélküliség (85 százalék) vagy a korrupció (58), mint azok, akik hálásak neki olyan vívmányokért, mint a szólásszabadság (52), az európai uniós tagság (47) vagy a Moszkvától való függetlenség (37). Meglepően magas számban – többen, mint akár pár éve – mondanak igent arra a kérdésre, hogy sztrájkolnának-e, ha most nekik kellene ezt tenni. Feltűnő az is, hogy a mélyrepülésben lévő lengyel posztkommunisták is a régi szlogenekkel kampányolnak, kiemelik a társadalmi összefogás gondolatát. Ezt természetesen azzal is lehet magyarázni, hogy míg a mozgalom létrehozói vitatkoznak, a jobbítás szándékával ölik egymást az elkövetett hibák miatt, addig a posztkommunisták számára ez csupán bolti áru, amiért nem kötelesek felelősséget érezni. Nem lehet azonban nem észrevenni azt sem – s ez különösen tanulságos olyan széttört, megtört társadalomban, mint a magyar –, hogy ma már a magukat a civilizált erő körébe tartozók Lengyelországban úgy érzik, hogy ildomos a Szolidaritásról baráti nézeteket vallani. Emögött ott van azonban az a felismerés is, hogy általános az igény a társadalmi és nemzeti kohézióra. Ezt sugallta Lech Walesa is, amikor a tévé kamerái előtt látványosan megbocsátott Wojciech Jaruzelskinek, aki bocsánatot kért a szükségállapotért.
Különösen érvényes ez ebben a térségben, ahol a 90-es évek, az oly várt demokrácia, a diktatúra bukása egyúttal erős liberális valóságot hozott magával, az ezzel járó szétnyíló jövedelemollóval. Az elmúlt évtizedben természetes normává váltak a fizetős magániskolák, a magas kerítésekkel, biztonságiakkal védett házak, mára azonban ébredőben van az a nézet, miszerint ez túlzás. Nem véletlen, hogy mindhárom esélyes elnökjelölt egyszerű emberi mivoltát hangsúlyozza. Elavult az a szlogen, hogy a szabad piac megold mindent. A 90-es évek sokakat megtörő neoliberális hengere után érezhető tehát egyfajta kiigazító trend, amelybe jól illeszkedik a 25 évvel ezelőtti örökség újraértelmezése. Nem véletlenül hangsúlyozzák éppen a lengyelek európai vonatkozásban is a Szolidaritás örökségét. Mindaddig, amíg a nemzeti önzés és a részérdekek uralkodnak, a válság visszatérő jelenség lesz, s Európának a szebb jövő felépítéséhez meg kell tanulnia a Szolidaritás leckéjét, szüksége van a mindennapi szolidaritásra.
A politikai szervezetként szétesett, legfeljebb az utódpártokban élő Szolidaritás tehát „halála” után újra teljes győzelmet aratott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.