Eltitkolt adatok a Mahart magánosítási tenderén

A Mahart Passnave Kft. eladására meghirdetett tenderén a pályázók számára bemutatott dokumentumok hiányosak voltak, az érdeklődők nem kaptak hiteles adatokat a cég üzleti állapotáról, ráadásul a hitelállomány összege sem volt megállapítható, és a Mahart vezetése olyan ingatlanokra is fedezetet akart képeztetni, ami nem is volt a tulajdonában – értesült lapunk.

Putsay Gábor
2005. 08. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindössze egyetlen ajánlat érkezett a Maharthoz a személyhajózást lebonyolító Passnave Kft. 51 százalékos állami tulajdonban levő üzletrészének megvételére, ami nem lehetett véletlen a pályáztatást körülményei miatt. A lapunk birtokába került dokumentum szerint az egyik lehetséges pályázó, a Duna Klub Kft. észrevételeit és kifogásait eljuttatta a Mahart Kft. tulajdonosának, az ÁPV Rt.-nek, valamint a Gazdasági Versenyhivatalnak, ennek ellenére a Passnave üzletrészét időközben értékesítették. Ismert: az 51 százalékos állami részvénycsomagot a Conflex Kft. és az Európa Rendezvényiroda Kft. alkotta konzorcium vásárolhatja meg, az árat azonban nem hozta nyilvánosságra a Mahart. A pályázati anyagot hatan vették meg a Mahart Rt.-től, mégis egyedül a konzorcium adott be ajánlatot. A Duna Klub Kft. ügyvezetője, Varga István leginkább azt sérelmezi, hogy a pályázaton nem biztosította az ajánlatkérő az esélyegyenlőséget.
A kiíró a felhívás megjelenését követően 30 napot adott a jelentkezőknek az ajánlatok elkészítésére és benyújtására, amit csak tetézett, hogy a kért adatok egy részéhez való hozzáférést nem biztosította. Ilyen körülmények között pedig nem lehetséges a banki finanszírozás megszervezése sem – állítják a Duna Club Kft.-nél (a cég szintén részt vett volna a pályázaton). A Passnave Kft. megvételében érdekelt cég vezetője felháborítónak tartotta – és ezzel a véleményével nem volt egyedül –, hogy alá kellett írniuk egy olyan nyilatkozatot, amely szerint előre lemondanak a fellebbezés jogáról, ugyanakkor a Mahart közölte: az adatok hitelességéért nem vállalnak felelősséget. A Duna Klub vezetése időközben levelet írt Mészáros Tamásnak, az ÁPV Rt. vezérigazgatójának, magyarázatot kérve a tapasztalt hiányosságokra. Az egyik kifogás szerint a titokszobában rendelkezésre bocsátott adatokat tartalmazó dokumentumok nagy része másolat volt, amelyeknek nem lehetett igazolni a hitelességét. A Passnave adósságállományába sem nyerhettek betekintést a pályázati csomagot megvásárlók, ugyanis a hitelszerződésekben a bank nevét, az összeg nagyságát és annak futamidejét egyszerűen kitakarta a tulajdonos, ugyanakkor a titoktartási kötelezettséget aláíratta a jelentkezőkkel. Ugyancsak nem lehetett hozzáférni a valós tulajdonviszonyokat igazoló dokumentumokhoz, az éves beszámolóhoz, könyvvizsgálói jelentésekhez és a főkönyvi kivonathoz, ami egyébként egy cég megvásárlása esetén fontos tényező lenne. A jelentkezőnél, pláne az üzletrész megvásárlását finanszírozni haljandó hazai és svájci bank tulajdonosainál akkor telhetett be a pohár, amikor a Mahart olyan ingatlanra akart fedezetet, illetve kötelezettséget képeztetni, ami nem is volt és jelenleg sincs a tulajdonában. Három ingatlan esetében – Passnave irodaház, nemzetközi hajóállomás, Admirál étterem – ugyanis nem áll rendelkezésre a Mahart tulajdonjogát igazoló okmány. A Mahart ez esetben egy 1936-ban kelt királyi levélre hivatkozott, de abban is az áll, hogy per útján lehet a Mahart Rt.-t tulajdonosként rávezetni. A Duna Klubnál úgy vélik: az egyetlen pályázó, aki az ingatlanok értékére banki letétet képezett, belső információval rendelkezhetett. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a Passnave szinte valamennyi ingó és ingatlan vagyonelemére hitelezői jelzálog került, a szerződéseket egyetlen bank sem tudta értelmezni, ráadásul a dokumentumok ez esetben is másolatok voltak. Az ÁPV Rt. vezetője a Duna Klubnak küldött válaszlevelében elismerte, hogy az érintett ingatlanok jogi státusa rendezetlen. Az ingatlanokat ugyanis – indokolta az ÁPV Rt. – a Mahart jogelődje a főváros hozzájárulásával építette, azonban a szükséges önkormányzati nyilatkozat hiányában a építmények önálló Mahart-tulajdonként nem jelennek meg az ingatlan-nyilvántartásban. Az ÁPV Rt. vezetője közölte továbbá, hogy tudomása szerint az adatszobában minden adat megtekinthető, ugyanakkor viszont a Mahart egyetlen hajó lajstromát és jelzálogát nem mutatta be, a jelzáloggal terhelt ingatlan helyrajzi számát sem tudta meg a pályázó, aminek okán a földhivatali ellenőrzésre sem volt lehetőség.
A Passnave Kft. tartja fenn jelenleg a dunai személyhajózást, a cég nyereséges, az első féléves adózás előtti eredménye harminc százalékkal haladja meg a tavalyi évét. Lapértesülés szerint elképzelhető, hogy az új tulajdonosi struktúrában
hosszú távon elsorvad a Passnave önmagában vesztséges hajózó üzletága, csak a 2004-ben több mint 300 millió forint profitot hozó kikötői tevékenységet és a szintén nyereséges szárnyashajózást tartják meg a cégnél. A hagyományos hajózást elavult eszközparkkal bonyolítja le a Passnave, a járművek motorjait ugyan lecserélték, de utoljára 1998-ban vásároltak egy használt nagyhajót és egy szárnyas hajót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.