A bukás

2005. 09. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs ezen mit szépíteni: megbukott a költségvetésben előirányzott hiánycél, vagyis nem jött be a kormány autópályatrükkje. Ezt pedig nem akárki, hanem maga Joaquin Almunia, az Európai Bizottság gazdasági és monetáris politikáért felelős tagja jelentette ki tegnap Budapesten. Leegyszerűsítve arról van szó, a kormány úgy kívánta mérsékelni ebben az esztendőben a deficitet, hogy az autópálya-építés költségeit kiszervezte a közkiadásokból. Az Európai Uniónak viszont csípi a szemét a kozmetikázás, így a brüsszeli illetékesek úgy számolnak, hogy a költségvetés idei deficitje jócskán meghaladja a kormány által kitűzött 3,6 százalékos célt. Itt jegyezzük meg, hogy az Almunia fémjelezte grémium tavaly deficiteljárást indított Magyarország ellen, a túlzott államháztartási hiány miatt. Akárhogyan is, a sztrádaépítési tétel mértéke számítások szerint a hazai GDP 0,8-1,3 százalékát jelentheti, vagyis a költségvetési hiány ennyivel gyarapodhat. Immár papíron is. Mellesleg ha az utóbbi adat jön be, akkor bizony öt százalék közelében lesz a 2005-ös GDP-arányos deficit. Az már csak hab a tortán, amit a Világgazdaság tegnap megszellőztetett: az Eurostat, vagyis az unió statisztikai hivatala sem fogadja el az autópálya-finanszírozás kiszervezését a költségvetésen kívüli körbe.

Almunia egyébként tegnap azt is megjegyezte: a 2010-es eurócsatlakozás szempontjából kulcsfontosságú lesz, hogy a kormány tartani tudja-e a 2008-ra kitűzött – saját maga által meghirdetett – tervét, miszerint a GDP-arányos deficit három százalék alá esik. Ha nem, úgy a térségben mi vezetjük be utoljára a közös fizetőeszközt.

De hát miért is olyan fontos a hiánycél alakulása? Mi történik akkor, ha több lesz a deficit a jósoltnál, esetleg később vezetjük be az eurót? Megállíthatatlan gazdasági zuhanásról van szó? Nos, a gondot az jelenti, hogy a pénzügyi egyensúlytalanság miatt megbillent a gazdaság. Eközben az egyébként is ésszerűtlen struktúrájú költségvetés rátelepszik a nemzetgazdaság egészére, a kiterjedt és hatalmas deficittel küzdő büdzsé pedig hiteltelenné teszi az egész országot.

A hiány mértéke tehát nagyon fontos. Pillanatnyilag a fő mérőszámok egyike, az pedig meglehetősen kínos, hogy a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok hivatalba lépésük óta(!), tehát harmadik éve, képtelenek olyan költségvetéssel kirukkolni, amelyről pár hónap alatt nem derülne ki, hogy tarthatatlan. Sajnos az egész ország fújja: rosszul számolt kiadások, eltúlzott bevételek, eltaktikázott növekedés. Ahhoz pedig, hogy valamennyire is tartható legyen a költségvetés, innét-onnét újabb százmilliárdokat kell lefaragni és beszedni. De tartsuk fejben azt is, ha magas a hiány, azt különböző kölcsönökből kénytelen fedezni az állam; ez a hitelfelvétel pedig újabb adósságot hoz. Ördögi kör: ha hiány van, nő az államadósság is. Az euró átvételének szigorú pénzügyi szabályai pedig azt jelzik, hogy hol tart ma az ország. Vagyis, ha kitoljuk az időpontot, az a stabilitás megingása. Persze a legnagyobb probléma az, hogy hiányzik a megfontolt gazdaságpolitika, ám az egyenesen példátlan, hogy a kormány csak statisztikai trükkökre és magyarázatokra képes.

Az Európai Bizottság felelősének tegnapi bejelentése csak erősíti azt, ami sajnos Magyarországon gyakorlattá vált. A költségvetések története az eseti döntések, a folyamatos megszorítások, az állami pénztologatások és a kozmetikázások folyamatává vált. A jelek szerint az olcsó trükköt az EU nem vette be. Valószínűleg a választók sem fogják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.