Ellentmondásos büdzsé

2005. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemsokára megkezdődik a 2006-os költségvetésről szóló általános vita a parlamentben. Különleges, ám gazdasági alapellentmondásra épülő büdzsére számíthatunk: egyfelől a jövő évben országgyűlési választások lesznek, azaz elméletileg meglódul a kiadási oldal, másrészt a kormányt nemcsak a teljesületlen ígéretek terhelik, hanem az Európai Bizottság kifogásai is.
Az unió legfőbb döntéshozó testülete ugyanis a magas deficit miatt újabb megszorító intézkedésekre szólította fel Magyarországot. Eközben a makrogazdasági egyensúlytalanságot bírálók szerint pont az államháztartás az, amely fékezi a gazdasági növekedést. Úgy indul tehát a törvényjavaslatról szóló vita a parlamentben, hogy a költségvetést érő erős külső bírálatok és az ezeket tompítani akaró kormányzati értekezések adják az igazi fejleményeket a makrogazdasági események táborában.
De vissza az Európai Bizottság jelentéséhez. A testület annak kimondását javasolja az unió pénzügyminiszteri tanácsának (amelynek ülése november 8-án lesz), hogy Magyarország továbbra sem tett hatékony lépéseket az államháztartási hiány csökkentésére. A többi között azt állapítja meg a szóban forgó anyag, hogy hazánk jelentősen eltért a 2005-re és 2006-ra vállalt hiánycsökkentési céloktól. Azt is megállapította a bizottság, hogy növekedett Magyarországon a makrogazdasági egyensúlytalanság, s ennek az is a következménye, hogy lassú a strukturális reformok mértéke. Az EU-s grémium úgy látja: a jövő évi magyar deficit egyértelműen magasabb lesz, mint amennyit a kabinet várt: GDP-arányosan 6,1 helyett 8,1 százalék.
Kínos, hogy mind ez idáig hazánk volt az egyetlen, amely kétszer is megszegte a költségvetési hiány csökkentésére vállalt kötelezettségeit. Hogy nemcsak itthon, hanem az EU fővárosában is fogy a béketűrés, mi sem jelzi jobban, mint hogy a pénzügyminiszteri tanácsban és a gazdasági és pénzügyi bizottságban már felmerült a kohéziós támogatás megvonásának lehetősége is.
A fentiek után nem csoda, hogy a magyar gazdaság szereplői is keményen kritizálják a készülő költségvetést. A kormány költségvetési tervezetét és az adójogszabályok tervezett módosítását koncepciótlanság és időzavar jellemzi – így foglalták össze véleményüket a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és Pest megyei társszervezetének képviselői. A vállalkozásokat tömörítő köztestületek leginkább azt bírálják, hogy az adótörvények módosításának hatásából 2006-ban „vajmi keveset” érzékelhet a vállalkozói szféra. Szerintük – dacára a nagy ívű bejelentéseknek – a valós hatások a következő kormányciklus időszaka alatt válnak majd érzékelhetővé.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint a költségvetés tényleges hiánya a GDP 9-10 százalékára tehető, s ennek finanszírozása hoszszabb távon lehetetlen. Jegybanki szakértők véleménye alapján az államháztartásban a reformok elodázhatatlanok, mert az a mostani formájában finanszírozhatatlan. Nem csak pénzügyi jellegű problémáink vannak: az elmúlt másfél évben az európai uniós tagságunkat követően nem jutottunk közelebb az unió fejlettségi átlagához. Bár a nemzetgazdaság négyszázalékos növekedési rátája az unió régi tagállamaihoz képest magas, ezzel a bővülési mutatóval nem tudunk felzárkózni. A helyzetet jól illusztrálja, hogy a tavaly csatlakozott tíz új tagország között a gazdasági növekedés tekintetében igencsak hátul kullogunk.
Eközben osztjuk a kamarai aggodalmat: nagyon komoly adóreformra lenne szükség, valamint az államháztartás kiadásait egyértelműen le kellene faragni. Az elosztási gyakorlat a jelek szerint azonban továbbra is marad: a központi költségvetés 45 százalékát elvonja a gazdaság bevételeinek, s az elvont bevételek 50 százalékát át is csoportosítja. Az államháztartás nagy terjedelme, finanszírozási igénye blokkolja a gazdasági növekedést. Ha már a statisztikáknál tartunk: a munkaképes korú lakosságnak mindössze 57 százaléka, a magyar összlakosságnak pedig csupán 38 százaléka dolgozik, azaz járul hozzá az állami bevételekhez. Ám kritikus az oktatás helyzete is. A jelenlegi oktatási rendszer olyan fiatalokat bocsát ki, akik pályájukat munkanélküliként kezdik, mivel végzettségükre a gazdaságnak nagy részben nincs szüksége. S nagy a lemaradás a felnőttek átképzése terén is.
Az államháztartás nagy ellátórendszereinek reformja az évek óta ismétlődő kormányzati kezdeményezések ellenére sem járt eredménnyel. A reform megvalósításának felgyorsítása azért is indokolt, mert a költségvetési hiány folyamatos növekedése mellett az ezekre a rendszerekre fordított kiadások aránya gyakorlatilag változatlan, ami azt jelenti, hogy a rendszer jelenlegi struktúrában való működtetése egyre többe kerül – áll az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) a jövő évi büdzséről a szervezet honlapján kiadott véleményében.
A gazdaságpolitikai egyensúlytalanságot természetesen a piac is „díjazza”. Egy hónapja tíz szakértőből hét még a kormányzati tervek megvalósulásában bízott, most viszont a megkérdezettek csaknem fele 2014-es dátumot nevezett meg az euróbevezetés lehetséges csatlakozási időpontjaként. A pénzügyminiszter, Veres János kiáll a benyújtott költségvetési törvényjavaslat mellett. Mint azt egy televíziós műsorban kifejtette: ezt „olyan költségvetésnek tartom, amely sok fejlesztést valósít meg Magyarországon, és egyben feszített gazdálkodást követel valamennyi, az államháztartásból gazdálkodó szervezet vezetőjétől”. A tervezettnél nagyobb mértékben szerinte nem lehet csökkenteni jövőre az államháztartási hiányt, különben hozzá kellene nyúlni a szociális vagy az egészségügyi ellátás kiadásaihoz vagy az önkormányzati feladatellátás finanszírozásához. Veres úgy látja, hogy nagyobb megtakarítást akkor lehetne elérni, ha módosítanák a kétharmados önkormányzati törvényt. Így módosítani lehetne az államigazgatást érintő kiadási tételeket. Szükségesnek tartja továbbá az egészségügy bevételi és kiadási tételeinek megváltoztatását, amit javasolni is fognak.
A legnagyobb ellenzéki párt szerint vágyak gyűjteménye lesz a jövő évi büdzsé, amelyet a következő kormánynak kell majd teljesítenie. Tállai András, a Fidesz országgyűlési képviselője úgy tartja: a jövőre befolyó adóbevételekből a 2004-ben és 2005-ben vállalt kötelezettségeket kell majd finanszírozni.
A kormány korábban adócsökkentést ígért, ehelyett azonban adóemeléseket hajt végre: nőnek a regisztrációs és jövedéki adótételek, megjelenik a négyszázalékos egészségügyi hozzájárulás, de szó van a tőzsdei árfolyamnyereség-adó bevezetéséről is. A Fidesz álláspontja szerint valóságos adó- és járulékteher-csökkentésre lenne szükség.
Summa summarum: a kormányzat részéről nem látszik kidolgozott nemzetgazdasági stratégia, a reformok túl későn kezdődtek. Nem győzzük hangsúlyozni a költségvetés alapellentmondásait: a tervezet választási jellegű, ugyanakkor a gazdasági kényszer miatt elvonásokat tartalmaz. Amúgy a 2006-os büdzsé is olyan lesz, mint a többi: az állam többet költ majd annál, mint amit a gazdaság teljesítőképessége következmények nélkül elbír. Erre figyelmeztet immár másodízben az Európai Unió is. Az a sokat hangoztatott gazdaságpolitikai fordulat, amely évek óta várat magára, jövőre is elmarad. Arra viszont mérget vehetünk, hogy a lazításból jövőre is kiigazítás, magyarán megszorítás lesz.
A számlát azonban már a következő kormány egyenlíti ki. Ha kényszerből is, ám a jövő kontójára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.