Egy vízi rendőr a kenesei úszóházból

Teraszát is számítva egy alig több mint hatvan négyzetméteres, időnként igencsak imbolygó kikötői úszóházból indul kelet-balatoni bevetésre, a vízi közlekedés biztonságának, a horgászattal, a halászattal, a víz- és környezetvédelemmel kapcsolatos előírások betartásának ellenőrzésére, élet- és vagyonmentésre Rest Bulcsú őrnagy, a Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság kenesei őrsének parancsnoka. A kemény kötésű, de barátságos tekintetű rendőr a napokban a három tó környéki megye, Somogy, Veszprém és Zala köztestületei által alapított, a Balatoni Régió Közbiztonságáért elnevezésű díjat vehette át.

2005. 12. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem szokványos pályakezdet a testnevelő tanári diplomás Rest Bulcsú őrnagyé. – Főiskolásként minden nyaramat a Mahartnál töltöttem afféle szezonmunkás matrózként – mondja. – Ott figyeltem fel a vízi rendőrök különlegesen veszélyes munkájára. Izgalmasnak tűnt, hogy amikor a vihar közeledtével vagy már a viharban minden fürdőző, kishajó, csónak, vitorlás a part felé igyekszik, a rendőrhajók befelé húznak. Ez egy vagány dolog, gondoltam magamban, tetszett az egyenruhájuk, a viselkedésük, és kívülről nézve gyanítható volt, hogy a vízi rendőröknél még a légkör is más, mint a szárazföldieknél. Úgy véltem, nagyon erős kötelék tarthat össze egy-egy csapatot. Tapasztalatlan álláskeresőként egy fehér klumpában és rózsaszínű izomtrikóban bekopogtam hát a kapitányságvezetőhöz, Madarász Zoltán alezredeshez, és közöltem vele: vízi rendőr szeretnék lenni. – Nem így szoktak munkahelyet keresni, fiatal barátom – mondta mosolyogva a kapitányságvezető, majd komolyra fordítva a szót, azt ajánlotta, menjek el először katonának. Azt remélte, elfelejtem az egészet. Egy év múlva, eltérően társaimtól, én nem reggel nyolc, hanem már hajnali négy órakor leszerelhettem a mosonmagyaróvári határőrlaktanyából. Kocsiba ültem és nyolc órakor Siófokon voltam. Más öltözékben újfent bekopogtam a kapitány úrhoz, és munkára jelentkeztem. Madarász alezredes nem hitt a szemének, ám úgy látta: megmásíthatatlan az elhatározásom. Fölszerelkeztem, és törzszászlósi rendfokozattal átvettem a megelőzési főelőadói kinevezési okmányaimat.
Rest Bulcsú számára 1995-ben kezdődött a vízi rendészeti karrier. Jóllehet, a karrier szót nem szereti a kenesei őrsparancsnok, ám végül is elismerte: nem minden egyenruhásnak megy olyan simán a ranglétrán való feljebb jutás, mint neki. A levelező tagozaton szerzett rendőrtiszti főiskolai végzettség után előléptették hadnaggyá, volt műszaki tiszt, két évig ügyeletes tiszt Kenesén, három éven át afféle „rendcsináló parancsnok” a keszthelyi őrsnél, majd miután ott „rend közeli állapot” lett, visszahelyezték Kenesére.
– Kezdetben egyetlen tiszti járőrként egy öreg Lada motorossal szeltem a vizet Aligától Almádiig. Állítólag többet intézkedtem, mint az akkor 4-5 főből álló őrsök. Aztán 2000-ben azt mondta a kapitányságvezető: szervezzek őrsöt Kenesén. Megtettem, bár az állománytábla szerint heten kellene lennünk, csak öten vagyunk. Járműparkunk mindössze két hajóból áll. Az egyik a 100 lóerős, külmotoros, merev aljú Capelli, a másik – amire kiváltképp büszke vagyok – a tó leggyorsabb vízi járműve, a Chranci nevű egykori kapitányhajó.
A kenesei őrsparancsnok hallani sem akar arról, hogy elhagyja a Balatont. Felesége és a hétéves fia is „vízpárti”. Mint megjegyezte, igazolásául annak, hogy a tónál képzelik el a jövőjüket, Aligán építkeznek.
Rest őrnagy a vízi rendészeti kapitányság csapatszolgálati szakaszának parancsnoka is, szabadidejében pedig egy Fecske típusú orosz tengeri naszád felújításával foglalatoskodik. Ez utóbbira különösen büszke, noha az öreg bárka igencsak őrzi a több évtizedes vízi közlekedés nyomait.
– Bűnözőszökés, nagyobb tömegeket megmozgató balatoni, jelesül vízi rendezvények, például a nagy vitorlásversenyek vagy a Balaton-átúszás biztosítását nem őrsönként végezzük, hanem ilyen esetekben úgynevezett csapaterőt alkalmazunk. Ennek összefogásával bízott meg a kapitányságvezető – adja magyarázatát a csapatszolgálati parancsnokságnak. – Ami pedig a hobbimat illeti, a szűkre szabott szabadidőmben is hajózok. Hamarosan a sajátommal. A tavasszal vásárolt, ki tudja, hány éves orosz tengeri naszáddal vízre szállunk a fiammal. Idén 28 sikeres élet- és vagyonmentésben vettem részt. Mivel kevesebb volt a balatoni vendég, és a vízen tartózkodók száma sem érte el a korábbi évekét, fele annyi dolgunk volt, mint tavaly vagy tavalyelőtt. Hőstettet nem hajtottam végre, tettem a dolgomat a tó keleti medencéjében, Aligától Almádiig. Amióta vízi rendőr vagyok, egy különösen nehéz éjszakám volt, ha nem tévedek, 1999-ben, a Fehér szalag vitorlásversenyen. Keszthelynél, a 125 kilométeres szélben és a jégesőben egy éjszaka három vízbe dőlt árbocos mentése adott ember- feletti munkát az őrsömnek. Mit tartanak rólam a civilek? Azt hiszem, szigorú rendőrnek ismernek, és időnként szidnak, mint a bokrot. De előfordult, hogy akikkel szemben el kellett járnom, később megkerestek, mert belátták: nem ellenük, a biztonságukért intézkedtem.

Kitüntetettek. Rest Bulcsú mellett november végén Kiss Katalin siófoki rendőr alezredes, Scher József alezredes, a tapolcai rendőrkapitányság vezetője és Szedlák Péter, a Vízi Mentők Balatoni Szakszolgálata diszpécserközpontjának vezetője vette át a tó közbiztonságáért odaítélhető díjat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.