Nemcsak az őrzött kerékpártárolók, az olcsó „bringás panziók”, a kerékpár-gyorsszervizek és az út menti büfék hiányoznak a Balaton mellől, évek óta vita tárgya az is, hogy kinek a feladata a települések közötti kerékpárút-szakaszok karbantartása. Hiányoznak a közvetlen parti és az úgynevezett háttértelepüléseket összekötő „bringautak” is. Jövőre talán körbeér a balatoni bicikliút, ám kérdés, lesz-e jogszabály által is kijelölt gazdája, karbantartója a köztes szakaszoknak.
A településeken belül általában gondozottak a balatoni kerékpárutak, az önkormányzatoknak jól felfogott érdeke, hogy a részben pályázati pénzből készült bringautakon is vendégek érkezzenek az üdülőhelyekre, ám az egyes nyaralóhelyek közötti szakaszok sok helyütt gazdátlanok. Nincs, aki lekaszálná a bringaút mellett a füvet, eltakarítaná az oda került szemetet, megtisztítaná az utat a rádőlt fáktól, és eltessékelné a bringaúton parkoló autósokat.
A minap a balatoni önkormányzatok szövetségének ülésén is napirendi pontként szerepelt a kerékpárutak helyzete, és elhangzott: habár már csaknem bezárult a 209 kilométeresre tervezett bringakörút, néhány szakaszán kimondottan veszélyes a helyzet. Jelesül ott, ahol nagy forgalmú út mellett kell tekerniük a kerékpárosoknak.
A kerékpárosok egyesületeit is felettébb bosszantja, hogy a szelíd turizmust lekicsinylő autósok – ellenőrzés- és büntetésveszély nélkül – helyenként a kerékpárúton parkolnak, s hogy eközben a négykerekű járművek súlya alatt sérül, van, ahol jelentősen megsüllyed a bicikliút aszfaltszőnyege.
A Balatoni Szövetség legutóbbi ülésén mások mellett Simon Károly, a szervezet ügyvezető elnöke is arra hívta fel a figyelmet, hogy nem szabad az egyéb terhekkel is sújtott települési önkormányzatok vállára rakni a kerékpárutak külterületi szakaszának karbantartását. Ezt a feladatot az államnak kell magára vállalnia.
Ugyanerre figyelmeztet Manninger Jenő, a keszthelyi térség országgyűlési képviselője. A fideszes honatya lapunk kérdésére leszögezte: nem szabad önkormányzati pénzből finanszíroztatni a kerékpárutak köztes szakaszának karbantartását. Egyszer már kimondatott: az állami feladat, és az illetékes megyei közútkezelő kht.-k dolga. Más kérdés, hogy azok megfeledkeznek erről, merthogy nincs, aki eszükbe juttatná a – jogszabályban mind ez idáig nem rögzített – állásfoglalást.
Mindeközben jó hír, hogy több, a Balatonhoz közeli településen bekötő bicikliutak készülnek. November közepén átadták a Keszthelyt Hévízzel összekötő, önkormányzati forrásból épített, 3,5 kilométer hosszú kerékpárutat.
Bicikliúttal csatlakozna a Balatonhoz Marcali és Tab is, ám a jövő évi költségvetés nem sok jóval kecsegteti a kerékpárút építő önkormányzatokat.
Kóka János a minap országosan mindössze néhány száz millió forintos fejlesztést ígért a kerékpárosoknak.
Büntetés a bicikliút-építés miatt. Jogosulatlan gazdasági előny megszerzésének bűntette és hivatalos személy által elkövetett közokirat-hamisítás miatt emelt vádat az ügyészség Somogybabod polgármestere, Hartung György ellen. A nemzetközi off-road versenyekről híressé vált Balaton közeli település első emberének azért kell felelnie az igazságszolgáltatás előtt, mert nem a szűkös önkormányzati büdzséből, hanem baráti kölcsönökből teremtette elő a több kilométer hosszú falu kerékpárútjának megépítéséhez szükséges négymillió forintos pályázati önrészt. Kérdés, méltányolja-e majd az ügyében eljáró bíróság, Hartung György azért vágott bele a kerékpárút-építtetésbe, hogy megóvja a közúti közlekedés veszélyeitől Somogy egyik leghosszabb falujának lakóit, illetve a Balatonhoz igyekvő kerékpárosokat.