A kétpártrendszer kialakulásának okairól

Techet Péter
2006. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha hinni lehet a közvélemény-kutatók által – már régóta – jelzett adatoknak, akkor Magyarországon 2006 után valóban csak két párt lesz a parlamentben, és így számszerűleg is megvalósulna a sokat kritizált kétpártrendszer. Fricz Tamás egyik cikkében (A kétpártrendszer polgárháborúhoz vezetne, 2005. november 7.) a formálódó kétpárti modell elemzése kapcsán arra a következtetésre jut, hogy a nominális kétpártrendszer hamis és veszélyes. Hamis, mert nem jeleníti meg a társadalomban meglévő különböző véleményeket (amelyek száma – feltételezhetőleg – több mint kettő); illetve veszélyes, mert a két artikulált preferencia közti ellentét mesterséges fokozása valós társadalmi viszályokhoz – horribile dictu: polgárháborúhoz – vezethet. Végül megállapítja, hogy „mind a magyar politikai adottságok, mind a jobboldal győzelméhez szükséges feltételek egy irányba mutatnak, mégpedig a többpártrendszer fenntartásának irányába”. Fricz azonban nem vizsgálja a kétpártrendszer kialakulásának – pontosabban szólva: kialakulhatóságának – mélyebb okait, és lehetséges következményeit eltúlozza.
A különböző demokráciamodellekben (piaci, deliberatív, republikánus) a pártok feladata a társadalomban meglévő és/vagy kialakítandó értékpreferenciák aggregálása és artikulálása. Ha egy országban összesen két párt képes komolyabb támogatottságra szert tenni, akkor erre a jelenségre három lehetséges választ adhatunk. Elképzelhető, hogy 1. a magyar társadalomban ténylegesen csak két preferencia (a, b) létezik; vagy 2. a magyar társadalomnak ugyan számszerűleg több preferenciája is van, de minden lakosnak van egy-egy olyan preferenciája (a, b), amely – többletértéke folytán – az összes többit (c, d, e etc.) háttérbe szorítja; esetleg 3. a magyar társadalomban meglévő eltérő értékpreferenciák (a, b, c, d, e etc.) közül összesen kettő (a, b) aggregálására és artikulálására vannak vállalkozó pártok.
Az 1-es válasz lehetőségét ki is zárhatjuk, empirikusan igazolható tény, hogy egy tízmilliós – ráadásul posztkonvencionalista – társadalomban nem csak két preferencia létezik. A kétpártrendszer megjelenésének ergo két magyarázata lehet: vagy az a és b preferenciák többletértéke, vagy a c, d, e etc. preferenciák nyilvános-közéleti megjelenítetlensége.
Az alaphelyzet a következő: Magyarországon n számú értékpreferencia létezik, de a politikai arénában szereplő két csoport közül az egyik az a, a másik a b preferencia képviseletét ígéri csupán. Miért fogadják el ezt a helyzetet a választópolgárok?
Az egyik lehetséges válasz szerint – mint fentebb írtam – azért, mert számukra mindenekfelett és -előtt az a legfontosabb, hogy a vagy b preferencia artikulálódjék kormányzati szinten.
A választópolgárok, amikor egy pártra szavaznak, tulajdonképpen egy preferenciacsomagra voksolnak. Kicsi az esélye annak, hogy a választó valamennyi preferenciája megegyezzék az adott párt által kínált „csomag” teljes tartalmával. A választópolgár ez esetben vagy annak a pártnak adja szavazatát, ahol a legtöbb általa támogatott értékpreferencia jelenik meg (preferenciatöbbség elve), vagy annak, ahol az általa legértékesebbnek tartott preferencia képviseletét ígérik (preferencia-értéktöbblet elve).
Magyarán – az egyik megoldás szerint – a preferencia-értéktöbblet elve vezet a kétpártrendszerhez. A választópolgár a legértékesebbnek tartott preferenciáját (a vagy b) tartalmazó „csomagra” voksol, s így maga hagyja kiesni a többi preferenciáját (c, d, e etc.) a társadalmi-politikai diskurzusból. Azaz lehet valaki környezettudatos vagy pacifista, a szavazásánál nem ez, hanem a sokkal fontosabbnak ítélt kérdés lesz a döntő (a vagy b?), így egy tisztán zöld- vagy pacifista pártnak esélye sincs a parlamentbe jutásra.
A magyar társadalomban a mindent eldöntő a vagy b preferencia a posztkommunizmushoz való viszonyt fedi. Aki elutasítja azt (a), az a Fideszre fog szavazni (holott a preferenciatöbbség elve alapján – mondjuk – a liberális pártra kéne voksolnia); aki meg elfogadja a posztkommunista rögvalóságot (b), az meg az MSZP-nek adja majd voksát (noha a preferenciatöbbség elve szerint neki pedig esetleg a zöldek mellett kellene döntenie). A két nagy párt mellett a kisebb irányzatok (zöldek, liberálisok, nacionalisták, nemzetiségiek etc.) kudarcát az magyarázza, hogy ámbátor számos választó véleményét megjelenítik, de a preferenciahierarchia csúcsán lévő értékpreferenciákat (a vagy b) nem ők képviselik.
Ameddig tehát a posztkommunizmus megítélése lesz a döntő – és mindaddig ez lesz a helyzet, amíg a jobboldalt (joggal) nyugtalanító kérdések nem rendeződnek –, addig esély sincs a kétpártrendszer meghaladására.
A kétpártrendszer kialakulására – az előbb kifejtett preferencia-értéktöbblet elve mellett – volt egy másik lehetséges válaszunk is, ami szerint a kétpártiság oka, hogy nem akad olyan párt, amely a többi preferencia (c, d, e etc.) képviseletét vállalná. Azaz: a választópolgárok a preferenciatöbbség elve szerint voksolnak, de az a vagy b választ felvállaló két nagy politikai tömörülés mellett nincsenek komolyan vehető alternatívák.
Szívesen szavazna egy környezetvédő a zöldekre, de nincs ilyen párt; szívesen szavazna egy királypárti a legalistákra, de ilyen párt sincs: így mindketten kénytelenek a kisebbik rosszként megjelenő Fidesz vagy MSZP támogatására – már amennyiben elmennek szavazni. (Az SZDSZ-szel és az MDF-fel – mint esetleges alternatívákkal – nem érdemes foglalkoznunk, mert ez a két politikai szervezet nem tekinthető hagyományos értelemben pártnak, ember legyen a talpán, aki meg tudná mondani e politikai túlélőcsoportok preferenciacsomagjainak tartalmát. Az SZDSZ és az MDF minden tartalom nélküli, pusztán néhány politikus további megélhetését biztosító pszeudoalternatíva, így a mellettük való döntés racionálisan nem is indokolható.)
Ameddig tehát Magyarországon a két nagy párt mellett csak álalternatívák (SZDSZ, MDF) léteznek, addig a politikai jövő a kétpártrendszerről fog szólni. Ennek meghaladására csak a most formálódó, a Fidesztől és az MSZP-től tartalmilag különböző pártok (mint az ökoszociális Élőlánc vagy a nacionalista Harmadik Út) lehetnének képesek. Erre azonban nekik is csak 2010-ben lehet reális esélyük.
A kétpártrendszer vs. többpártrendszer vitában nem szándékszom állást foglalni, ezt talán bízzuk a választópolgárokra. Írásomban pusztán arra tettem kísérletet, hogy a kétpárti modell kialakulására két lehetséges választ adjak. Egy biztos: akár a társadalmi polarizáció (a vs. b), akár bizonyos társadalmi vélemények képviseletlensége eredményezi a kétpártrendszert, a vészharangok zúgatása felesleges. Az nem elfelejtendő, hogy a kétpártrendszer és az egypártrendszer között a különbség nem mennyiségi, hanem minőségi. A demokráciára ezért semmiféle veszélyt nem jelentene, ha 2006 után – a választópolgárok döntése értelmében – csak fideszes és szocialista képviselők ülnének a T. Házban.

A szerző egyetemi hallgató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.