Áramszolgáltatók: szétosztják a hasznot?

Információink szerint újraszabályozná az áramszolgáltatók tevékenységét a Magyar Energia Hivatal. A tervbe vett modell lényege az, hogy a meglévő nyereségkorláton felül teljesítő társaságok jövedelmének egy részét a gyengébben teljesítő társaságoknak osztanák vissza. Az elképzelés körül komoly konfliktusok várhatók.

Erdősi Csaba
2006. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha rátekintünk a Magyarországon tevékenykedő áramszolgáltatók jövedelmezőségére, felemás képet látunk. Vannak kiemelkedően nyereséges társaságok – az Elmű például tavaly háromszázmillió forintot volt kénytelen visszajuttatni a fogyasztóknak, mert ennyivel lépte túl a hatóságilag meghatározott nyolcszázalékos nyereségkorlátot –, mások viszont milliárdokkal maradnak el az elérhető eszközarányos nyereségtől. Mivel minden társaság ugyanazzal a kisfogyasztói tarifával dolgozik, az eltérő jövedelemtermelő képességnek regionális okai vannak: minél sűrűbben lakott az adott szolgáltatási terület, annál olcsóbban lehet ellátni árammal.
A regionális különbségek felfedezése nem új keletű jelenség. A rendszerváltozás előtt a szolgáltatás eltérő költségeit eltérő kisfogyasztói tarifákkal egyenlítették ki, így Budapesten volt legolcsóbb, a kistelepüléseken a legdrágább az áram. Ez a gyakorlat olyan társadalmi feszültségekhez vezetett, hogy a nyolcvanas évek közepén megszüntették, és helyette a járadékrendszernek emlegetett megoldást vezették be: a nagy nyereséget termelő cégek eredményének egy részét elvonták, hogy ezzel támogassák a forráshiányos szolgáltatókat. Mivel ez idő tájt még az összes szolgáltató állami tulajdonban volt, nem történt egyéb, mint hogy a tulajdonos az egyik zsebéből a másikba rakta át a pénzt. A szektor 1995-ös privatizációja után azonban ezt a gyakorlatot megszüntették. A feszültség így most nem a különböző méretű településen lakó fogyasztók, hanem az eltérő településszerkezettel jellemezhető szolgáltatási körzetek között jelentkezik. A különbségek felszámolásáért legerősebben az E.ON állt ki, érvelése szerint azért, mert a forráshiány végső soron az ellátásbiztonsághoz szükséges hálózati fejlesztések elmaradásához vezethet.
Úgy tudjuk, a Magyar Energia Hivatal most olyan mechanizmus kialakításán dolgozik, ami leginkább a tizenegy éve megszűnt járadékrendszerre emlékeztet. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a forrásmegosztást úgy oldják majd meg, hogy ugyanolyan hosszúságú vezeték használatáért alacsonyabb díjat kell majd fizetnie annak a cégnek, amelyik a vezetékről kevesebb fogyasztót lát el.
Ez elviekben gördülékenyen működhet, de a gyakorlatban még okozhat meglepetéseket. Magyarországon jelen pillanatban két német és egy francia hátterű cég tevékenykedik a szektorban. Ha mindegyiküknek lenne egy nyereséges és egy veszteséges társasága, ezek között egyszerűen lehetne megoldani a forrásmegosztást, de mivel ez nem így van, valamelyik cég jövedelmezősége a másik kárára csökkenni fog. Meglehetősen abszurd elképzelés, hogy egy francia cég bevétele egy részét átadja egy németnek vagy fordítva, gyakorlatban mégis erről van szó. A szabályozás előkészítését jól ismerő forrásaink szerint ebből valóban születhetnek konfliktusok. Egyelőre nem tudni, milyen megoldást talál az előre látható csapdák kikerülésére az energiahivatal. A kisfogyasztói tarifa újbóli változtatására azonban valószínűleg nem kell számítanunk.

Elégedetlen fogyasztók. A számlázás pontosságával, illetve a számlázási panaszok kezelésével a legkevésbé elégedettek az áramfogyasztók. Az energiahivatal tavalyi felmérése szerint az érintettek a folyamatos ellátást és az üzemzavarok gyors elhárítását tekintik alapigénynek. A fogyasztók leginkább a Dél-magyarországi Áramszolgáltató Rt., legkevésbé az E.ON Tiszántúli Áramszolgáltató Rt. munkájával elégedettek – áll a felmérésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.