A januári T-Com-számlájával kapcsolatban kereste meg szerkesztőségünket egy olvasónk. Mint írta, a számlából kiderült, hogy az áfatartalom csökkent, de a végösszeg ugyanannyi maradt. Akkor végül is árat emelt a T-Com? – tette fel kérdését olvasónk, amelyet mi továbbítottunk a cég kommunikációs osztályára. Ott azt a furcsa tájékoztatást kaptuk, hogy olvasónk – számlájával egyetemben – forduljon közvetlenül a T-Com ügyfélszolgálatához, a számla vagy annak másolata nélkül a kommunikációs osztály nem kíván állást foglalni a kérdésben.
Hivatalosan a cég azt közölte, hogy január 1-jétől csökkentette árait. A Kontroll díjcsomag árai nem változtak, az összes többi díjcsomagnál ugyanakkor az áfa-csökkentés mértékének megfelelően legalább 4 százalékkal mérséklődött az ár. A Minimál, a Favorit és Favorit Plusz, valamint a Bázis csomagnál 4, a Teleperc csomagnál 6, a Felező csomagnál ennél nagyobb mértékű a mérséklés. A percdíjak esetében is 4-5 százalékos a csökkentés – állítja a T-Com.
A mobilszolgáltatók áfacsökkentésével kapcsolatban is ellentmondásos információkhoz jutottunk. Egy szakértők által készített felmérés szerint ugyanis a cégek csupán tarifacsomagjaik felénél-harmadánál csökkentették bruttó áraikat az áfamérséklés mértékével, azaz 4 százalékkal. A T-mobil esetében például míg a prepay – előre megvásárolt – csomagok esetében továbbadta a mérséklést, addig a postpay – utólag fizetett – csomagoknak csak a felénél történt meg ugyanez.
Kérdésünket eljuttattuk a T-Mobile kommunikációs igazgatóságára, amely válaszában elmondta, a T-Mobile 2006. január 1-jétől az előfizetéssel rendelkező T-Mobile-osok számára a választható díjcsomagokban – a februárban lezárásra kerülő M csomagok kivételével – a havi, perc, sms, mms, internet és WAP bruttó díjai szinte minden esetben csökkentette. A válaszból kitűnik, hogy a cég elismerte: nem automatikusan és nem minden esetben engedte át vásárlóinak az áfacsökkentésből származó árcsökkenést.
A már idézett felmérés értelmében a Pannon GSM mind a prepay, mind a postpay csomagjainak csak harmadában engedte át az árcsökkentést teljes egészében ügyfeleinek. Kérdésünkre Somlyai Dóra kommunikációs igazgató cáfolta az értesülést. Mint mondta, „a forgalmiadó-kulcs 25-ről 20 százalékosra mérséklődése nyomán minden számlás és kártyás előfizetés bruttó havidíja csökkent, melyek kalkulálásakor matematikai kerekítést végeztünk. Az áfacsökkenésnek megfelelően kerekítve olcsóbbak a percdíjak, az sms-ek és az mms-ek is szinte minden esetben, de például az adatcsomagok árazásánál tavaly év végén már eleve figyelembe vettük, hogy csökkenni fog az áfa.”
A fenti nyilatkozatból kitűnik, hogy a cég csökkentette árait, de az nem, hogy mennyivel, vagyis az áfacsökkentés következtében előírt 4 százalékkal vagy attól eltérő öszszeggel.
A cég kommunikációjában a fenti dilemma nem jelenik meg. A Pannon ügyfeleit sms-ben értesítette, hogy az áfacsökkentés következtében csökkentette árait. Ennek megfelelően kerekítve olcsóbbak lettek a percdíjak, az mms-ek és az sms-ek.
A Vodafone kevésbé rejtette véka alá szándékait, mint versenytársai. Közleménye szerint ugyanis „magyarországi működése óta először inflációs korrekciót hajtott végre. A korrekció mértéke a tarifatípustól függ, de egyik esetben sem haladja meg a négy százalékot.” A fenti mondatok azt jelzik a figyelmes olvasónak, hogy a cég áremeléssel ellensúlyozta az áfamérséklés hatását. A Vodafone illetékese azonban másként látja. Szerinte ugyanis a Vodafone nem szabotálta el az áfacsökkentést. A cég az üzleti tarifák, a Business és Business Volumen csomagok bruttó árait 4 százalékkal csökkentette január 1-jétől. Utólag fizető ügyfeleik tarifacsomag-elemei az áfaváltozással egy időben az esetek csaknem 60 százalékban csökkentek. Egyes előre fizető tarifacsomagjai kulcselemeinek árát az áfacsökkenést meghaladó mértékű megtakarítást eredményező módon csökkentette a Vodafone.
Milyen parkettát érdemes választani?