Marad a szippantás a Balaton partján

Tovább járnak a bűzlő szippantókocsik a Balaton környékén, ugyanis bár nem sikerült elérni a tó környékén a Balaton-törvényben előírt csatornázottsági szintet, az Országgyűlés felpuhította a jogszabályt, felfüggesztve az építési tilalmat azokon a településeken, ahol nem megfelelő a szennyvízkezelés.

2006. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem növelhető azon települések beépítésre szánt terület, ahol a szennyvízcsatorna-hálózat nem épült ki, a hálózat nem megfelelő kapacitású tisztítóműre csatlakozik, vagy a rákötött lakások, illetve üdülőegységek aránya nem éri el a 80 százalékot – áll az öt éve megalkotott Balaton-törvényben. A jogszabály a tómeder feltöltésére, a mederkorrekcióra és a partvonal-szabályozásra vonatkozó teendőket is meghatározta.
Ám már 2000-ben sejthető volt: ha nem folytatódik az Orbán-kormány idején elhatározott – később az Európai Unió által is szigorú követelményként szabott – környezetvédelmi akciósorozat, és nem jut elég állami pénz a balatoni régió települései szennyvízcsatorna-hálózatának fejlesztésére, az építési tilalmat elrendelő Balaton-törvény visszaveti az üdülőrégió több településének fejlődését.
– A környezetvédők és a törvényi előírást teljesíteni képtelen önkormányzatok érdekviharába került Balaton-törvény módosítását elsősorban a pénztelenség indokolta – állítják az érthetően türelmetlen önkormányzatok. Nincs ugyanis elég helyi forrás és állami fedezet hazánk legnagyobb üdülőkörzete szennyvízcsatorna-rendszerének kiépítésére, ugyanakkor a települések jó részének fejlesztési terve immár évek óta a polgármesteri hivatalokban fekszik.
Az Országgyűlés a múlt év végén el is fogadta a törvény módosítását, ennek értelmében ott is lehet új építési engedélyeket kiadni, ahol nem megfelelő a szennyvízkezelés. A tilalmat 2007. december 31-ig függesztették fel.
– Lehet építkezni, de szennyvízcsatorna híján az építtetőnek szennyvíztározóról is gondoskodnia kell, ami kétségtelenül megnöveli a beruházási költségeit. Amint elkészül a szennyvízelvezető csatorna, az építmény tulajdonosának arra rögvest rá kell csatlakoznia – fejtette ki lapunknak a Balaton-törvény módosításának lényegét Sütő László, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke. Azt pedig mi tesszük hozzá: félő, nem éppen turistavonzó illatot árasztanak majd a nyaralóhelyeken az újabb szennyvíztározók és a szippantó- autók.
A tóparti önkormányzatokat összefogó Balatoni Szövetség elnöke, Bóka István fideszes országgyűlési képviselő a törvénymódosítással kapcsolatban lapunknak azt mondta: be kellene látni, nincs állami pénz a rászoruló önkormányzatok csatornavíz-elvezetési beruházásának támogatására. – A törvénymódosításba „bele van kódolva”, hogy 2007 végére sem lehet teljes körűvé tenni az üdülőrégió szennyvízcsatorna-hálózatát – fűzte hozzá.



Késve, de indul a beruházás. A minap a Somogy megyei Osztopánban a megye hatvanhárom településének önkormányzata szennyvíz-elvezetési és szennyvíztisztítási társulást alapított. A harmincmilliárd forintra tehető és Somogy területének csaknem 40 százalékát érintő környezetkímélő beruházásról Kolber István fejlesztésekért felelős miniszter azt mondta: a Balaton déli partján futó M7-es mellett ez lesz a megye második legnagyobb beruházása, amelyet – azonkívül, hogy a kormány a projekt megvalósítási tanulmánytervének elkészítésére 377 millió forintot ad – várhatóan az Európai Unió is támogatni fog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.