Sólyatérben csinosodik a balatoni flotta

Télidőben, a mínusz 8–10 Celsius-fokos hidegben sem tétlenkednek a balatoni hajósok. A tavi flotta személyhajóit körültekintően kidolgozott ütemterv szerint vontatják a fagyos szél járta siófoki sólyatérbe, hogy kívül-belül megszépüljenek. Ottjártunkkor a Szántód motoros magasodott a faelemekből készült máglyán, a sólyatér nyugati felén pedig esztergályosok, lakatosok és hajóasztalosok szorgoskodtak a tó legnagyobb hajója, a Törökországban vásárolt Kaptan Sevlen Iyidere újraépítésén.

2006. 01. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikeres éve volt tavaly a Balatoni Hajózási Rt.-nek. A tóparti önkormányzatok többségi tulajdonában lévő részvénytársaság pénzügyi beszámolójában előreláthatólag 1,7 milliárd forint árbevétel szerepel majd, ami a múlt évre tervezettnek 99,4 százaléka, ám a 2004. évi árbevételnél egy százalékkal magasabb. – A társaság több mint négyszázmillió forintot fordított fejlesztésre, a tervezett eredményként – régi szóhasználattal nyereségként – 18,6 millió forinttal számoltunk, ám ez az adózás előtti összegét tekintve várhatóan több mint a tervezett kétszerese, 39-40 millió forint lesz – mondja nem titkolt elégedettséggel Grófné Ottó Ilona, a hajóstársaság gazdasági igazgatója.
Majd, hogy egészen pontos fejlesztési adatokat közöljön, a tavasszal esedékes részvénytársasági közgyűlés elé kerülő beszámolóból idézi a legjelentősebb beruházások költségeit. – Szemesen átadtuk a vitorláskikötő első ütemét, amelyre 171 milliót költöttünk, a vízügyesektől vásárolt személyhajóra, az Aqua Pannoniára 20 millió forintot költöttünk, a kikötői és a strandi fövenyépítő munkákat végző flotta egyik hajójára 25, a már nélkülözhetetlen hínárvágó gépre pedig 44 millió forintot fordítottunk. Az idei költségvetésből 60 millió forint jut a flotta vezérhajójának szánt, most még Balaton I.-nek nevezett török hajó átépítésére. A Sió-csatorna drámai vízhiánya miatt a két éve vásárolt luxushajó a Duna fővárosi szakaszán rekedt, és két éven ott teljesített turisztikai szolgálatot. Öröm az ürömben, bevételi szempontból jól fizetett a bérbeadása. Októberben, miután megtelt a Sió-csatorna, Siófokra vontattuk, ám most a hajózási felügyelet előírása miatt át kell építtetnünk tavi hajóvá.
Arról, hogy mi mindent kell tenni a flotta büszkeségének számító vízi járművel, Magyarosi Imre, a cég műszaki-fejlesztési csoportvezetője mondja el.
– Jól öltözzön fel, mert a sólyatérben nem simogató az időjárás – mondja a fejlesztési csoportvezető, akitől – miközben az irodaházból a műhelyek felé tartunk – megtudom: ahhoz, hogy a hajózási szezonkezdésre a társaság járművei, a kompok, a személyszállító-, a kiránduló- és konferenciahajók üzemképesek és esztétikus külleműek legyenek, szigorú ütemterv szerint kell folytatni a sólyatéri munkát. Télidőben 10-15 személy feladata a hajók kihúzása az öböl vizéből, majd miután máglyára kerülnek, megkezdődik a javítás, karbantartás. – Ám mielőtt elhagynánk a máglyán magasodó Szántód motorost, arról faggatjuk az egykori Szovjetunióban gyártott, tizenkét hengeres hajó karbantartóit, mi minden kell ahhoz, hogy megújulva kerüljön vízre a korábban tengeri járműként szolgáló hajó.
– A kétmotoros orosz hajó kormánylapátjait a tágas tengeri kikötőkhöz méretezték, nekünk most abba – mivelhogy a balatoni kikötők jóval szűkebbek a tengerieknél – másféle, jobb manőverező képességű lapátokat kell szerelnünk. Ugyanezt tettük a karcsú testű Szántód ugyancsak orosz „fivéreinél”, a Lelle és a Fonyód motorosnál is – avat be Juhász Ferenc lakatos.
A máglyáról – amit a sólyatériek kozmetikai szalonként is emlegetnek – csak pedáns belsővel és külsővel kerülhetnek újra vízre a hajók. – Nézze ezt a sokezernyi, apró balatoni vándorkagylót. Az archív képeink arról tanúskodnak, hogy elsősorban ezek az apró élőlények felelősek a valamikori balatoni rákok kipusztulásáért. Mindenre rátelepednek – mutat a Szántód fenékrészét elborító kagylósokaságra Magyarosi Imre, majd az asztalos műhelybe kalauzol.
– Ezekből újulnak meg a vezérhajó matrózkabinjai – mutat az asztalosműhelyben sorakozó, precízen vágott lucfenyő deszkákra Muth János. Az esztergályosok és marósok úgynevezett fenntartási műhelyében pedig megtudjuk: itt most az egyik legfontosabb felügyeleti előírás szerint készülnek a Balaton I. új fekáliatartályai. A műhely csoportvezetője, Kekecs Károly elmondja: Törökországban az utasok ürülékét a tartályból kiengedték a tengerbe, a Dunán kisebb tartályokkal úszott a hajó, és emiatt gyakrabban volt szükség ürítésre, a balatoni közlekedtetéséhez pedig két 4,5 köbméteres tartályt rögzít az előírás.
Félig kész állapotában is lenyűgöző látványt nyújt a török hajó. A negyven méter hosszú, kilenc méter széles, két, egyenként 500 lóerős Iveco motor meghajtású vízi jármű egyterű, légkondicionált, 250 négyzetméteres zárt és a hasonló méretű nyitott fedélzetén együttesen 600 személynek jut hely.
– Október 29-e, az ide érkezése óta huszonkét szakember dolgozik a hajó átépítésén. Kívül-belül megújul majd. Aki Budapesten látta, rá se ismer majd itt, a Balatonnál. Nem én voltam a hajó dunai kapitánya, de már két éven át hajóztam a Balaton I-en, ugyanis a hajózási rt. vezérkara ragaszkodott ahhoz, hogy a fővárosi bérlő által kinevezett kapitány mellett egy itteni ember is a hajón legyen. Büszke vagyok rá, hogy én leszek a hajó balatoni parancsnoka – mondja Molnár Endre. Majd miután egy, éppen a parancsnoki álláson forgató tévéstábnak elmagyarázza, hogy a vezérlőpulton melyik gomb mire való, a háromszintes hajó alsó részében kialakított legénységi szállásra invitál. – Négy egy-egy személyes, viszonylag tágas, légkondicionált kabinból, közös konyhából és fürdőszobából áll a matrózok lakhelye. Fontos szempont, hogy ne csak az utasok vagy a reprezentatív rendezvények vendégei érezzék jól és biztonságban magukat ezen a luxushajón, hanem a személyzet is.
– Lesznek, akik túlbiztosítottnak tartják majd a hajót – veszi át a szót a parancsnoktól kísérőm. Magyarosi Imrétől megtudom: a Szovjetunióban készült hajókon, a Lellén, a Fonyódon vagy a Szántódon felfújható mentődobok vannak, a Balaton I. kormányállása fölött pedig olyan stabil falú mentőtutajokat helyeznek el, amelyek tizenkét személy kapaszkodására alkalmasak. Emellett minden utas számára rendelkezésre áll egy mentőmellény. A Balaton I.-en – mivel tízszázalékos rátartást ír elő a hatósági szabályzat – 660 mentőmellény lesz.
A flotta új vezérhajóját egyébként csak a vízre bocsátás idejéig, június végéig nevezik Balaton I.-nek. A Sevlen kapitányként hazánkba érkezett luxushajót a tervek szerint Szent Miklósról, a hajósok védőszentjéről nevezik majd el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.