Már rajzasztalon van a második kompátkelő terve a Balatoni Hajózási Rt.-nél, s ha minden a beruházók elgondolása szerint történik, 2008-ban már a tó nyugati medencéjének körbeutazásától is megkímélhet bennünket a Keszthelyi-öböltől kissé keletebbre tervezett, a déli és az északi partot összekötő, újabb balatoni kompjárat. A Horn-kormány balatoni kormánybiztosa, Nemcsók János új kompátkelő helyett állítólag hidat emeltetett volna a tó fölé, ám rajta kívül mások is hangot adtak az ostoba ötletnek: gyorsan megtérülne egy stabil balatoni átkelő beruházási költsége, ha hídpénzt szednének a tó fölött futó kétsávos utat használó gyalogosoktól, kerékpárosoktól és gépjárművezetőktől. – Csak hidat ne! – figyelmeztetnek a magyar tenger élővilágát, vízminőségét és törékeny egészségét féltő személyek és közösségek. Egy újabb kompátkelő létesítésének viszont a környezetvédők sem látják akadályát.
– Nem új az ötlet. A választókerületem polgármestereivel és közlekedési szakemberekkel már évekkel ezelőtt felvetettük egy új kompátkelő tervét, ám akkor a révfülöpiek, pontosabban a pálkövei civilek tiltakozása keresztülhúzta a számításainkat. Féltek a komp által gerjesztett forgalom zajától és bűzétől – reagált Manninger Jenő fideszes országgyűlési képviselő, az Orbán-kormány közlekedési minisztériumi államtitkára Kolber István fejlesztésekért felelős miniszter minapi javaslatára. Manninger úgy látja: Balatonmária és Balatongyörök között közlekedhetne az új komp, és Györök polgármestere, Kiss László Tibor is amellett érvel, hogy a balatoni turizmusnak kiváltképp jót tenne a nyugati medence közúti forgalmát enyhítő kompjárat.
– A balatoni üdülésre tartó nyugat-európai turisták 80-90 százaléka a 84-es főközlekedési úton, Sopron és Sümeg érintésével érkezik a tóhoz. Ők nem autóznak Tihanyig, hogy átkeljenek a déli partra, ehelyett Keszthely érintésével gépkocsival folytatják útjukat Fonyódra, Boglárra, Lellére, Földvárra vagy Siófokra. A Györökkel szomszédos település, Vonyarcvashegy polgármesterével, Seffer Józseffel arra jutottunk, hogy a Szent Mihály-kápolna közelében lévő kemping volna a legalkalmasabb az északi parti rév kialakítására – mondta lapunknak Balatongyörök önkormányzati vezetője.
A Györökkel szembeni Balatonmária képviselő-testülete is igent mondott a kompkikötő tervére, ám a rivális település, Fonyód polgármesterének is nyomós érvei vannak amellett, hogy az új komp a vasúti csomópontként is jegyzett Fonyód és a túlparti Badacsonytomaj között közlekedjen. Miseta István szerint a balatonmária–balatongyöröki átkelő ötlete azért nem jó, mert Balatonmária már olyan közel van a tó dél-nyugati végéhez, hogy ott már nem érdemes kompra szállni.
– Több hatóságot és szakmai szervezetet is be kell járnia az újabb kompjárat tervének, ezért még korai lenne arról nyilatkozni, hogy Balatonmária–Györök vagy Fonyód–Badacsonytomaj volna az optimális átkelőhely. A kompkikötő tervei mindazonáltal már rajzasztalon vannak – mondta lapunknak a Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatója. Horváth Gyula már korábban is úgy fogalmazott a Magyar Nemzetnek, hogy a hajóstársaság kapacitásán nem múlhat az új kompátkelő. Ami egy múlt évi becslés szerint hárommilliárd forintba kerül. – Amellett, hogy a szántódi révből átvezényelnénk az új átkelőhöz egy kompot, kellene még egy új, legkevesebb ötszázmillió forintos beruházást igénylő olyan komphajó is, amely – akárcsak a Szántód és Tihany között ingázó Kossuth, Széchenyi, Baross vagy Táncsics – műszakilag igazodik a tó vízmélységéhez és a balatoni időjáráshoz – fűzte hozzá a tó főhajósa. Horváth Gyula egyébként optimista az új kompkikötő átadása tekintetében. – Azt remélem, 2008-ban már kompra szállhatunk Balatonmárián vagy Fonyódon, illetve az északi part egyik révében.
Társasházi lakás ég Budapesten