Csak hidat ne!

2006. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már rajzasztalon van a második kompátkelő terve a Balatoni Hajózási Rt.-nél, s ha minden a beruházók elgondolása szerint történik, 2008-ban már a tó nyugati medencéjének körbeutazásától is megkímélhet bennünket a Keszthelyi-öböltől kissé keletebbre tervezett, a déli és az északi partot összekötő, újabb balatoni kompjárat. A Horn-kormány balatoni kormánybiztosa, Nemcsók János új kompátkelő helyett állítólag hidat emeltetett volna a tó fölé, ám rajta kívül mások is hangot adtak az ostoba ötletnek: gyorsan megtérülne egy stabil balatoni átkelő beruházási költsége, ha hídpénzt szednének a tó fölött futó kétsávos utat használó gyalogosoktól, kerékpárosoktól és gépjárművezetőktől. – Csak hidat ne! – figyelmeztetnek a magyar tenger élővilágát, vízminőségét és törékeny egészségét féltő személyek és közösségek. Egy újabb kompátkelő létesítésének viszont a környezetvédők sem látják akadályát.
– Nem új az ötlet. A választókerületem polgármestereivel és közlekedési szakemberekkel már évekkel ezelőtt felvetettük egy új kompátkelő tervét, ám akkor a révfülöpiek, pontosabban a pálkövei civilek tiltakozása keresztülhúzta a számításainkat. Féltek a komp által gerjesztett forgalom zajától és bűzétől – reagált Manninger Jenő fideszes országgyűlési képviselő, az Orbán-kormány közlekedési minisztériumi államtitkára Kolber István fejlesztésekért felelős miniszter minapi javaslatára. Manninger úgy látja: Balatonmária és Balatongyörök között közlekedhetne az új komp, és Györök polgármestere, Kiss László Tibor is amellett érvel, hogy a balatoni turizmusnak kiváltképp jót tenne a nyugati medence közúti forgalmát enyhítő kompjárat.
– A balatoni üdülésre tartó nyugat-európai turisták 80-90 százaléka a 84-es főközlekedési úton, Sopron és Sümeg érintésével érkezik a tóhoz. Ők nem autóznak Tihanyig, hogy átkeljenek a déli partra, ehelyett Keszthely érintésével gépkocsival folytatják útjukat Fonyódra, Boglárra, Lellére, Földvárra vagy Siófokra. A Györökkel szomszédos település, Vonyarcvashegy polgármesterével, Seffer Józseffel arra jutottunk, hogy a Szent Mihály-kápolna közelében lévő kemping volna a legalkalmasabb az északi parti rév kialakítására – mondta lapunknak Balatongyörök önkormányzati vezetője.
A Györökkel szembeni Balatonmária képviselő-testülete is igent mondott a kompkikötő tervére, ám a rivális település, Fonyód polgármesterének is nyomós érvei vannak amellett, hogy az új komp a vasúti csomópontként is jegyzett Fonyód és a túlparti Badacsonytomaj között közlekedjen. Miseta István szerint a balatonmária–balatongyöröki átkelő ötlete azért nem jó, mert Balatonmária már olyan közel van a tó dél-nyugati végéhez, hogy ott már nem érdemes kompra szállni.
– Több hatóságot és szakmai szervezetet is be kell járnia az újabb kompjárat tervének, ezért még korai lenne arról nyilatkozni, hogy Balatonmária–Györök vagy Fonyód–Badacsonytomaj volna az optimális átkelőhely. A kompkikötő tervei mindazonáltal már rajzasztalon vannak – mondta lapunknak a Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatója. Horváth Gyula már korábban is úgy fogalmazott a Magyar Nemzetnek, hogy a hajóstársaság kapacitásán nem múlhat az új kompátkelő. Ami egy múlt évi becslés szerint hárommilliárd forintba kerül. – Amellett, hogy a szántódi révből átvezényelnénk az új átkelőhöz egy kompot, kellene még egy új, legkevesebb ötszázmillió forintos beruházást igénylő olyan komphajó is, amely – akárcsak a Szántód és Tihany között ingázó Kossuth, Széchenyi, Baross vagy Táncsics – műszakilag igazodik a tó vízmélységéhez és a balatoni időjáráshoz – fűzte hozzá a tó főhajósa. Horváth Gyula egyébként optimista az új kompkikötő átadása tekintetében. – Azt remélem, 2008-ban már kompra szállhatunk Balatonmárián vagy Fonyódon, illetve az északi part egyik révében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.