Megbukott a gépjárművek újfajta környezetvédelmi felülvizsgálata – fakadt ki érdeklődésünkre az egyik autószerviz vezetője. A január elsejével kötelezővé tett, automatizált diagnosztikai vizsgálatok nehézkesek, s a rendszer hiányosságai miatt a zöldkártyások egy része gyakorlatilag a szabályok között egyensúlyozva dolgozik. Az előírások kisebb-nagyobb áthágása nélkül ugyanis ügyfeleik egy részének nem adhatnának ki környezetvédelmi engedélyt. még akkor sem, ha a gépkocsi a levegőszennyezési határértékeket teljesíti.
A gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátását korábban az autószerelők mérték. A műszer által mutatott adatokat összevetették az előírt határértékekkel. A közlekedési minisztérium szerint ez a rendszer szubjektív volt, sok lehetőséget hagyott az adatok manipulálására. Ezért úgy határoztak, hogy 2006 januárjától a mérést automatizálják: a gépkocsi kipufogójából kiáramló anyagokat gyakorlatilag egy számítógép méri, s ez dönti el, hogy a vizsgált gépkocsi megfelel-e a szabályoknak. Az eredeti elképzelés szerint az automata által mért adatokat interneten keresztül azonnal eljuttatták volna az illetékes felügyelet számítógépeire, így a hatóság képes lett volna percről percre nyomon követni, mi történik egy autóval a műhelyben, de a rendszer nem működik. A szervizek szerint a problémát az okozza, hogy a hatóságok által előírt diagnosztikai berendezések programja nem képes kommunikálni a felügyelet szoftverével, a másik oldal azt állítja, a szervizek elavult számítástechnikai háttere okozza a problémát. Az ellentmondásos helyzet feloldására március végéig hosszabbították meg azt az időszakot, ameddig nem kötelező használni az on-line kapcsolattartást.
A jelenlegi állapot nehézkessé teszi a munkát a szervizekben is.
– Ha behoznak egy autót, először ott hagyom a szerelőaknát, hogy az irodai számítógépemre telepített programba felvigyem a gépkocsi adatait a felügyelet számára. Ha ezzel végeztem, visszamegyek a műhelybe, s ugyanezeket a paramétereket beírom a diagnosztikai berendezés kezelőfelületébe is. Kétszer végzem el ugyanazt a munkát, a felvitt adatok pedig csak akkor találkoznak, ha ellenőrzést kapok, s
összevetik a két állományt – vázolta a helyzet értelmetlenségét az egyik autószerelő, hozzátéve, hogy ez csak a kisebbik baj. A nagyobbik az, hogy az új előírások helyenként túlságosan szigorúra sikerültek. Bizonyos méréseket például alapjáraton forgó motor mellett kell elvégezni, s a szabályok kikötik, hogy a vizsgált motornak ilyenkor legfeljebb mekkora fordulatszámon kell működnie. Csakhogy egyes – nem is túl régi, ráadásul nagyon népszerű – autótípusok esetében a fordulatszámot lehetetlen a kívánt érték alá vinni, s ilyenkor a zöldkártyát elvileg akkor sem lehetne kiadni, ha az emissziós értékek egyébként határértéken belül vannak. Megoldást ilyen helyzetben csak csalással lehet találni, s hiába az emberi mérlegelést kizáró automatika, ennek több módja is van. Például a négyhengeres autót öthengeresként tüntetik fel a számítógép előtt, amely így már nem akadékoskodik a magasabb fordulatszám miatt.
Vogel Evelin elismerte, ő készítette a hangfelvételeket