Nem jól működik a zöldkártyavizsgálat

A u t ó p i a c Autószerelők helyett január elsejétől számítógépek mérik a gépkocsik kipufogójából távozó szennyező anyagok szintjét, a zöldkártya kiadása így automatikus. Ám a rendszer nem működik megfelelően.

2006. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megbukott a gépjárművek újfajta környezetvédelmi felülvizsgálata – fakadt ki érdeklődésünkre az egyik autószerviz vezetője. A január elsejével kötelezővé tett, automatizált diagnosztikai vizsgálatok nehézkesek, s a rendszer hiányosságai miatt a zöldkártyások egy része gyakorlatilag a szabályok között egyensúlyozva dolgozik. Az előírások kisebb-nagyobb áthágása nélkül ugyanis ügyfeleik egy részének nem adhatnának ki környezetvédelmi engedélyt. még akkor sem, ha a gépkocsi a levegőszennyezési határértékeket teljesíti.
A gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátását korábban az autószerelők mérték. A műszer által mutatott adatokat összevetették az előírt határértékekkel. A közlekedési minisztérium szerint ez a rendszer szubjektív volt, sok lehetőséget hagyott az adatok manipulálására. Ezért úgy határoztak, hogy 2006 januárjától a mérést automatizálják: a gépkocsi kipufogójából kiáramló anyagokat gyakorlatilag egy számítógép méri, s ez dönti el, hogy a vizsgált gépkocsi megfelel-e a szabályoknak. Az eredeti elképzelés szerint az automata által mért adatokat interneten keresztül azonnal eljuttatták volna az illetékes felügyelet számítógépeire, így a hatóság képes lett volna percről percre nyomon követni, mi történik egy autóval a műhelyben, de a rendszer nem működik. A szervizek szerint a problémát az okozza, hogy a hatóságok által előírt diagnosztikai berendezések programja nem képes kommunikálni a felügyelet szoftverével, a másik oldal azt állítja, a szervizek elavult számítástechnikai háttere okozza a problémát. Az ellentmondásos helyzet feloldására március végéig hosszabbították meg azt az időszakot, ameddig nem kötelező használni az on-line kapcsolattartást.
A jelenlegi állapot nehézkessé teszi a munkát a szervizekben is.
– Ha behoznak egy autót, először ott hagyom a szerelőaknát, hogy az irodai számítógépemre telepített programba felvigyem a gépkocsi adatait a felügyelet számára. Ha ezzel végeztem, visszamegyek a műhelybe, s ugyanezeket a paramétereket beírom a diagnosztikai berendezés kezelőfelületébe is. Kétszer végzem el ugyanazt a munkát, a felvitt adatok pedig csak akkor találkoznak, ha ellenőrzést kapok, s
összevetik a két állományt – vázolta a helyzet értelmetlenségét az egyik autószerelő, hozzátéve, hogy ez csak a kisebbik baj. A nagyobbik az, hogy az új előírások helyenként túlságosan szigorúra sikerültek. Bizonyos méréseket például alapjáraton forgó motor mellett kell elvégezni, s a szabályok kikötik, hogy a vizsgált motornak ilyenkor legfeljebb mekkora fordulatszámon kell működnie. Csakhogy egyes – nem is túl régi, ráadásul nagyon népszerű – autótípusok esetében a fordulatszámot lehetetlen a kívánt érték alá vinni, s ilyenkor a zöldkártyát elvileg akkor sem lehetne kiadni, ha az emissziós értékek egyébként határértéken belül vannak. Megoldást ilyen helyzetben csak csalással lehet találni, s hiába az emberi mérlegelést kizáró automatika, ennek több módja is van. Például a négyhengeres autót öthengeresként tüntetik fel a számítógép előtt, amely így már nem akadékoskodik a magasabb fordulatszám miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.