Szigorúan büntetett reklámígéretek

Gyógyító fogkrém, cseles árleszállítás, pénzbe kerülő ingyenes zöldszám, korlátozottan korlátlan internet-hozzáférés – az elmúlt hetekben a vásárlók megtévesztése miatt jó néhány büntetést szabott ki a versenyhivatal, köztük egy valóban súlyos, negyedmilliárdos tételt is.

2006. 02. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vásárlók megtévesztése, úgy tűnik, még mindig jövedelmezőbb a cégek számára, mint a versenyhivatali büntetés. Pedig legutóbb nem kevesebb, mint 257 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a Colgate–Palmolive Magyarország Kft.-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa a fogyasztók megtévesztésére alkalmas televíziós reklám miatt. A cég hirdetéseiben azt állította, hogy fogkrémjei valamennyi más fogkrémnél hatásosabbak. A teljes fogorvosi szakma véleményére hivatkozó állítások, mint például a „Colgate Total. A fogorvosok választása” a versenytanács szerint alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére. A Colgate–Palmolive vitatja a GVH döntését.
A Kika bútoráruház fiktív árakat „árazott le”. A GVH szerint a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított azzal a cég, hogy tájékoztató anyagaiban a szállítók által javasolt, ám korábban általa nem alkalmazott árakhoz viszonyított akciós árakat tüntetett fel. A Kika jogsértő magatartásáért a GVH versenytanácsa 12 millió forint bírságot szabott ki. A TeleFound telefonszolgáltató azzal vívta ki a versenytanács elítélő állásfoglalását, hogy megtévesztette fogyasztóit, amikor valamennyi kártyáján és a kártyákhoz kapcsolódó tájékoztató anyagokon ingyenes behívószámra, illetve zöldszámra tett utalást, noha ezen számok hívásának költsége valójában a fogyasztót terheli. A jogsértő vállalkozásra a tanács – a hatósággal való együttműködésére tekintettel – nem szabott ki bírságot.
A Dove jobb a Niveánál, állította a forgalmazó, ugyanakkor ezt nem igazolják a vizsgálati eredmények – állapította meg a versenytanács. Az Unilever Magyarország Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy reklámjaiban az általa gyártott Dove Intenzív krémnek a versenytárs Nivea kréménél jobb hidratáló- és gyorsabb beszívódóképességet tulajdonított. A „füllentés” csekély súlya miatt az Unilever pénzbüntetés nélkül megúszta. Ugyancsak pénzbüntetés nélkül zárta le a vizsgálatot a GVH versenytanácsa a T-Online ügyében. A internetszolgáltató számos kampánnyal reklámozta ADSL-csomagjait. Több reklám arról adott tájékoztatást, hogy az ADSL-szolgáltatás korlátlan, illetve forgalomfüggetlen. Csakhogy időközben kiderült, az előfizetők egy kis csoportja akkora adatforgalmazást végzett, mint az előfizetők háromnegyede együttvéve. Emiatt a „nagyletöltők” szerződéseit a cég felmondta. A GVH szerint az ADSL-reklámok nem feleltek meg a valóságnak, ezért a versenytanács a jogsértő magatartás további folytatását megtiltotta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.