Vastagon fog a ceruza

Mintegy 170 millió forint bírságot szabott ki tegnap a Gazdasági Versenyhivatal az Elektro Computerre és három bankra, mert nem voltak teljesen ingyenesek az általuk hirdetett hitelek. A GVH egyre szigorúbban bírságol; többnyire a bírósági gyakorlat is igazolja a magasabb összegeket.

2006. 02. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa közelmúltban tartott tárgyalásán megállapította, hogy az Elektro Computer, a Budapest Bank, a Credigen Bank és a Magyar Cetelem Bank – az Elektro Pont műszaki áruházláncban igénybe vehető – ingyenhitelként hirdetett hitelkonstrukciója a fogyasztók megtévesztésére alkalmas volt. A bankok az Elektro Pont-üzletekben az ingyenhiteleket korlátozták, és ez csak a pénzintézetek által meghatározott, konstrukciónként eltérő mértékű összeghatárok között volt igénybe vehető. Az Elektro Computer 105 millió, a Budapest Bank 36 millió, a Credigen Bank 2 millió, a Magyar Cetelem Bank pedig 25 millió forintos bírságot kapott – közölte tegnapi közleményében a GVH.
A legfrissebb döntés is azt mutatja, a versenyhivatal bekeményített, a bírságok összege egyre növekszik. Ez azonban – a látszat ellenére – nem új jelenség, a kilencvenes évek eleje óta zajlik – mondta el kérdésünkre Kállai Mária, a versenytanács tagja. A szakember emlékeztetett arra, hogy már 1992-ben szabtak ki százmilliós büntetést a Home Shopping Kft. csomagküldő vállalkozás ellen.
A bírságok kiszabásának gyakorlatában jelentős tapasztalatokra tett szert a hivatal. Jól mutatja ezt a döntéseik bírósági utóélete: a megtámadott határozatok szinte száz százalékában igazat adott a bíróság a GVH-nak, a bírság összegét pedig általában 20 százalékkal csökkentette, és így jóváhagyta. A GVH és a bíróságok megállapításai egyre inkább közelítenek egymáshoz. A bírságok összegének emelkedése annak is köszönhető, hogy a GVH a fogyasztók megtévesztő piaci tájékoztatásának visszaszorítása érdekében egyre szigorúbb gyakorlatot folytat. Az elrettentő nagyságú bírságokat akkor szabja ki a GVH, ha egy meghatározó piaci részesedésű cég a fogyasztók jelentős hányadát elérő médiumban teszi közzé a megtévesztő reklámot. Rontja a hirdető helyzetét, ha a jogsértés huzamos ideig fennáll, és ha a reklámozó nem először él a jogsértéssel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.