A civil szervezet legfontosabb kifogása az, hogy a beruházásnak nyújtott sokmilliárdos állami támogatás ellentétes „a szennyező fizet” elvvel, így az engedély ütközik a környezetvédelmi hatásvizsgálatról szóló kormányrendelet és a Nemzeti környezetvédelmi program előírásaival. További fontos indokuk, hogy az előzetes környezetvédelmi hatástanulmány rendkívül felületes, hiányos, és így számos tekintetben nem lehet megfelelően következtetni a beruházás környezeti hatásaira. – Valószínűsíthető például, hogy a gyártás során olyan adalékokat adnak a gumiabroncsokhoz, amelyek felhasználását – azok mérgező volta miatt – az Európai Unió 2010-től tiltja. Szintén komoly aggályaink vannak a gyár által gerjesztett jelentős kamionforgalommal kapcsolatban – mondta el kérdésünkre Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője.
A beruházó kezdetben azt tervezte, hogy március végén indítja el a dunaújvárosi Hankook gumigyár építését, erre azonban csak később kerülhet sor. Mivel a Levegő Munkacsoport időben jelezte, hogy ügyfélként részt kíván venni a gumigyár engedélyeztetésében, a fellebbezés halasztó hatályú, így késlelteti a beruházást. Kérdésünkre, hogy a jogi procedúra mennyivel halaszthatja el a beruházás megkezdését, Lukács András elmondta: tapasztalataik szerint egy hónap és másfél év között változik az az időtartam, ami alatt a környezetvédelmi főfelügyelőség elbírálja a benyújtott fellebbezéseket. A Levegő Munkacsoport vezetője azt gyanítja, hogy a beruházó mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a mostani jogi eljárást siettesse.
Feljelentés az ügyészségen. Ismeretlen tettes ellen tett feljelentést a Legfőbb Ügyészégen egy magánszemély. A beadvány több bűncselekmény – környezetkárosítás, gazdasági adatszolgáltatás elmulasztása, jogosulatlan gazdasági előny megszerzése, valótlan érték megjelölése, csalás, valamint hanyag kezelés elkövetésének gyanúja – miatt kéri az eset kivizsgálását. A Pavics Lázár nyugalmazott pénzügyminisztériumi szakfőtanácsos által készített feljelentés megállapítja, hogy a bekövetkező károk nagysága különösen jelentős lehet, akár több tíz milliárd forintra tehető. Az irat rámutat, hogy a kormány saját korábbi külgazdasági stratégiájával kerül szembe, amikor egy legkevésbé sem nagy hozzáadott értéket létrehozó, ezzel szemben környezetszennyező és nagy energiafelhasználású beruházást támogat közpénzzel.
Varga Mihály: Jövőbeni munkámmal is Magyarország stabilitását és gyarapodását szolgálom