Mi lesz a dömpingvámból?

Valós piaci hatás nélküli gesztus csupán, ha az Európai Unió április 7-től négyszázalékos büntetővámot vet ki az uniós piacra érkező kínai és vietnami cipőkre – állítja Várszegi Árpád, a Magyarországi Bőr- és Cipőipari Egyesülés elnöke. A szakember szerint az is előfordulhat, hogy semmi sem lesz a dömpingvámból.

2006. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brüsszel azért akar pótvámot kivetni a Kínában és Vietnamban készült lábbelikre, mert az állam komoly mértékben beavatkozik mindkét országban az exportárak alacsony szinten tartása érdekében, s emiatt az uniós cipőipar védelemre szorul. Beszédes adat, hogy tavaly a kínaiaknak 320 százalékkal sikerült uniós cipőexportjukat növelni. Az EU áprilistól első lépcsőben négy százalékkal növelné az import vámját a kínai és vietnami cipőkre, és ha a két ázsiai ország nem hagy fel eztán sem kereskedelemtorzító gyakorlatával, akkor a vámemelés 20 százalékig mehet.
A négyszázalékos vám olyan csekély mértékű, hogy egyszerűen semmilyen hatást nem gyakorol a piaci folyamatokra – mondta el kérdésünkre Várszegi Árpád, a Magyarországi Bőr- és Cipőipari Egyesülés elnöke. A kilátásba helyezett 20 százalékos vám már jelentős tétel, de még ez is elmarad az európai gyártó országok által javasolt 30 százaléktól. A védővám ráadásul csak átmeneti könnyebbséget hozhat az ágazatnak, mert ha sikerülne is a kezdeményezők által javasolt 30 százalékos vámot bevezetni, a nemzetközi kereskedelmi szabályok értelmében azt három év alatt le kellene építeni – tájékoztatott az egyesülés elnöke.
További kérdéseket vet fel, hogy ha bevezeti is az EU a büntetővámot, az vonatkozik-e a már behajózott termékekre is. Ha nem, akkor valószínűleg hatalmas készletek érkeznek a kikötőkbe a vám előtti áron, és így kerülnek a kereskedésekbe is, vagyis tovább gyengítik az esetleges intézkedés hatását. A mostani bejelentés inkább csak kommunikációs célokat szolgál – mondta Várszegi Árpád. A végső szó azonban még nem hangzott el ebben a vitában, amely csak látszólag folyik Kína és az EU között.
Valójában az unió északi és déli államai között megy a küzdelem. A déliek jelentős cipőiparral rendelkeznek, s védeni szeretnék a rendkívül olcsó kínai importtól, az északiak számára már nincs mit védeni, ezért inkább a vám áremelő hatásától tartanak. A kereskedelem résztvevői egységesen a vám elutasítását szorgalmazzák. Hazánk valójában nem érintett ebben a vitában – vélekedett Várszegi –, mert ami pozíciót a piacon elfoglalhatott az olcsó kínai cipő, azt már elfoglalta.
Az EU már a múlt év közepe óta vizsgálódik az ázsiai cipőkkel kapcsolatban. Január második hetében az Európai Unió tagországainak szakértői úgy döntöttek: nem adható meg a piacgazdasági státus 13 kínai cipőgyártó vállalatnak, és ezzel az EU lépést tett arra, hogy dömpingellenes eljárást indíthasson a területére kerülő olcsó kínai bőr- és sportcipők ügyében. Az Európai Bizottság szóvivője ugyanakkor kijelentette, hogy a dömpingvád megállapítása nem automatikus, még ezután következik annak vizsgálata, hogy valóban az európai piac elárasztásáról van-e szó, illetve hogy mit jelentene az uniós gazdaságnak egy esetleges eljárás. Mivel Kínában az árak egy része állami ellenőrzés alatt áll, az EU esetenként állapítja meg, hogy egy-egy termék kért ellenértékét piacgazdasági verseny alakítja-e vagy sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.