A történelem legnagyobb koncepciós pere

Vérbeli civilista vagyok, polgári jogász, így elsősorban a feleségem, majd a tanítványaim érdeklődésének kielégítésére csupán egy kitérőt tettem Jézus perének és keresztre feszítésének kutatására. Soha nem foglalkoztam a büntetőjoggal, és nem is szerettem volna büntetőbíró lenni, merthogy akkor diplomáztam, amikor a hazai jogrendszer például a tiltott határátlépést meg az izgatást súlyos bűncselekménynek tartotta – szabadkozott a kaposvári püspökségen folytatott beszélgetésünk kezdetekor Lábady Tamás jogtanár, a Pécsi Ítélőtábla elnöke. A volt alkotmánybírót arra kértük: avasson be bennünket a Jézus ellen indított per és a vele szemben hozott ítélet kutatásának néhány érdekes részletébe.

2006. 04. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsvét előtt történt néhány éve, hogy előbb a feleségem, majd a tanítványaim, a Pázmány Péter Egyetem Jogi Kara hallgatóinak egy kisebb csoportja arra kért: beszéljek nekik Jézus peréről és keresztre feszítéséről. Szégyenszemre nem tudtam nekik többet mondani, mint amit a Szentírásból tudtam, jelesül, hogy a perben ott és akkor két, a legfejlettebb római és a fejletlen, elsősorban vallási alapra épült zsidó jogrendszer találkozott. Jézus perében mindkettő jelen volt. Miután szembesültem azzal az igénnyel, hogy a tanítványaim többet akarnak tudni a világtörténelem kétségtelenül legnagyobb koncepciós peréről, elhatároztam, utánajárok a döntően idegen nyelvű szakirodalomban a kétezer éve történteknek – kezdte mondandóját Lábady Tamás, aki már a beszélgetésünk elején leszögezte: nem kétséges, Jézus történelmi személyiség volt. – Más kérdés – fűzte hozzá –, hogy isteni természetében csak a keresztények hisznek. Ettől független tény, hogy Jézus létező, valóságos személy volt, és vele szemben két eljárásban is ítéletet hoztak. Mint tudjuk, megvesszőzték, megostorozták, ami a római jog szerint mellékbüntetés volt – mint ma a szabadságvesztés fő büntetés mellett például a vagyonelkobzás –, és kereszthalálra ítélték.
Kérdésünkre, hogy a végítéletet kimondó Pilátus rendelkezett-e jogi felkészültséggel, a táblabírósági elnök emlékeztetett: nem volt jogász, de mint helytartónak, Tiberius császár teljes jogú képviselőjének jogi ismeretekkel is kellett rendelkeznie. – Mielőtt a per részleteibe bocsátkoznék, ez utóbbival kapcsolatban fontos utalnom arra is, hogy Pilátus ugyan kísérletet tett a Jézussal szembeni kegyelemre, a szabadon bocsátására, ám – mint ismert – a per során a főtanács által manipulált és „áthangolt” nép mégis a gyilkosságért fogva tartott Barabást választotta. Jóllehet, mindez a zsidók legnagyobb ünnepe, húsvét előtt történt, Jézus nem kapott amnesztiát.
– De mivel is magyarázható, hogy a harminchárom éves Jézust – aki életében csak jót cselekszik, és akire a bűn árnyéka sem vetül – perbe fogják. Azt az embert, aki – mint mondja – nem azért jött, hogy eltörölje, hanem hogy belejesítse a törvényeket. Aki meggyógyítja a tíz leprást, a templomtetőből leeresztett bénát, a jerikói vakot, feltámasztja a barátját, Lázárt. Aki a szeretet parancsát hozza közénk, és arra int: az ellenségünket is szeretni kell. Ki ítéli halálra? Ítélkezhetett-e, s ha igen, miért nem hajtotta végre az ítéletet az egyébként teljes polgári és büntető ítélkezési jogot is gyakorló zsidó főtanács? Mégsem hagyták meg a megszálló rómaiak a főtanácsnak a pallosjogot? – sorolja a megválaszolandó kérdéseket a jogtanár.
– Aki kicsit is ismeri a szenvedéstörténetet, kapásból válaszol: a per során Poncius Pilátus, Júdea prokurátora ült a bírói székben, és végezetül ő mondta ki a kereszthalálról szóló ítéletet. De mi történt ez előtt? János evangéliuma félreérthetetlenül írja le, hogy a Getsemáne-kertben a főpapok saját katonáiból – tehát nem római katonákból – álló csapat fogja el Jézust. Először Annáshoz, Kajafás főpap apósához viszik, aki – megalapozandó a főtanács előtti vádakat – Jézust tanításairól és tanítványiról faggatja, majd a huszonhárom tagú főtanács elé kerül Jézus. Ott hangzik el a vád: merényletet akart elkövetni a templom ellen. „Lerombolom a templomot, és három nap alatt újraépítem azt” – idézik mondását bírái. Ám az evangéliumból tudjuk: Jézus a saját testének templomára gondolt. Mindazonáltal a templomrombolás az a vád, amire két tanút keresnek, de nem találnak. Ekkor kérdezi meg Istenre utalva a zsidó főpap, Kajafás, a főtanács elnöke: – Te vagy az áldott fia? – Te mondtad – válaszol Jézus. Szent Márk szerint viszont a válasz így hangzik: – Én vagyok. – Akkor mi szükségünk van még tanúkra? – zárja a dialógust Kajafás.
Jézus tehát a főtanács előtt vállalja az istennel való egylényegűségét, s ezzel a mózesi törvényekre hivatkozó bírái szerint istenkáromlást, istengyalázást követ el. Márpedig a törvény szerint aki az Istent káromolja, gyalázza, annak meg kell halnia. Lábady Tamás szerint itt vesz óriási fordulatot a per, mert Jézus nem beismeri a bűnét, hanem akkor és ott Kajafás és a főtanács, tehát a bíróság előtt követi el azt.
– De hozott-e ítéletet a főtanács? – tette föl a kérdést a jogászprofesszor. Vitatott, hogy igen vagy nem. Márk evangéliuma szerint „valamennyien méltónak ítélték a halálra”, Máté evangéliuma pedig csak utal az ítélethozatalra. Mindmáig kérdés, hogy elfogatása után miért nem a kompetenciával rendelkező Poncius Pilátushoz vitték Jézust. Ennek legnyomósabbnak tűnő magyarázata, hogy a zsidó főpapok alkotta főtanácsnak „át kellett hangolnia” a csodatevő Jézusért rajongó népet. – Ha a népszerű Jézust rögvest a helytartóhoz viszik, hogy ő ítélkezzék, az népfelkeléshez, lázadáshoz vezethetett volna – vélekedik a táblabírósági elnök.
– Ha a főpapok azt mondják, bűnös, akkor a nép hozsannázó hangulatát sikerül megváltoztatniuk, és a nép azt kiáltja majd: – „Keresztre vele!” S ez sikerült is. Mint azt napjaink politikája is igazolja, a mai embert is könnyen „át lehet hangolni”. Kétezer év alatt e tekintetben keveset változott az emberben az emberi.
A pertörlés, a kegyelem, az amnesztia már a római jogban is ismert volt. – Itt az ünnep, a húsvét, és Pilátus kegyelmet akar gyakorolni. De ekkorra már az áthangolódott nép azt skandálja: – Ne őt, Barabást engedd el! Pilátus egyébként a besúgókkal körülvett és a beteg Tiberius császár miatt sem tehette volna meg, hogy kegyelmet ad a magát királynak mondó, tehát a „császár hatalmára törő” Jézusnak.
Így változik át a vallási bűn politikai bűnné. Jézust ugyanis – mondván, megtiltotta, hogy adót fizessenek a császárnak – lázítással is vádolják. Ami pedig ezután történik, már nem képezi sem jogi, sem vallástörténeti vita tárgyát. Jézust mellékbüntetésként megvesszőzik. Vérbe fagyva fekszik, miközben a nép azt harsogja: – Ez a zsidók királyának mondja magát.
A Pécsi Ítélőtábla elnöke úgy látja, kutatásai során nem sikerült feleletet kapnia arra: mi a magyarázata annak, hogy két, egymástól teljesen különálló jogrendszer bírái előtt ugyanazt az embert kétszer is halálra ítélik. – A történtekre csak keresztényi válasz adható: Jézus a választott nép fiaként született, s őt a választott nép bírósága ítélte el. Halála azonban magába foglalja a kereszténység nagy misztériumát, a megváltást. Ha Jézus csak a választott nép ítélete alapján hal meg, könnyen állítható, hogy a megváltás csak a választott népre vonatkozik. Azért kellett neki az akkori egész világot jelképező, hatalmas római birodalomban is elítéltetnie, majd meghalnia, hogy az egész emberiség számára világos legyen: a megváltás nem csak a választott népet érinti. Jézus így tudatta az egész emberiséggel, hogy a megváltás mindnyájunkért: a pogányokért, a hitetlenekért, az istentelenekért, a hívőkért, a keresztényekért egyaránt történik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.