Legnagyobb örömünkre szolgál, hogy szolgálatba állhat a „török hajóként” emlegetett, ideiglenesen Balaton I.-nek nevezett, két és fél éve vásárolt Kaptan Sevket Iyidere. A hajót a fővárosiak egy része már megismerhette, mert a Sió csatorna drámaian alacsony vize miatt két éven át a dunai kirándulók utaztak társaságunk hajóján – mondja Horváth Gyula.
– Nem túlzás, hogy a balatoni hajózás történetének legnagyobb vízi járművét, a Szent Miklóst luxushajóként emlegetik, esetleg meggondolásra késztetve az átlagturistát?
– Mivel az új hajó menetrend szerinti járatként a Siófok–Füred–Tihany útvonalon közlekedik, és csak alkalmanként vesszük ki a menetrendből, bárki megcsodálhatja belülről is a negyven méter hosszú, kilenc és fél méter széles, két, egyenként 500 lóerős Iveco motor meghajtású vízi járművet. A Szent Miklós 250 négyzetméteres, egyterű, légkondicionált, zárt fedélzetén és a 350 négyzetméteres sétafedélzetén együttesen 600 személynek jut hely. A nagyobb társasági rendezvényekre, tanácskozásokra, családi eseményekre is igénybe vehető hajó – amelyen egy bár is várja a vendégeket – percek alatt étteremmé alakítható. Alsó részében négy egyszemélyes, légkondicionált legénységi pihenő, egy konyha és egy fürdőszoba van. Navigációs berendezései közül említésre érdemesek a legkorszerűbb radarok, a műholdas helymeghatározó készülék, a GPS, utasbiztonsági kellékei közül pedig a stabil falú mentőtutajok. A Szent Miklós az első nagy balatoni hajó, amely a tulajdonosok, ezen belül a többségi tulajdonosi jogokat élvező balatoni önkormányzatok tőkeemelésének eredményeként került a flottába.
– Mivel csábítják az idén a hajóikra a balatoni nyaralókat?
– Tekintve, hogy mi is erősíteni szeretnénk a régióhoz tartozás érzését, a menetrendi hajóinkon félárú jeggyel utazhatnak az üdülőkörzet 164 településének és néhány siófoki kistérségi községnek az állandó lakói. Folytatjuk a MÁV-val közös Balaton Mix-akciót. Ennek lényege, hogy egy 4000 forintos felnőtt- vagy egy 1650 forintos gyerekjegy május 19. és szeptember 17. között harminc napon belül a Balaton körül vasúton, illetve a tavon a menetrendi hajókon háromnapos ingyenes utazásra jogosít. Az idén is elfogadunk üdülési csekket. A Balaton Card Standard kártya a hajóinkon 20 százalékos kedvezményt nyújt, és a családi bérletszelvény felmutatói is jelentős jegyárengedményt kapnak. Most is válthatnak a tó északi és déli partja között gyakran közlekedők 40, 60 vagy 80 útra érvényes kedvezményes kompbérletet. A Magyar Turizmus Zrt.-vel közös borhajóprogramban e hét végén Keszthelyről, Füredről, Siófokról, Földvárról, Tihanyból, Badacsonyból, Fonyódról és Lelléről indítunk olyan járatokat, amelyeken a balatoni borvidék nedűit is megkóstolhatják az utasok.
– Essék szó a hajóstársaság idei fejlesztéseiről is: gazdagodik-e ebben az évben is a társaság infrastruktúrája, hol lesz hajóállomás- vagy vitorlásparkoló-bővítés?
– Folytatjuk a szemesi vitorláskikötő tavaly elkezdett felújítását és bővítését, amely egyebek mellett 220 új hajóhelyet és egy új klubházat jelent. Keszthelyen, Bogláron, Révfülöpön és Almádiban is folytatódik a kikötők korszerűsítése. Balatonmárián új hajóállomást építünk, Siófokon pedig kétszázmillió forintot költünk a város esztétikus „vízi kapujának” kialakítására. Már elkészült a várhatóan Fonyódon és Badacsonyban épülő kompkikötő vázlatrajza is, mert a tó nyugati medencéjében is indokolt a kompközlekedés feltételeinek megteremtése. Társaságunk tíz nagy és tizenegy kisebb vitorláskikötőjében 2000 kishajónak jut hely. Nincs olyan árbocosparkoló, amit évenként kisebb-nagyobb mértékben ne korszerűsítenénk. Tavaly a szemesi mellett Keszthelyen volt jelentős kikötőbővítés, így már azt is tesztelik a külföldi, főleg osztrák hajósok. Hogy telt ház lesz-e a vitorláskikötőkben, nem tudom, ám hogy nem a mi késlekedésünk az oka a balatoni vitorlásturizmus dinamikusabb fejlődésének, azt határozottan állítom. Jó ötletnek bizonyult a Kalózhajónak nevezett árbocos felújítása. A Balaton legnagyobb, 16 méter hosszú, 3,7 méter széles, 125 négyzetméter vitorlafelületű és huszonöt személy szállítására alkalmas hajója nagy népszerűségnek örvend a sétahajózást kedvelők körében. A Szaturnusz az idei szezonban is a vízen lesz.
ÖSSZEHAJTHATÓ SPORTHAJÓK. Könnyű testű vitorlások, luxusjachtok és összehajtható, a személygépkocsi tetőcsomagtartóján szállítható, kisméretű sporthajók is láthatók a lellei kikötőben ma nyíló és vasárnapig nyitva tartó Balaton Boat nemzetközi vízisport- és szabadidő-kiállításon. Cziráki Mártától, a balatoni hajóstársaság kikötői csoportvezetőjétől megtudtuk: a kishajómustra egyik különlegessége lesz az a hazai fejlesztésű elektromos hajó, amely környezetkímélő vízi járműként a Balatonon is közlekedhet. Láthatunk emellett még kisméretű, összecsukható sportkatamaránt, és „bemutatkozik” a Németországban gyártott, ugyancsak összehajtogatható sportkajak is. A nagy érdeklődéssel várt kishajómustrán – amelynek egyik támogatója most is a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. – több mint kilencven kiállító mutatja be vízi járműveit, illetve vízi sporteszközeit.
Újabb két H225M helikopter érkezik a Magyar Honvédséghez