Útjára indul a Szent Miklós motoros

Háromnapos hajósünnep kezdődik ma Balatonlellén. A Balatoni Szövetség elnökének és a Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatójának köszöntője után Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke mond névadó, ünnepi beszédet a balatoni flotta új hajójánál, a Szent Miklós motorosnál. A matrózok védőszentjéről elnevezett, hatszáz személyes luxushajót Korzenszky Richárd tihanyi perjel szenteli fel. Délután Lelle kikötőjében megnyitják az árbocosok immár hagyományos tavaszi mustráját, a Balaton Boatot. Arról, hogy mi minden várja még az idei, 160. hajózási szezonban a tó vendégeit, Horváth Gyulát, a balatoni hajóstársaság vezérigazgatóját kérdeztük.

2006. 05. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legnagyobb örömünkre szolgál, hogy szolgálatba állhat a „török hajóként” emlegetett, ideiglenesen Balaton I.-nek nevezett, két és fél éve vásárolt Kaptan Sevket Iyidere. A hajót a fővárosiak egy része már megismerhette, mert a Sió csatorna drámaian alacsony vize miatt két éven át a dunai kirándulók utaztak társaságunk hajóján – mondja Horváth Gyula.
– Nem túlzás, hogy a balatoni hajózás történetének legnagyobb vízi járművét, a Szent Miklóst luxushajóként emlegetik, esetleg meggondolásra késztetve az átlagturistát?
– Mivel az új hajó menetrend szerinti járatként a Siófok–Füred–Tihany útvonalon közlekedik, és csak alkalmanként vesszük ki a menetrendből, bárki megcsodálhatja belülről is a negyven méter hosszú, kilenc és fél méter széles, két, egyenként 500 lóerős Iveco motor meghajtású vízi járművet. A Szent Miklós 250 négyzetméteres, egyterű, légkondicionált, zárt fedélzetén és a 350 négyzetméteres sétafedélzetén együttesen 600 személynek jut hely. A nagyobb társasági rendezvényekre, tanácskozásokra, családi eseményekre is igénybe vehető hajó – amelyen egy bár is várja a vendégeket – percek alatt étteremmé alakítható. Alsó részében négy egyszemélyes, légkondicionált legénységi pihenő, egy konyha és egy fürdőszoba van. Navigációs berendezései közül említésre érdemesek a legkorszerűbb radarok, a műholdas helymeghatározó készülék, a GPS, utasbiztonsági kellékei közül pedig a stabil falú mentőtutajok. A Szent Miklós az első nagy balatoni hajó, amely a tulajdonosok, ezen belül a többségi tulajdonosi jogokat élvező balatoni önkormányzatok tőkeemelésének eredményeként került a flottába.
– Mivel csábítják az idén a hajóikra a balatoni nyaralókat?
– Tekintve, hogy mi is erősíteni szeretnénk a régióhoz tartozás érzését, a menetrendi hajóinkon félárú jeggyel utazhatnak az üdülőkörzet 164 településének és néhány siófoki kistérségi községnek az állandó lakói. Folytatjuk a MÁV-val közös Balaton Mix-akciót. Ennek lényege, hogy egy 4000 forintos felnőtt- vagy egy 1650 forintos gyerekjegy május 19. és szeptember 17. között harminc napon belül a Balaton körül vasúton, illetve a tavon a menetrendi hajókon háromnapos ingyenes utazásra jogosít. Az idén is elfogadunk üdülési csekket. A Balaton Card Standard kártya a hajóinkon 20 százalékos kedvezményt nyújt, és a családi bérletszelvény felmutatói is jelentős jegyárengedményt kapnak. Most is válthatnak a tó északi és déli partja között gyakran közlekedők 40, 60 vagy 80 útra érvényes kedvezményes kompbérletet. A Magyar Turizmus Zrt.-vel közös borhajóprogramban e hét végén Keszthelyről, Füredről, Siófokról, Földvárról, Tihanyból, Badacsonyból, Fonyódról és Lelléről indítunk olyan járatokat, amelyeken a balatoni borvidék nedűit is megkóstolhatják az utasok.
– Essék szó a hajóstársaság idei fejlesztéseiről is: gazdagodik-e ebben az évben is a társaság infrastruktúrája, hol lesz hajóállomás- vagy vitorlásparkoló-bővítés?
– Folytatjuk a szemesi vitorláskikötő tavaly elkezdett felújítását és bővítését, amely egyebek mellett 220 új hajóhelyet és egy új klubházat jelent. Keszthelyen, Bogláron, Révfülöpön és Almádiban is folytatódik a kikötők korszerűsítése. Balatonmárián új hajóállomást építünk, Siófokon pedig kétszázmillió forintot költünk a város esztétikus „vízi kapujának” kialakítására. Már elkészült a várhatóan Fonyódon és Badacsonyban épülő kompkikötő vázlatrajza is, mert a tó nyugati medencéjében is indokolt a kompközlekedés feltételeinek megteremtése. Társaságunk tíz nagy és tizenegy kisebb vitorláskikötőjében 2000 kishajónak jut hely. Nincs olyan árbocosparkoló, amit évenként kisebb-nagyobb mértékben ne korszerűsítenénk. Tavaly a szemesi mellett Keszthelyen volt jelentős kikötőbővítés, így már azt is tesztelik a külföldi, főleg osztrák hajósok. Hogy telt ház lesz-e a vitorláskikötőkben, nem tudom, ám hogy nem a mi késlekedésünk az oka a balatoni vitorlásturizmus dinamikusabb fejlődésének, azt határozottan állítom. Jó ötletnek bizonyult a Kalózhajónak nevezett árbocos felújítása. A Balaton legnagyobb, 16 méter hosszú, 3,7 méter széles, 125 négyzetméter vitorlafelületű és huszonöt személy szállítására alkalmas hajója nagy népszerűségnek örvend a sétahajózást kedvelők körében. A Szaturnusz az idei szezonban is a vízen lesz.

ÖSSZEHAJTHATÓ SPORTHAJÓK. Könnyű testű vitorlások, luxusjachtok és összehajtható, a személygépkocsi tetőcsomagtartóján szállítható, kisméretű sporthajók is láthatók a lellei kikötőben ma nyíló és vasárnapig nyitva tartó Balaton Boat nemzetközi vízisport- és szabadidő-kiállításon. Cziráki Mártától, a balatoni hajóstársaság kikötői csoportvezetőjétől megtudtuk: a kishajómustra egyik különlegessége lesz az a hazai fejlesztésű elektromos hajó, amely környezetkímélő vízi járműként a Balatonon is közlekedhet. Láthatunk emellett még kisméretű, összecsukható sportkatamaránt, és „bemutatkozik” a Németországban gyártott, ugyancsak összehajtogatható sportkajak is. A nagy érdeklődéssel várt kishajómustrán – amelynek egyik támogatója most is a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. – több mint kilencven kiállító mutatja be vízi járműveit, illetve vízi sporteszközeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.