Négyszázötven kilométer a Dunáért

„Ne a Dunát alakítsuk a hajókhoz, hanem a hajózást a Dunához!” – hirdeti a WWF Magyarország, amelynek elnöke, Márkus Ferenc tüntetőleg végiggyalogolja a folyó 450 kilométeres hazai szakaszát, így próbálva gáncsot vetni az EU új folyószabályozási terveinek. A természetvédő szakember dunaalmási pihenőjén rámutatott: a tervezett drasztikus mederátalakítás veszélyezteti az ivóvízkészleteinket és a folyói élővilágát.

Bohus Anita
2006. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június 5-én, a környezetvédelmi világnapon kezdte meg figyelemfelhívó gyaloglását a WWF Magyarország vezetője. Márkus Ferenc 450 kilométert vándorol végig a part mentén Dunakilititől a horvát határig, miközben egy-egy rövidebb szakaszra természetvédelmi és vízügyi szakemberek társulnak hozzá. A Duna-túra a tervek szerint június 27-én ér véget, majd két nappal később a nemzetközi Duna-napon adja át – az addigra reményeik szerint 30 ezer aláíróval megerősített – petíciót a gazdasági és közlekedési tárca vezetőinek. A természetvédő szervezet az akcióval azt szeretné elérni, hogy a tervezett uniós és hazai közlekedésfejlesztési és a hajózási beruházások során a környezetet és az élővilágot legkevésbé veszélyeztető megoldásokat találjanak: a környezetromboló mederkotrás, mélyítés helyett például modern, a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátású hajókat állítsák forgalomba, amelyeknek alacsony merülése és fordulékonysága miatt nem szükséges sem mélyíteni, sem szélesíteni a folyó medrét. A drasztikus part- és mederalakító beavatkozások miatt a part közeli felszíni vizek szintje is lecsökkenne, így a vizes élőhelyek kiszáradnának.
Az élővilág védelmére a Duna jelentős részét a közelmúltban az EU NATURA 2000 természetvédelmi hálózatába vonták, a természetes köves, iszapos partszakaszok beépítésének elviekben ez gátat szab. A már beépített, beton partvédő művekkel leszabályozott parton a befektetők, lakóparképítők azonban javarészt szabadon terjeszkedhetnek, a városok közelében a további beépítések nehezen kerülhetők el.
A WWF Magyarország támogatja a folyami hajózást, és arra kéri a hajózásfejlesztésben részt vevő szakembereket, hogy szemben az eddigi gyakorlattal, ne csak az üzleti szempontok érvényesüljenek, hanem készítsenek a környezet értékeit is megóvó alternatívákat a hajók, kikötők, műtárgyak tervezésekor.
Márkus Ferenc szerint a megfelelően, tudatosan felépített vízi és vasúti közlekedési hálózat a környezetszennyező közúti forgalom nagy részét kiválthatná. Márkus arra panaszkodott: sok szemétlerakó éktelenkedik a part menti erdőségekben, fás szegélyekben, és a városokban, ipari övezetekben szinte a vízig teljesen beépítették a partot. A múlt tájsebei most is kísértenek: Almásfüzitőnél a Dunától 20-30 méterre fekszenek a vörös iszappal teli tározók, amelyből az esővíz a folyóba moshatja a veszélyes hulladékot.
– A Duna-túra első napjai a Szigetközbe vezettek – számolt be a kezdetekről Márkus Ferenc. Az Alsó-Szigetköz ágrendszerének vízpótlását célzó, tavaly nyáron elkészült ásványrárói zsilip- és csatornarendszer révén még mindig nem jut elegendő víz a Duna mellékágaiba. Jelenleg csupán néhány száz méteres sávban érezhető a többletvíz kedvező hatása. Márkus szerint akkor lenne eredményes a Duna elterelése után pusztulásnak indult táj rehabilitációja, ha egyidejűleg a szlovák oldalon, a Csallóközben és a Szigetközben is beavatkoznának, a jelenleginél pedig legalább kétszer ennyi vizet engednének a mellékágakba. Márkus nem érti, a kormány miért nem tesz intézkedéseket, hogy az élővízbe kevesebb mezőgazdasági eredetű szennyezés jusson, és ahol csak lehetséges, miért nem állítják helyre a Duna-part természet közeli állapotát.
A fejlesztéspárti vízügyi lobbi érvei viszont úgy szólnak: a magyar Duna-szakasz mintegy 400 kilométeres szakaszán jelenleg szűkület, zátony vagy gázló nehezíti a hajóforgalmat, ahol a mélység kis víz idején nem több mint 1,7 méter. Az unió közlekedésfejlesztési programja keretében a fő hajózóutakat az év 300 napjában járhatóvá kell tenni még a 2,5 méter merülési mélységű hajók számára is. Ehhez a tervek szerint a kritikus pontokon kotrással és vízterelő művekkel, vagy más szabályozással alakítanák a medret. Valkár István, a gazdasági minisztérium hajózási főosztályának vezetője úgy nyilatkozott: a munkálatok támogatásához pályázni kell az Európai Bizottsághoz, de előbb még el kell készülniük a részletes terveknek. A beavatkozásokról a tárca a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutató Intézet Kht.-vel (Vituki) készíttet hatástanulmányt, amely azonban csak jövő év végére lesz kész. Így még nem tudni, az unió mennyivel támogatja majd a hazai tervet. Annyi már biztos: a Vituki tanulmányára elnyert 2,2 millió eurós állami megbízás felét az unió állja. A mederrendezés várható költsége legalább 75 milliárd forint lesz.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.