Fizetnünk kell majd a kórházért is?

Nemcsak vizitdíjat, hanem kórházi napidíjat is bevezetne az Egészségügyi Minisztérium. A tervek szerint 300–500 forint közötti összeget kellene fizetnünk, ha orvoshoz fordulunk, s ugyanennyit naponta a kórházi benntartózkodásnál.

2006. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A háziorvosnál és a járóbeteg- szakrendelésen alkalmanként fizetendő vizitdíj mellett a kórházi bennfekvésnél is kötelező térítési díjat vezetne be az egészségügyi tárca, amelynek összegét naponta szintén 300–500 forintban határozná meg. Molnár Lajos egészségügyi miniszter szerint a kórházi napidíj megakadályozhatja, hogy a fekvőbeteg-ellátó intézmények olyan páciensek után is felvegyék a finanszírozást a társadalombiztosítótól, akik valójában nem feküdtek bent. Megfékezhetné továbbá a meredeken növekvő kórházi esetszámot is. Korábban a miniszter hasonlóképpen indokolta a vizitdíj bevezetésének szükségességét. Ez szerinte csökkentheti az indokolatlan orvoslátogatásokat, és visszaszoríthatja a hálapénzt.
– A rászorulóknak mentességet vagy kompenzációt adnánk – szögezte le Molnár Lajos. Ennek többféle lehetőségét vizsgálják. Az egyik variáció szerint mindenkinek fizetnie kellene ugyan, de pluszban anynyival emelnék a nyugdíjakat és a szociális ellátásokat, amennyi néhány orvoshoz fordulás vizitdíját fedezné. Egy másik elképzelés szerint bizonyos társadalmi csoportok mentességet kapnának a díjfizetés alól. Ilyenek lehetnek például az onkológiai és krónikus betegek, a nyugdíjasok, illetve a kisgyerekek.
*
– Összeállítottak egy komoly tanulmányt a minisztérium szakértői, de még nem döntött a kormány, s a részleteket sem dolgoztuk ki – mondta a miniszter. Így kérdéses, hogy mindenkinek járna-e évente néhány ingyenes orvoslátogatás. Az is, hogy a sürgősségi ellátás után szintén fizetni kellene-e, valamint hogy maximalizálnák-e a kórházi ágydíjat, vagy akkor is minden bent töltött nap után beszednék a pénzt, ha mondjuk a beteg egy hónapig szorul kezelésre.
Molnár Lajos szerint a vizit- és ágydíjból befolyó összeget megosztanák az egészségügyi intézmények és az államkassza között. Egyes elképzelések szerint a háziorvos, a szakrendelő vagy a kórház hatvan százalékot tarthatna meg, a költségvetés pedig negyvenet kapna. A pénzt a szolgáltatás helyszínén szednék be, s számlát adnának róla.
Sinkó Eszter, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképzőjének szakértője úgy látja: több hátrányos hatása lenne a vizit- és ágydíjnak, mint amennyi eredményt hozna. A nemzetközi szakirodalom szerint a díjfizetés valóban csökkenti 10-15 százalékkal az orvos-beteg találkozások számát, de a hatás csak átmeneti, idővel ugyanis visszaáll az eredeti szintre. Fontosabbnak tartja, hogy el lehet-e érni: valóban csak az indokolatlan igénybevételt szorítsa vissza. Félő ugyanis, hogy sokan akkor sem tudják vagy nem akarják majd kifizetni a pénzt, ha indokolt lenne az ellátásuk. S csak akkor fordulnának orvoshoz, ha már nagy a baj, így romlana életkilátásuk, s gyógyításuk is többe kerülne a tb-nek. Ha minden rászoruló lakossági csoport mentességet vagy kompenzációt kapna, akkor Sinkó Eszter szerint annyi bevétel sem jönne össze, amennyibe az adminisztráció kerül. A szakértő kiemelte a nyugdíjasok speciális helyzetét, akik arra szocializálódtak, hogy baj esetén felkeresik az orvost. Ezt a gyakorlatot nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni súlyos következmények nélkül, hiszen nincs számukra megfelelő segítő hálózat – vélekedett. Hozzátette: igaz, hogy az ember nem szeret kétszer fizetni valamiért, de a vizitdíj mégsem alkalmas a hálapénz kiváltására. Az összegek ugyanis nagyságrendileg eltérők. – Míg egy műtétnél több tízezer forintot adunk az orvosnak, addig az egyhetes kórházi bentfekvés csak körülbelül háromezer forintba kerülne nekünk. A befolyó összeg nem jelent érzékelhető többletet sem az egészségügyi rendszerben, sem az államháztartásban – szögezte le.
A kormány ezzel a felelősséget akarja magáról elhárítani – vélekedett Sinkó Eszter. Ha csökken ugyanis az ágykihasználtság, akkor az önkormányzatokon nagyobb lesz a kényszer, hogy intézményeket vonjanak össze vagy alakítsanak át. A szakértő szerint azonban ezt a folyamatot nem bízhatná a kormány a piac szabályozó erejére vagy a helyhatóságok belátására.
Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke úgy fogalmazott: a régebbi EU-tagországok többségében társadalmi jólét mellett van vizitdíj. Magyarországon viszont akkora a szegénység, hogy a 300– 500 forintos összeg nagyon sokaknak megterhelő lenne, hiszen vélhetőleg nem járna mindegyiküknek kompenzáció. Amíg ez így van, addig az intézkedés óriási esélyegyenlőtlenséget szülne. Éger István attól tart, hogy a kormány ezzel próbálja elfedni a finanszírozási megszorításokat. Úgy látja, a vizitdíj leértékeli a szakma presztízsét is, rossz üzenete van, mert azt sugallja: az adott orvosi ellátás valójában csak 300–500 forintot ér. Szerinte nem alkalmas arra sem, hogy a valótlan kórházi elszámolásokat megszüntesse. Mint mondta: a csalókat hatékony rendőrségi munkával kellene kiszűrni, s példamutatóan meg kellene büntetni.
A Magyar Kórházszövetség viszont nem tiltakozna a bevezetés ellen. Mint azt Golub Iván elnök elmondta: iszonyú forráshiány jellemzi az ágazatot. Ha az állami finanszírozás ilyen mértékben marad el a valós költségektől, akkor ez a pluszpénz is számít a túlélésnél, noha valójában még azt a forráskivonást sem kompenzálja, amelyet júliustól léptetett életbe a kormány. Csak úgy tudják elfogadni a vizit- és kórházi ágydíj bevezetését, ha az adminisztráció nem okoz számukra többletkiadásokat – mondta Golub Iván, aki kifogásolta, hogy a pénz egy részét elvonnák az intézményektől.
Horváth Zsolt, a Fidesz egészségpolitikusa szerint a kormánypártok becsapták a választókat. Az országgyűlési választások előtti kampányban ugyanis többször megerősítették, hogy nem teszik fizetőssé az ellátást. Most pedig kiderült, hogy nem mondtak igazat. A vizitdíj nem más, mint az emberek megsarcolása – mondta. A politikus is attól tart leginkább, hogy sokan nem tudnak vagy nem akarnak majd fizetni. Példaként említette: statisztikákkal igazolható, hogy visszaesett az ellátást igénybe vevők száma, amikor a Bokros-csomag idején fizetőssé tették a fogászati alapszolgáltatásokat.
A GKI Egészségügy-kutató Intézet szerint sem kulcstényező a vizitdíj az orvos-beteg találkozások számának csökkentésében, míg a tekintélyes gazdaságkutató intézet, a CEMI szerint igen. Közgazdászaik tarthatatlannak nevezik, hogy Magyarországon az egy lakosra jutó orvoslátogatások száma a kétszerese a fejlett országokban megszokottnak. Ördögi kör keletkezhet szerintük így, mert a túlterhelt orvos csak kevés időt tölt a beteggel, ezért a valóban rászorulók nem jutnak elég információhoz, illetve nem mindig a megfelelő kezelést kapják. S miután nem gyógyulnak, újabb és újabb orvosokat keresnek fel, ahol szintén csak részleges ellátáshoz juthatnak.
Lapunk azt a kérdést tette fel Molnár Lajos egészségügyi miniszternek, hogy változott-e a kormány álláspontja a vizitdíjról, miután Szlovákiában a bevezetést követően nem sokkal annak megszüntetésére készülnek. A szaktárca vezetője úgy reagált: ennek ott politikai okai vannak, a választásokon nyertes párt kampányának része volt a vizitdíj megszüntetésének ígérete. Szerinte hibázna az ottani kormány, ha ennek az ígéretnek eleget tenne. Úgy tudja, hogy a szlovák orvosok beadványt írtak a megszüntetés ellen.

Alkotmánybírósághoz fordul az orvoskamara. Alkotmánybírósághoz fordul a Magyar Orvosi Kamara (MOK), mert az Egészségügyi Minisztérium nem egyeztette velük az ágazat finanszírozását érintő, júliustól hatályos rendeletmódosításokat. Éger István, a MOK elnök elmondta: törvény írja elő, hogy az egészségügyet érintő jogszabály-módosításokat el kell küldeni véleményezésre a köztestületeknek. Az elmaradt egyeztetés miatt az orvoskamara megkereste Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt, ám onnan a panaszt az egészségügyi tárca államtitkárához továbbították. Éger István szerint ez sértő, hiszen éppen Molnár Lajos szakminiszter volt az, aki gúnyosan azt mondta egy konferencián: azért nem küldték el a módosítások tervezetét, mert a finanszírozás nem érinti közvetlenül az orvosokat. A MOK ismét a kormányfőhöz fordult panasszal. Ismeretes: a szakmai szervezetek szerint a júliusi változások jelentős bevételkiesést okoznak a fekvőbeteg-ellátó intézményeknek és a járóbeteg-szakrendelőknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.