Libanon a globális hadszíntéren

2006. 07. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elolvassa az ember a libanoni hadjárat újonnan érkezett híreit, aztán visszalapoz, elolvassa a korábbiakat, vagy a napi fejlemények tükrében próbálja értelmezni a múlt heti meg azelőtti nyilatkozatokat. Vagy csak egyszerűen nézegeti a világatlasz valamely szelvényét, amely a közvetlenül érintett területnél nagyobb térség áttekintését engedi, és az elmúlt évek eseményeinek tükrében vizsgálja a mai történéseket. Akármilyen utat választ is azonban a megfigyelő a libanoni események megértésére, nem tudja értelmesen egymás mellé tenni az izraeli hadjárat nyilvános céljait és a zsidó állam vezérkari főnökének kijelentését (elszólását), miszerint visszaforgatják a kis arab ország óráját húsz évvel. A maga különleges módján ugyanis ez a hivatalosan terroristavadász művelet egyértelműen nemcsak harcászati célokat követ, hanem hadászatiakat is. Amikor megindult az utóbbi években helyreállított, stabilizálódott libanoni infrastruktúra – és vele együtt a mindennapi élet – szisztematikus, sokéves GNP-ben mérhető kárt okozó pusztítása, helyükre kerültek Dan Halutz szavai, és felvillantak Izrael – illetve szövetségeseinek – stratégiai céljai. Hasonlóképpen, a többi szereplővel kiegészítve kísérletet lehet tenni az események globális összefüggéseinek megértésére is, amiben a fősodratú média sem külföldön, sem idehaza nem igyekszik a segítségünkre lenni.
A történet – mint sok másik is – a hidegháború végével kezdődik, amely a divatos vélekedések ellenében a kétpólusú világ helyett nem az egypólusút hozta el, hanem a többpólusú bölcsőjének bizonyult. A Szovjetunió egykori érdekszférájában keletkezett hatalmi vákuum kitöltésének folyamata indult el az erre erőforrásokkal rendelkezők – főként a Nyugat, elsősorban az Egyesült Államok – részéről. A Kelet-, Délkelet-Európában, a Közel-Keleten és Közép-Ázsiában kialakult „depresszió” természetesen más, korábban a széleken várakozó szereplőknek (jelesül Kína és India) is térhódítási lehetőséget és konjunktúrát kínált, ám nem lehetett kétséges, hogy rövid távon ki érheti el a leglátványosabb eredményeket. Lehet, hogy térségünk országai NATO-taggá lettek, és ez jótékony hatást gyakorolt a helyi népesség és a nyugati mintára kialakuló új gazdaság számára, de ezzel az amerikai érdekszféra is kitolódott. Lehet, hogy 2001-ben terrortámadás érte az Egyesült Államokat, és az jogosan indult az Oszama bin Ladennel szimbolizált jelenség nyomába, ám eközben mégiscsak betette lábát Afganisztánba és a volt szovjet Közép-Ázsiába, majd szintén „ezzel a vonattal” elutaztatta 120 ezer fegyveresét Irakba is. Anélkül, hogy az ember állást foglalna az elnöki ciklusokon átívelő washingtoni politika mellett vagy ellene, afelett nem hunyhat szemet, hogy mindez megtörtént; ahogy természetesnek kell venni azt is, hogy a világ többi, önálló cselekvőképességű hatalmi centruma nem nézi jó szemmel ezt a folyamatot. Mert hát mondani sem kell, hogy az iraki, afganisztáni újjáépítésben vagy az amerikaiak vizionálta közép-ázsiai energiaprojektekben nem orosz, kínai vagy francia cégek viszik a prímet, de még az olyan szoros szövetségesek, mint Nagy-Britannia és Lengyelország is csak morzsákat kaphatnak. Meg aztán ki örül annak, ha a szomszédjában megjelent nem éppen spontán – mondjuk ki, nem kormányzati álruhába bújt titkosszolgálati ihletésű – demokratikus mozgalmak aláássák államának, berendezkedésének integritását, hagyományait?
A folyamatban ráadásul kulcsszerepet játszik Izrael, az Egyesült Államok legkülönlegesebb státusú és egyben legellentmondásosabb szövetségese, amely legalább annyira cél (biztonságának, létének garantálását tekintve), mint eszköz (a világ egyik vezető hadereje) ebben a játszmában. Mert bár Európából szemlélve sokszor úgy tűnik, hogy a jeruzsálemi kormányülések, az izraeli kormányfő washingtoni utazásai mindennél jobban rezonálnak a Fehér Házban és a Capitoliumban, összességében még mindig a kutya csóválja a farkát és nem fordítva. Speciális státusával Izrael továbbra is az amerikai hatalmi politika megingathatatlan bástyája a világ egyik legfontosabb és a nyugati ideológiának legkeményebben ellenálló térségében, amely ezért – és kitűnő lobbikapcsolatainak hála – persze nagy öszszegű fizetési csekket kap cserébe. Izrael nem több és nem is kevesebb, ám ez roppantul fontos Washingtonnak: képzeljük csak el, hogy néhány dúsgazdag és állig felfegyverzett, önálló politikát folytató sejkség és iszlamista kalifátus közé kellene befurakodni a globális energiapolitika kézben tartása érdekében. A zsidó állam léte és biztonsági igényeinek ellentmondást nem tűrő módon történő érvényesítése az elsődleges oka, hogy ilyenek nem épülhettek ki a második világháború vagy éppenséggel Szuez után, aminek persze stratégiai szinten az Egyesült Államok a fő haszonélvezője.
A neokonzervatív missziós törekvés és gazdasági számítás a legjobb úton haladna a megvalósulás felé, ha a többi hatalmi centrumnak nem lapulna egy-két aduász a kabátujjában, vagy legalábbis nélkülöznék a merszet, hogy szembeszálljanak a tengerentúliakkal. Persze az is számít, hogy milyen politikai trendek érvényesülnek ott, ahol az amerikai nyomulás a leginkább félelmet ébreszt, milyen személyiségek emelkednek fel, és ezek egymásra találnak-e. Úgy tűnik, hogy az olyan figurák, mint Vlagyimir Putyin, Mahmúd Ahmadinezsád – a maguk különböző szintjén, kultúrkörükben – elkötelezettek amellett, hogy gátat vessenek az amerikai terveknek, és igyekeznek befolyásukat megerősíteni az olyan kissé gyengécske képességű, de „jól pozicionált” vezetők felett, mint a szír Basár el-Aszad. Nem demokratákról van szó – főként nem nyugati értelemben –, de ez még nem jelenti azt, hogy ne képviselnék hazáik érdekeit, vagy hogy reakciójuk ne lenne tökéletesen érthető a jelen helyzetben. Megjegyzendő: sok teljességgel jogos kritika érheti emberi jogi elveiket, ám a 2001 óta bekövetkezett események arra is rávilágítanak, hogy a washingtoni mézesmázos ígéretekkel szemben mára a nyugati demokratikus gyakorlat is erőteljesen degradálódott, enyhén szólva nagyjavításra szorul. Nem hiába csaphatta le a magas labdát az orosz elnök a G8-csúcson, amikor az országát ért amerikai kritikára válaszul a frissen „demokratizált” Irak mindennapjait hozta fel ellenpéldaként. Az eltelt években nem csoda hát, hogy az ismét talpra álló Oroszország kezdeményezésére újjáépülnek azok a kapcsolatrendszerek, amelyek a Szovjetunió széthullását követően finanszírozás hiányában meglazultak. Teljes erővel üzemelnek az orosz elektronikus lehallgatóállomások Szíriában, és csak idő kérdése, hogy a fekete-tengeri flotta hajói ismét rendszeres vendégei legyenek az arab ország földközi-tengeri kikötőinek. Nem kizárt, hogy a közvetlen konfliktus elhárításának hosszú távú szempontjai is érvényesültek a tavalyi szíriai kivonulásban Libanonból, nem csak a nemzetközi nyomásgyakorlás a Haríri-gyilkosság ügyében. Régóta nem volt olyan szoros az iráni–szíriai együttműködés sem, mint manapság, ami szintén a közös hírszerzési műveletek intenzitásában mérhető le.
A globális helyzetet, Amerika offenzíváját és a többi tényező ellenlépéseit figyelembe véve sem lehet tehát véletlen, hogy a határvillongásban, rakétatámadásokban már 1993 óta aktív Hezbollahra hivatkozva éppen most indultak meg az izraeliek. Ahogy az sem, hogy már az első héten – Brüsszel tiltakozását ki nem váltva – akciójuk legitimizációjaként felvillantották NATO-békefenntartók küldésének szükségességét, amitől pedig korábban úgy tartottak, mint ördög a szenteltvíztől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.