Mielőtt belemélyednénk az áfás misék rejtelmeibe, kezdjük egy alapvető dokumentum vallásügyi részének elemzésével. Ez pedig az új kormányprogram, az Új Magyarország programja. E dokumentum kifejti, hogy az állam legfőbb feladata a közügy képviselete, esetünkben a vallásszabadság biztosítása. A közügyek az államra tartoznak. A hit viszont a „legszentebb magánügy”.
Lehetne ez akár koherens vélemény is, csakhogy egy bekezdéssel korábban azt olvashatjuk, hogy „részt kell vállalni a közteherviselésben, részt kell vállalni a közügyek intézésében”. Ez az imperativus viszont azt feltételezi, hogy – amennyiben a vallásos emberek is részt vehetnek a közügyek intézésében – a vallásosság a hívő életében valamiképpen elkülöníthető. Van a vallásosoknak egy jól lehatárolható vallásos énjük, és van egy ezen kívüli. A kettő nem keveredhet, hiszen akkor egybemosódna a magánügy és a közügy. Aki vallásos, bizonyára gyakorolja vallását, mondjuk elmegy a templomba időnként, de ezen kívül máshogy nem. Ilyen értelemben a vallásos ember kissé skizofrén – legalábbis a kormányprogram szerint.
Ezzel szemben az alkotmány – szerencsére – nem minősíti a vallást, hanem egyszerűen deklarálja a 60. paragrafusban: „A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára. Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását, és azt a szabadságot, hogy vallását és meggyőződését mindenki vallásos cselekmények, szertartások végzése útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal együttesen nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthassa vagy kinyilvánítását mellőzze, gyakorolhassa vagy taníthassa.”
Másképpen szólva a kormányprogram a szerencsétlen „legszentebb magánügy” minősítéssel jelentős mértékben szűkíti az alkotmány biztosította kereteket, ráadásul szövegen belüli ellentmondást is eredményez. (Persze nem minden esetben volt ilyen „megszorító kedve” a kormányprogram alkotóinak. Igen árulkodó, hogy míg a vallásszabadságnál szükségét érezték annak, hogy közöljék a liberális korlátokat – „amenynyiben más polgárok hasonló jogait és a törvényeket nem sérti” –, addig néhány bekezdéssel lejjebb, a párkapcsolatok és az életforma tekintetében, már nem említenek megszorításokat: „A modern köztársaság nem avatkozik bele állampolgárai életformájába, párkapcsolataiba.” (Mintha ez a különbség igen suta módon azt sugallná, hogy inkább a vallás gyakorlóit kellene figyelmeztetni a törvények tiszteletben tartására.)
Hiba lenne azt gondolni, hogy a botladozó gondolatok a programírás váratlan kapkodása közepette kerülhettek a nyolcvanhárom oldalas dokumentumba. A szocialista-liberális ember- és társadalomkép előzményei jól láthatók az elmúlt évek megnyilatkozásaiban, dokumentumaiban. Méghozzá megfellebbezhetetlenül: hiába bontakozott ki meglehetősen széles körű vita az elmúlt években elsősorban baloldali lapokban és egyéb fórumokon a vallás és egyház mibenlétéről, társadalmi helyéről, konszenzus értelemszerűen nem igazán alakult ki, de a kormányzati elképzelések formálói még ebből a rendkívül heterogén polémiából sem merítettek.
Jelentős állomása volt a diskurzusnak Gyurcsány Ferenc 2004. decemberi tárgyalása a Vatikánban. A magyar diplomácia történetének e mélypontja után a kormányfői megnyilatkozások egyértelművé tették: olyan, többek között a hazai közvéleménynek szóló demonstráció történt, amely a kormány álláspontjának megingathatatlanságát bizonyítja, akár azon az áron is, hogy elhallgatják a vatikáni reakciókat. Párbeszéd tehát nem csupán a hazai – akár baloldali – közvéleménnyel nem lehetséges, hanem a diplomáciai partnerekkel sem. „Nem szerencsés, ha az egyházak közéleti szerepvállalásával kapcsolatban sokakban ott van az aggodalom, ha az egyházak vagy képviselőik a Megváltóhoz elvezető út keresése helyett a nagyon is földi politika hatalmi dolgaiban próbálják híveiket eligazítani” – fogalmazta meg vatikáni tárgyalásainak célját a miniszterelnök a parlamentben. És hiába reagáltak a pártok képviselői a hajdani KISZ-vezető oly ismerősen magabiztos véleményére, hiába bontakozott ki nyilvános vita a sajtóban, hogy mi az egyházak szerepe, illetve hol van helyük a társadalomban: mint a kormányprogram idézett szövegéből kiderül, mindez semmilyen befolyást nem gyakorolt a torz ember- és társadalomkép alakulására. Igaz, a kormány holdudvara, az „önkéntes szimpatizánsok”, tanácsadók is tették a feladatukat. Se szeri, se száma a Gábor György-, Szunyogh Szabolcs-, Wildmann János-reakcióknak; sőt a Népszabadság publicistája, Bitó László balról előzött be, és a szocialista–szabad demokrata koalíció egyházügyi államtitkárát, Gulyás Kálmánt a „laicitás feladásával” vádolta kemény hangú bírálatában.
A sokrétű vita végül is betöltötte szerepét: kissé elterelte a figyelmet a költségvetés helyzetéről, ezen belül az egyházi iskolákat ért megszorításokról. Igen nagy naivitás lenne azt gondolni, hogy spontán alakult ki a diskurzus, hiszen már ekkor több szálon futott a tematizálás. A Gyurcsány-látogatás után olvashattuk például Malota László nyílt levelét a Népszavában a következő kiemeléssel: „Nyugtasson meg Püspök Atyám, hogy nincsenek homoszexuális kapcsolatok a kispapok között a szemináriumokban, és nem rendeznek orgiákat!” Nehéz lenne feltételezni, hogy ezek a sorok véletlenül jelentek meg 2004 decemberében; annál is inkább, mert a szerző a kiváló időzítésen túl prófétai képességgel megáldva megelőlegezte a következő évek tematizációs irányát, az egyházi ügynökbotrányt.
Ilyen véletlen persze nincs, Malota valóságos programírást tett közzé a kis baloldali lapban, amelyre az orgánum helyenként ultrabalos hangvétele és a szerző bulvárstílusa miatt senki sem figyelt fel. Pedig érdemes lett volna, hiszen a pedofília és a homoszexualitás vádján kívül nem csupán rendkívül fantáziadús eseti bűntényekről olvashatunk, hanem a III/III-as vádakról és a perselypénzzel való visszaélésről is. És ez lett végül a két fő iránya a hazai egyházellenes sajtóhadjáratnak.
Az egyházat érő ügynökvád végül rövid időn belül, 2005 februárjában bontakozott ki – véletlenül éppen akkor, amikor az SZDSZ ismét bejelentette, hogy új egyház-finanszírozási modell bevezetését, vagyis a vatikáni szerződés felbontását tartja szükségesnek. II. János Pál halála rövid időre elterelte ugyan a figyelmet, de ez csak átmenet volt, s hamarosan ismét ügynökügyekről olvashattunk. A baloldali lapok publicisztikái alapján lényegében azt tudhatta meg az olvasó, hogy a katolikus egyház volt a kommunizmus utolsó bástyája, a rendszert nem az erőszakszervezeteket uraló állampárt működtette a párttagok segítségével, hanem az egyház. Sajnos nem sok történész vette a fáradságot, hogy ilyen „napi politikai” dolgokba ártsa magát.
Az ügynöközés rövid időre alábbhagyott, ismét a financiális kérdések kerültek előtérbe. Nem sokkal II. János Pál halála után – 2005. április 7-én – Hiller István már azt hangoztatta a negyvenévesnél fiatalabb párttagok előtt, hogy John F. Kennedy elnök véleményéhez hasonlóan ő is úgy gondolja, az egyházi iskolák ne kapjanak semmilyen állami támogatást.
Ez a kijelentés persze nem feltétlenül a szocialista politikusok és programalkotók szándékát mutatta; lehetséges, hogy csupán a liberálisokhoz közel(ebb) álló fiatal párttagok előtt akart szimpatikus egyházellenes kijelentést tenni a pártelnök.
Az egyházellenes tematizáció következő felülete a szegregáció lett. Az elavult nézeteket ez esetben természetesen a püspöki kar és az egyházi iskolák képviselték, szemben Magyar Bálint tudományosan is megalapozott, következetesen liberális okfejtésével.
A lényeg azonban a pénz: 2005. november 24-én az SZDSZ honlapján a sokat sejtető Titkosan gazdálkodnak az egyházak című írás jelent meg. Alatta a Hívők tartsák el papjaikat, A vatikáni szerződés felülvizsgálatát kezdeményezik a liberálisok és a Szemet csípő milliárdok – aranyozott keresztek című munkák olvashatók.
Az egyház-finanszírozás megváltoztatásának tervét az SZDSZ hosszú és egyedülállóan kitartó sajtókampánnyal vezette be. Következetlenséggel aligha lehetne vádolni őket, legföljebb választási kampány idején nem mindig hozakodtak elő elképzeléseikkel. Hogy lesz-e eredménye tizenhat év kitartó küzdelmének, egyelőre kérdéses. A legnagyobb áttörést valószínűleg a közelmúltban érték el, éppen akkor, amikor látszólag határozottan szembeszállt az MSZP hívő tagozata az SZDSZ elgondolásaival.
A jelek szerint a nagyobbik baloldali párt hatványozottan szenved attól a tudathasadásos állapottól, amelyet a kormányprogram „antropológiája” tételez hit, vallás, világnézet, közügy és magánügy kapcsán. Ezt a meghasonlottságot a párt legérdekesebb képződményének működése mutatja. A „hívő tagozat” tevékenységéről sajnos csak elvétve hallhatunk, akkor viszont mindig érdekes dolgokat.
Sajátos történet a hívő tagozat alapításának kérdése is. A rendszerváltás táján, amikor a párt lánykori nevében még egy M betű szerepelt, és a párttagok számára kötelező volt a dialektikus és történelmi materializmus, de főként a marxi valláskritika és a tudományos ateizmus elfogadása, egy neves teológus felvetette: döntse el végre a párt, hogy pártként vagy vallásként akar-e létezni, mert ha az előbbit választja, ne akarjon tagjaival az utóbbira jellemző hitvallásokat elfogadtatni. Rendszerváltó és pártátalakító idők voltak ezek, nem sokat törődtek a felvetéssel. Ám a párt hamarosan átalakult, és üde színfoltként megjelenhetett benne a hívő tagozat.
A széles nyilvánosság keveset tudhatott meg a tagozat működéséről és céljairól. Alapítója az ifjú parlamenti képviselőnő, Vankó Magdolna, aki – mint azt a keresztény üzletemberek Hang című lapjában írta magáról – hívő családban született, de az Úrral csak felnőtt korában tanult meg együtt élni. Hogy ez pontosan mikor történt, nem tudhatjuk, de bizonyára már a hívő tagozat megalapítása után. Korábban ugyanis elvileg egy plébániához tartoztunk, legalábbis választási szórólapja szerint, de nem emlékszem rá, hogy valaha is láttam volna a szépreményű politikust a templom környékén, akiről később az is kiderült, hogy a diktatúra állambiztonsága – kényszerrel – ügynöknek szervezte be.
Képviselőnőnk a nyolcvanas években még kevésbé vagy inkább másban hívőként a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság III/III-as osztályának készített jelentéseket László Péter fedőnéven a pusztavacsi béketalálkozóról, a John Lennon Klubról, a Kontroll Csoport koncertjeiről és a Béke Dialóg Stúdió működéséről.
A vallásos szocialisták egy másik tekintélyes képviselője, Szili Katalin számára is össze-összekeveredik a magánügy és a közügy. Ezért is gondolhatta úgy, hogy a választási kampány kellős közepén, április 20-án látogatást kell tennie a szécsényi ferences kolostorban. A látogatás mégsem maradt „legszentebb” magánügye. Egész csinos kis sajtóbotrány keveredett abból, miért nem fogadta személyesen a rendház főnöke. Úgy látszik, még a szocialisták számára is nehéz megvonni a „legszentebb magánügy” és a közügy közötti határvonalat, különösen a választási csatározások küzdelmes pillanataiban.
És persze máskor sem. A hívő szocialisták politikusi és vallásos énjeinek sajnálatos keveredése történt az idén júniusban is, amikor ismeretlen okokból kiszivárogtatták egy belső tanulmányukat, amely a szigorú megszorítások szellemét minél áldásosabban kívánja kiterjeszteni az egyházakra is. Ha igazak a lapértesülések, és nem arról van szó csupán, hogy az egyházi vezető–kormányfő találkozó előtt „meg akarták dolgozni” a nehéz terepet. A július 5-i találkozón ugyanis Gyurcsány nagyszabású ötlettel lepte meg partnereit: a kormány bizottságot hoz létre, melynek feladata a vatikáni szerződés tíz esztendejének értékelése. A módszer kiváló, bizottságosdiból még sohasem lett baj a szocialista Magyarországon. A tagok névsora pedig rendkívül tanulságos, senki sem lóg ki a sorból.
Mindenesetre a találkozó előtt kiszivárogtatott szocialista tanulmány mintha az SZDSZ szerződésmódosító szándékával hadakozna, de különös módon éppen az SZDSZ korábbi javaslatainak szellemében. A Titkosan gazdálkodnak az egyházak és a Szemet csípő milliárdok – aranyozott keresztek című írások köszönnek vissza a hívő szocialisták munkájában.
A javakban dúskáló katolikus egyházat azzal lehetne jól megszorítani, ha sikerülne megadóztatni a perselypénzt. Ha az egyház szolgáltat – és mi mást csinálna –, akkor a szolgáltatás legyen adóköteles. A gondolat továbbfejleszthető: talán érdemes lenne a fogyasztóvédelmet is bekapcsolni a rendszerbe: legyen minden plébánián panaszkönyv, vizsgáljanak ki minden elutasítást, és példásan büntessék is meg azt a plébánost, aki nem hajlandó azonnal fényes keresztelőt vagy templomi esküvőt tartani a megrendelő kívánsága szerint. Vagy azt a renitens házfőnököt, aki nem fogadja Szili Katalint a választási kampány közepén. A cél annyira nemes, hogy nem lenne érdemes visszariadni az általános APEH-ellenőrzés eszközétől sem. Ember lesz rá bőven: az elbocsátott közigazgatási dolgozók elmehetnek majd adóellenőrnek, a régi helyett létrehozott új egyensúly jegyében APEH-dolgozóra nagyobb szükség lesz, mint okmányirodai munkatársra.
Már most is tudják a hívő szocialisták, hogy némely megyés püspöknek papíron nincs adóköteles jövedelme. Valószínűleg egyenesen a hívő tagozathoz érkezhetnek a püspöki adóbevallások, arra ugyanis nem gondolhatunk, hogy az APEH adóbevallásokat adott volna ki politikai megrendelésre. A hívők higgyenek csak, amiben akarnak. A Nagy Testvér, az állam majd szemmel tartja őket. Különösen a zsebüket.
Árva, de mindannyiunké – József Attiláról, akit kiterítettek úgyis















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!