A zalaegerszegi kórházban helyreállt a rend. Az intézmény rövid szünet után kompromiszszumot kötött harminchat munkatársával, s az addig vállalkozóként dolgozó orvosok mostantól szabadfoglalkozásúként gyógyítanak. A megállapodás egy hónapra szól. Hogy a továbbiakban mi lesz: sikerül-e ismét vállalkozóként tevékenykedniük, vagy közalkalmazotti jogviszonyba kényszerülnek, később derül ki.
Zörényi István, az orvosok szóvivője azt mondja: a szabadfoglalkozású státus hátrányosabb, mint a vállalkozás, ám a közalkalmazotti besorolásnál előnyösebb.
Hogy mit takar a szabadfoglalkozású orvoslás, azt eddig senki nem vetette fel. Kökény Mihály, a parlament egészségügyi bizottságának elnöke legutóbb azzal zárta le az orvosok munkavállalási anomáliáiról szóló vitát, hogy a bizottság javasolni fogja a kormánynak: a színlelt szerződések felismerését segítő szabályzatba vegyék bele, hogy a szabadfoglalkozású orvos legálisan működik.
A szabadfoglalkozású orvos legálisan dolgozik anélkül is, hogy ezt a beiktatnák a jogszabálynak nem minősülő szabályzatba. A gyógyító tevékenységnek ezt a formáját ugyanis ma is tartalmazza a 2003. évi 84. számú törvény, amely Az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről címet viseli. Ebben a jogszabályban minden benne van, ami csak benne lehet. Rendelkezései szerint a gyógyító munka kilencféle státusban látható el. Dolgozhat az orvos szabad foglalkozás keretében, egyéni egészségügyi vállalkozóként, társas vállalkozás tagjaként, közalkalmazotti jogviszonyban, munkaviszonyban, közszolgálati jogviszonyban, szolgálati jogviszonyban, egyházi személyként és önkéntes segítőként. A szabadfoglalkozású orvoslás a törvény szerint nem egyéb mint szimpla megbízási jogviszony. Polgári jogi szerződés. Vele kapcsolatban minden további tudnivaló a polgári törvénykönyvben (Ptk.) található meg – a Ptk. kötelmi jogi fejezete részletezi az egyes szerződésfajták jellemzőit, így a megbízásét is.
Zörényi doktor szerint ők Zalaegerszegen arra törekszenek, hogy ugyanolyan jogviszonyban dolgozzanak a délelőtti főmunkaidőben, mint később az ügyeletben. Tiszta viszonyokat szeretnének – mondja az orvosok szóvivője. Visszautasítják azt a nézetet, amely szerintük mindinkább terjed, hogy ők tébécsalás céljából válogatnának a jogviszonyok között.
A fővárosi doktorok hallgatnak, s nem hallatják hangjukat a korábban gyakran szereplő színészek és újságírók sem. Utóbbi két csoport tagjai a rájuk vonatkozó új szabályok útvesztői közt próbálnak eligazodni. Ugyanakkor tény, hogy a színlelt szerződések felszámolásának végső dátuma, a június 30-a lejárt. Hogy végül is hány úgynevezett színlelt vállalkozási, megbízási szerződést szüntettek meg eddig, s cseréltek fel munkaszerződésre, nem tudható. Ezekről ugyanis nincs adatszolgáltatási kötelezettség. Az APEH az év elején még úgy vélekedett: a munkáltatóknak közölniük kell az adóhatósággal, mégpedig név szerint, hogy kiknek a szerződéseit szüntették meg, ez az álláspont azonban később változott. Civil szervezetek felvetették, hogy az ilyen bejelentés valójában önfeljelentés lenne, hiszen a büntető törvénykönyv is tiltja a színlelt szerződéseket. Az adatvédelmi biztos szintén nyilatkozott az ügyben, kifejtve: név szerinti bejelentésről nem lehet szó. Az APEH elnökhelyettese, Juhász István lapunknak legutóbb azt mondta: csak azoknak a munkáltatóknak van adatközlési kötelezettségük, amelyeknél korábban adóellenőrzés volt, és színlelt szerződést találtak a revizorok. Az ilyen cégeknek július 31-ig a megszüntetett, átalakított megállapodások darabszámát kell bejelenteniük a hivatalnál. A bejelentés elmulasztása vagy késedelme esetén utóellenőrzést tartanak. Ez pedig azzal jár, hogy a foglalkoztató köteles lesz befizetni a megspórolt közterhek bírsággal és pótlékkal növelt összegét, amit korábban megállapítottak.
Az APEH – az elnökhelyettes közlése szerint – eddig ötszáz foglalkoztató közlései nyomán több mint háromezer színlelt szerződésről szerzett tudomást. A munkaügyi főfelügyelőség pedig az első félévi ellenőrzések kapcsán 145 munkáltatónál 514 személy szerződését minősítette színleltnek.
A munkaügyi kormányzat 300 ezerre becsülte a színlelt megállapodások számát. Az ellenük való fellépést 2003-ban határozta el abból a célból, hogy növelje az adó- és a járulékbevételeket. A vállalkozók és a megbízottak közterhei ugyanis köztudomásúan kisebbek a munkavállalókénál.
A terv kivitelezésének jogtechnikai eszközeként a színlelt szerződés intézményét használták fel. Azt vették alapul, hogy a polgári törvénykönyv szerint érvénytelen az a szerződés, amelyet egy másik megállapodás leplezésére használnak fel. Ilyenkor a leplezett, elrejteni szándékolt szerződés marad hatályban a polgári jog alapján. Ha például adásvételi szerződést kötnek ajándékozás helyett, mert az adásvétel esetenként előnyösebb, akkor az előbbit kell teljesíteni, feltéve, hogy valamelyik fél megtámadja a szerződést a bíróságon, és ott így döntenek.
A foglalkoztatással kapcsolatos „színlelés” és annak érvénytelenítése csak távoli párhuzamot mutat a Ptk.-ban szabályozott esettel. A munkaviszony helyett kikötött vállalkozás vagy megbízás érvénytelenítéséhez ugyanis nem kell per, sem a felek nézeteltérése. Elegendő a munkaügyi felügyelet és/vagy az adóhivatal fellépése. A hatósági határozatot azután persze megtámadhatják az érintettek a bíróságon.
A kincstári bevételek növelése és „a feketemunka elleni hatékonyabb fellépés” érdekében egy sor további jogszabályt módosítottak. Először, 2003-ban az adókról, a járulékokról és az egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvénybe iktattak be egy paragrafust, amely határidőhöz kötötte a színlelt szerződések megszüntetését. Ezt később kétszer módosították – utoljára 2005. május 30-án. Ekkor 2006. június 30-át jelölték meg az ilyen szerződések felszámolásának végső dátumaként.
Ezt követően módosult a munka törvénykönyve és az adózás rendjéről szóló törvény. Rendelkezéseik feljogosították a munkaügyi felügyeletet és az adóhivatalt, hogy tartalmuk szerint ítéljék meg az eléjük kerülő foglalkoztatási szerződéseket. Vagyis a vállalkozási és a megbízási szerződést – adott esetekben – munkaviszonynak tekintsék. A felügyelet ilyenkor bírságot szabhat ki a munkáltatóra, az adóhatóság pedig kirója a megspórolt közterhet bírsággal és pótlékkal együtt. Mivel a szerződések minősítésével ilyen formában eddig csak a bíróság foglalkozhatott, a munkaügyi és a pénzügyi tárca 2005-ben kiadott egy együttes irányelvnek nevezett jogértelmező sillabuszt. Ez nem jogszabály, hanem a bírói gyakorlatból vett példák elegye. Mankóként szolgál: a munkaügyi felügyelet és az adóhivatal munkatársai ebből tájékozódnak, hogyan különböztessék meg az egyes szerződéseket. Kökény Mihály, a parlament egészségügyi bizottságának elnöke Csizmár Gábornak és Veres Jánosnak ebbe a semmilyen kötőerővel nem rendelkező, 170. számú közös tájékoztatójába akarja beíratni, hogy az orvosok szabadfoglalkozásúként – megbízottként – is tevékenykedhetnek. Ez a rendelkezés ugyanakkor az egészségügyi tevékenység gyakorlásáról szóló 2003. évi 84. törvényben most is benne van.
Az i-re a pontot a büntető törvénykönyv 2005. évi módosítása tette fel. Ebben adócsalásnak nyilvánították, s kettőtől tíz évig terjedő szabadságvesztéssel büntetik „azt a munkáltatót, aki” azért nem fizeti be, vonja le a megfelelő közterheket, mert színlelt szerződéssel alkalmazza munkavállalóit. Ilyen ügy még nem volt, de kérdés, miként értelmeznék a jogszabályt. A munkáltató ugyanis általában nem magánszemély, büntetőeljárás alá ellenben csak magánszemély vonható, cég nem. Vajon ki lesz az, aki felelni fog? Az ügyvezető vagy a munkaügyis? A joggyakorlat válaszol rá.
Az első színlelt perek már eljutottak a bíróságig. Ezekben a munkaügyi felügyelőség és az adóhivatal szerződést minősítő döntéseit vitatják az ügyfelek. Trinn Gábor ügyvéd, aki több hasonló ügyben is részt vesz jogi képviselőként, úgy látja, baj van a megállapodások értelmezésével. Az érintett foglalkozások nagy többsége ugyanis többféle szerződés keretében is ellátható. Az orvos, az újságíró, a színész, a tervezőmérnök, a portás, a biztonsági őr ugyanúgy lehet vállalkozó vagy megbízott, mint munkavállaló, sőt közalkalmazott. A megbízónak is van utasítási joga, csakúgy, mint a munkáltatónak. S a munkavégzés helye és ideje sem perdöntő a legtöbb esetben.
A Trinn Ügyvédi Iroda jogásza, Metzinger Péter azt tapasztalta, sokan nagyon rossz szerződést kötöttek. Ha ugyanis valaki azt írja bele a megállapodásba, hogy orvosként reggel nyolctól délután négyig az adott kórházban dolgozik, s szabadság és ebédidő is megilleti, akkor munkaviszonyba lép, hiába írja fel címként, hogy ez vállalkozási szerződés. Amennyiben viszont a megállapodás úgy szól, hogy az X Bt. napi Y órában egy adott kórházban orvosi szolgáltatást nyújt, s a szerződés nem tartalmazza a munkaviszony tipikus elemeit, akkor ez adott esetben megbízásként vagy vállalkozásként is elfogadható. Az orvoslás ugyanis sokrétű feladat, s szó sincs arról, hogy csupán munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban lehetne ellátni. A takarítás szintén lehet munkaviszony, ha konkrétan Marika néni a szerződő fél, aki a munkáltató eszközeivel dolgozik, és szabadság is jár neki. Ugyanakkor vállalkozási szerződés is jogszerűen létrejöhet ugyanerre a feladatra, ha egy kft. szerződik.
Az ügyvéd szerint nem színlelt az a megállapodás sem, amelyet – híradások szerint – az APEH kötött különböző cégekkel abból a célból, hogy számítógépben rögzítsék az adóbevallások és egyéb beadványok adatait. Ugyanígy jogszerű és szabályos sok más szerződés is, ha szakszerűen rögzíti a felek kapcsolatát. Trinn Gábornak meggyőződése, hogy ha egy tevékenység többféle szerződés keretében is ellátható, és jogszabály nem tiltja, hogy azt meghatározott formában lássák el, akkor a hatóság nem minősítheti át a megállapodást a felek akarata ellenére. Vagyis ha a szerződők között nincs vita a kontraktus tartalmáról, a kapcsolatukba nem avatkozhat bele külső személy vagy szervezet.
A színlelt szerződések ügyében követett hazai gyakorlat egyes megnyilvánulásai Trinn Gábor szerint fontos jogelveket sértenek – nincsenek összhangban a jogbiztonság, a piacgazdaság és a szerződéses szabadság követelményével. Felvethető az európai jog sérelme is – mondta –, hiszen az európai piacon a vállalkozások szabadon folytathatják tevékenységüket. Ezt gátolhatja, ha az önálló munkavégzést nem önálló tevékenységgé, munkaviszonnyá minősíti a hatóság. A kötelmi jog szakértője úgy véli: nem biztos, hogy az átminősítést az európai joggal összeegyeztethetőnek találná az Európai Bíróság.
Árva, de mindannyiunké – József Attiláról, akit kiterítettek úgyis















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!