Tragédiába fordult a sétarepülés

Egyelőre nem tudni, hogy műszaki hiba vagy a pilóta mulasztása miatt zuhant le Kapolcs közelében szombaton egy Apolló típusú motoros sárkányrepülő. A balesetben a 36 éves, oktatói minősítésű pilóta és 20 éves utasa vesztette életét.

2006. 07. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetekig is eltarthat annak a sárkányrepülő-balesetnek a vizsgálata, amely két ember életét követelte szombaton Kapolcs térségében. Az Apolló Racer GT típusú, kétüléses gép tíz perc repülés után a falutól délre, egy mezőn csapódott a földhöz. A 36 éves, sétarepülési engedéllyel rendelkező balatonfenyvesi pilóta és utasa, egy 20 éves budapesti fiatalember meghalt – közölte Péter Katalin, a Veszprém megyei rendőrség szóvivője.
A helyszínelés késő estig tartott; a szakemberek meghallgatták a tanúkat is, akik egymástól eltérően idézték fel a történteket – tájékoztatta lapunkat Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet szóvivője. Elmondta: egyesek szerint a pilóta azután kísérelt meg leszállni, hogy a motor kihagyott, majd újraindult a levegőben, mások szerint azonban az első leállás után történt a tragédia. A szemtanúk abban egyetértettek, hogy a gép spirálban ereszkedett lefelé, de ez – a szóvivő szerint – akár normális repülési művelet is lehetett. Most a baleset szemtanúinak segítségével azt próbálják kideríteni, hogy az említett spirálmozgás vajon milyen magasságban kezdődhetett, és hány kört írhatott le a gép, mielőtt a földhöz csapódott volna. A légcsavar sérüléseiből egyértelműnek tűnik, hogy a motor nem működött az ütközés pillanatában, ám azt még nem tudni, hogy műszaki okokból állt le, vagy azért, mert a pilóta levette a gázt. A meteorológiai adatokat, a szél irányát és sebességét, a terep földrajzi és természeti adottságait egyaránt vizsgálják, hiszen mindegyik fontos részletekkel szolgálhat arról, hogy műszaki hiba vagy a pilóta rossz döntése okozta-e a tragédiát – fűzte hozzá Bajkó.
A pilóta 1992-ben szerezte meg jogosítványát, és oktatói minősítéssel is rendelkezett, ám az előírások ellenére a gép műszaki állapotát igazoló okmány nem volt a fedélzeten. Mivel felvetődött, hogy másokat is veszélyeztethetett a baleset – a közeli településeken ekkor már javában tartott a Művészetek Völgye rendezvénysorozat –, a szóvivő elmondta: a légi közlekedés szabályai szerint települések, illetve nagyobb embercsoportok felett 300 méternél tilos lejjebb ereszkedni, kivétel ez alól a le- és a felszállás.
Kerekes László légiközlekedési szakértő szerint az ilyen gépek segédmotorral működnek, és nem tekinthető műszaki hibának, ha az leáll. A sárkányrepülő motor nélkül hétszer olyan messze tud siklani, mint amilyen magasan van, azaz ha 500 méteren kapcsolja ki a motort, akkor 3,5 kilométeres körzetben kell leszállásra alkalmas helyet találni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.