Mint ahogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nem egyeztetett az önkormányzatokkal a huszonnyolc hazai vasútvonal megszüntetéséről, így Tamás Barnabás putnoki polgármester is csak a hírekből értesült arról, hogy a szaktárca döntött a Putnok és Szilvásvárad közötti, harmincnégy kilométer hosszú vasútvonal felszámolásáról. A település vezetője szerint a tárcánál önkényesen cselekednek, gondolkodás nélkül a legegyszerűbb megoldást választják. A térségben élők nem hagyják annyiban a dolgot, megkeresik a lehetőséget a halálra ítélt pályaszakasz működőképességének fenntartására.
A Borsod megyei Putnok és környéke eredetileg bányászvidék volt – hangsúlyozta a gömöri város polgármestere. Miután a vidék széntermelése fölött megkondultak a vészharangok, az önkormányzat úgy döntött: az idegenforgalmi lehetőségek kihasználását tekinti fő feladatának. A térség természeti adottságaira alapozva kidolgoztak egy fejlesztési koncepciót. A tervezetben a Putnokot Egerrel összekötő vasútvonal jelentős szerephez jutott, hiszen az utóbbi években egyre többen utaztak vonaton a hevesi megyeszékhelyre, illetve ezen a vonalon Szilvásváradra.
A polgármester mélyen elítéli a szaktárca önkényes döntését. Szerinte nem ártott volna egyeztetni a vonal sorsáról, miután a putnoki és szilvásváradi önkormányzat képes volna arra, hogy lehetőséget találjon a vonal további üzemeltetésére. A település vezetője szerint a GKM nem is keresett megoldást a Bükkön átívelő vasúti pályaszakasz megmentésére. Tamás Barnabás úgy látja: a szaktárca nem kívánja észrevenni, hogy sok ezer ember akarata ellen cselekszik. Pedig a vasutakat minden országban támogatják, mert a személyszállítás sehol sem nyereséges.
– Az északkelet-magyarországi idegenforgalom megkapta a halálos döfést a kormánytól, s még csak arra sem voltak tekintettel, hogy ezt a vonalat leginkább az iskolások, valamint a szegényebb népréteg vette igénybe – jelentette ki a polgármester. – A kormány magyarellenes politikája kézzelfoghatóvá vált. A trianoni határok módosításakor Gömör jelentős részét vették el Magyarországtól, most pedig megszüntetik azt a vasúti kapcsolatot, amely a szomszédos Heves megyével teremt összeköttetést a Felvidék, illetve Putnok felől. A polgármester szerint Kóka János munkamódszerét a teljes zűrzavar jellemzi. Tamás Barnabás szerint nem véletlenül, hiszen a gazdasági miniszter számára – helikopterről nézve – csupán térkép e táj.
Kérdéses, hogy a Somogyszob és Nagyatád közötti, mindössze kilenc kilométeres, de jó állapotú és forgalmas vasútvonal rajta marad-e Kóka János gazdasági miniszter megszüntetéseket tartalmazó listáján. Mostanra már több forrás is arról adott hírt, hogy a pályán a jövőben is közlekedhetnek itt a vonatok. Ha kedvezően alakul a szárnyvonal sorsa, abban része lehet az ország házában egyébként a kormányoldalt támogató Gyenesei Istvánnak, a Somogyért Szövetség vezetőjének, aki tegnap Kóka Jánosnak írt figyelmeztető levelet.
– A közlekedés biztonsága az itt élők számára megélhetési szempont – áll a levélben, amelyben Gyenesei nehezményezi: Somogyot – a tervek szerint – két mellékvonal megszüntetése is sújtja. A nagyatádi mellett a Somogyszob és Balatonszentgyörgy közötti pályán is leállítanák a forgalmat. Levelében Gyenesei figyelmezteti Kókát, hogy a járatok megszüntetése hátrányos helyzetű térségeket érint, amelyekben csaknem húszszázalékos a munkanélküliség. Megjegyzi: Somogyban nincsenek jó tapasztalatok a vasutat kiváltó Volán-járatokkal. Eller János, Somogyszob polgármestere pedig amiatt aggódik, hogy ha megszűnik a vonatközlekedés, akkor a Nagyatádra utazó napi ezer somogyszobi közül sokan elveszíthetik az állásukat.
A veszteség máshol keresendő. A vasútvonalak felszámolásával a MÁV vesztesége 8,7 százalékkal, 6,56 milliárd forinttal csökkenthető – indokolta Kóka János a kormányzati lépést. Szakértőink szerint ez nem alkalmas a MÁV válságának megoldására, hiszen a veszteség 91,3 százaléka megmarad, sőt nőni fog. Az érintett mellékvonalakon az utóbbi években az utasszám stagnált, míg a törzshálózaton piacvesztés következett be. Érdemes felidézni: az Állami Számvevőszék egyik tavalyi jelentése kiemeli, hogy a MÁV felé feladatokat határoz meg az állam, ugyanakkor az ellenértéket csak részben biztosítja. (MN)
Társasházi lakás ég Budapesten