A sokasodó, újabban már halálesetekkel is járó botrányokat megelégelve nyilvánosságra hozzák a silány áruk importőreinek, felhasználóinak, feldolgozóinak, gyártóinak és forgalmazóinak adatait – tájékoztatta lapunkat Szabó Miklós, a negyvenhat civil szervezetet, a hat-hétszázezer tagot számláló Társadalmi Unió (Civil Szervezetek Országos Tömörülése) elnöke. Elmondta: a társadalom önvédelmi szerveként alakították meg márciusban a Fogyasztói Bojkott Bizottságot. A jogszabályok ugyanis igen szűkre szabják a hatóságok eszköztárát, ezért fordulhat elő, hogy a romlott hússal kereskedők néhány tízezer forintos bírsággal, az áru elkobzásával és megsemmisítésével megúszhatják a lebukásukat.
*
Szabó Miklós szerint a büntetés okozta veszteség azonban csak töredéke a várható haszonnak, a cégek belekalkulálják az üzletbe, és tudják: a hatóságok nem nevezhetik meg őket.
A bizottság és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a VPOP, a Gazdasági Versenyhivatal és az ÁNTSZ képviselői tegnap Budapesten az együttműködés módjáról tárgyaltak.
Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos közölte: nem hivatkozhat jó hírnevének megsértésére az, aki romlott húst, veszélyes árut importál, gyárt vagy forgalmaz, ezért a kiléte nem maradhat titokban. Mint mondta, a jogszabályok nem egyértelműek, módosításukra javaslatot tett, de addig is arra kéri a hatóságokat, hozzák nyilvánosságra ezeket az adatokat.
Szabó Miklós lapunknak kijelentette: a demokrácia mellett a fogyasztó védelme az egyik legfontosabb állampolgári jog. A bizottság a bojkottot csak végső eszközként veti be, ám a gyártóknak és a kereskedőknek végre tudomásul kell venniük, hogy a piacnak a forgalmazóval egyenrangú szereplője a fogyasztó.
Sorozatos fogyasztói panaszok után a bizottság úgy döntött, hogy a jövő héten figyelmeztetésként terjeszteni kezdi a Tescónak címzett nyílt levelét. Az írás felhívja az áruház igazgatóságának a figyelmét arra, hogy gyakori a hibás árfeltüntetés, a termékek egy részén nincs kód, az akciósnak meghirdetett árualap túlságosan kicsi, ezért a hirdetés alapján jelentkező fogyasztók jelentős részét csalódás éri. Márkás műszaki cikk garanciális meghibásodásakor olyan szervizhez irányítják a vevőt, amelyik már megszűnt, vagy olyanhoz, amelyik nem foglalkozik az adott típusú készülékekkel. A fóliában felkínált nyers húsok nemegyszer lejárt szavatosságúak, és a panasszal élő fogyasztóval szembeni bánásmód elfogadhatatlan. A nyílt levélre az áruházlánc igazgatósága nem válaszolt. A Kontroll című lapban megjelent írást a napokban kezdik el osztani a hálózat áruházai előtt.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő