Harminc- és százötvenezer forint közötti bírságot szabhatnak ki a felügyelők, ám minőségvédelmi szabályszegés esetén, például lejárt szavatosságú áruért ezt meghaladó összeget is követelhet a vétkeseken az ellenőrző hatóság: ilyenkor tételenként minimum ötvenezer forint a büntetés. A dél-balatoni vendéglátósok érdekvédelmi szervezete a fokozott ellenőrzésekkel kapcsolatban a minap egyenesen úgy fogalmazott, hogy a felügyelet „versenypályájává” vált a terület, és a sürgölődő ellenőrök már a vendégek kiszolgálásában akadályozzák az üzleteket.
– Mi nem így látjuk a dolgokat – mondja kérdésemre Halas Ernőné, a Somogy Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség vezetője, miután két, Balatonmáriáson a helyszínen tartózkodó kollégája után indulunk. Azt elismeri, hogy idén gyakoribbak az ellenőrzések, de mindezt azzal indokolja, hogy egy hónappal később kezdték a vizsgálódást, így ahhoz, hogy augusztus 18-ig teljesíthessék a szezonra előírt négyszáz ellenőrzést, „jó tempóban” kell haladniuk. Július végéig 270 üzletben jártak a felügyelők, és közülük hetvenben találtak kifogást. Az első hónap ellenőrzési tapasztalatai kedvezőbbek, mint a múlt nyáriak. Kevesebb a halmozott szabályszegés, továbbá ahol egyszer már ellenőrzést végeztek, ott a visszatérő vizsgálat során csaknem mindent rendben találnak a felügyelet munkatársai.
– Általában párban járunk, az utóbbi években az érintett önkormányzatok egy-egy kereskedelemmel vagy adóüggyel foglalkozó munkatársa jön velünk. Azért fontos az ő jelenlétük, mert az általunk ellenőrzött üzletek működési engedélyét ők adják ki. Ha velünk, fogyasztóvédelmi felügyelőkkel tartanak, akkor közvetlenül szerezhetnek tapasztalatokat az illetékességi területükön működő vendéglátóhelyekről – mondja Kajzinger Attila. A Somogy megyei felügyelőség idegenforgalmi vizsgálatvezetőjét egy alapos ellenőrzésre vont balatonmáriai kisvendéglőben kértük az első hónap tapasztalatainak összegezésére.
– A kétszázhetven vendéglátóhely egyharmada melegkonyhás, egyharmada pedig büfé volt. Hasonló volt a felkeresett cukrászdák aránya is. Bejelentést követően jártunk egy négycsillagos siófoki hotelben, ahonnan azért érkezett panasz, mert a szolgáltatás árát csak euróban közölték. Húsz-huszonöt kisebb szállodába, illetve panzióba is ellátogattunk. Idén a főfelügyelőség egyik célvizsgálati feladata a csapolt sör mennyiségének ellenőrzése volt. Júliusban száz, idegenforgalmi szempontból frekventált vendéglátóegységet kerestünk fel, és megmértünk százkilencvenöt pohár vagy korsó sört. Huszonnégy esetben tapasztaltunk szűk mérést. A jelöletlen műanyag pohárba egyébként nem fér bele fél liter habos sör, ezért elkerülhetnék a büntetést azok, akik például egy strandbüfében vagy kihelyezett helyen négydecisként számolnák föl a korsó sört.
A vizsgálatvezetőtől megtudtuk: a cukrászdákban általában mindent rendben találtak, a fagylaltkönyv és fagylaltforgalmi napló használata általában az előírásoknak megfelelően történik, és a hűtőládákban is szakszerűen tárolták a jégkrémet.
Kajzinger Attila elmondta: a tisztességes vendéglősök megértik, hogy nem ellenük végezzük az ellenőrzéseket. Ám előfordulnak sértő megjegyzések is. – Úgy rajzanak, mint a döglegyek – mondta a minap ránk utalva félhangosan egy vendéglős.
Mások választékosabban adnak hangot a gyakori felügyeleti ellenőrzések miatti felháborodásuknak. A minap egy dél-balatoni Kisosz-fórumon a nyári vásárlókat, illetve vendégeket sújtó, kétnapos üzletbezárással fenyegetőztek a „gyakran ismétlődő, zaklató jellegű ellenőrzés” miatt felháborodott idegenforgalmi kisvállalkozók, akik sok más mellett az élelmiszertörvényben rögzített, úgynevezett minőségvédelmi bírság magas összegét kifogásolták. – A vendéglő hűtőszekrényében fellelt néhány címkézési hiányosság miatt időnként milliós nagyságrendű bírságot rónak ki – adott hangot a kisvállalkozók panaszának a minap egy, a Kisosz Somogy Megyei Szervezete által kiadott sajtóközlemény. A leginkább kifogásolt – tételenként akár ötvenezer forintot is meghaladó – minőségvédelmi bírsággal kapcsolatban Bujdosó László országos tiszti főorvos lapunknak kifejtette: a fogyasztók védelme érdekében megalkotott 2003. évi törvény alapján a hatóságok minőségvédelmi bírságot szabnak ki, amennyiben a forgalomba hozott élelmiszer (tételenként) nem felel meg az előírt, illetve a jelölésen feltüntetett jellemzőknek. A bírság mértéke legalább ötvenezer forint. Több problémás tétel esetén ez nagyobb összeg lehet, de kevesebb nem – emlékeztet az országos tiszti főorvos.
Az idegenforgalmi szezonból még hátravan két hét, így a fogyasztóvédelem, az APEH, és ÁNTSZ felügyelői külön-külön és együtt is vizsgálódnak. Ami biztos: a somogyi fogyasztóvédelmi felügyelőség teljesíti a négyszáz ellenőrzést. Nem lehet kétségünk afelől sem, hogy a tisztiorvosi szolgálat és az adóhatóság revizorai is „zaklatják” majd a balatoni vendéglátókat.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás