Gyakoribb vendéglátós-ellenőrzések a Balatonnál

Rövidebb határidőt szabott idén az idegenforgalmi szezon ellenőrzési terve a Balatonnál, ezért a somogyi, a veszprémi és a zalai fogyasztóvédelmi felügyelőség emberei is koncentráltabban látogatják a vendéglátóegységeket. A somogyi felügyelők tavaly 270 tóparti ellenőrzést végeztek, idén nyáron együttesen négyszáz vendéglőt, kiskocsmát, szálláshelyet, cukrászdát keresnek fel.

2006. 08. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harminc- és százötvenezer forint közötti bírságot szabhatnak ki a felügyelők, ám minőségvédelmi szabályszegés esetén, például lejárt szavatosságú áruért ezt meghaladó összeget is követelhet a vétkeseken az ellenőrző hatóság: ilyenkor tételenként minimum ötvenezer forint a büntetés. A dél-balatoni vendéglátósok érdekvédelmi szervezete a fokozott ellenőrzésekkel kapcsolatban a minap egyenesen úgy fogalmazott, hogy a felügyelet „versenypályájává” vált a terület, és a sürgölődő ellenőrök már a vendégek kiszolgálásában akadályozzák az üzleteket.
– Mi nem így látjuk a dolgokat – mondja kérdésemre Halas Ernőné, a Somogy Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség vezetője, miután két, Balatonmáriáson a helyszínen tartózkodó kollégája után indulunk. Azt elismeri, hogy idén gyakoribbak az ellenőrzések, de mindezt azzal indokolja, hogy egy hónappal később kezdték a vizsgálódást, így ahhoz, hogy augusztus 18-ig teljesíthessék a szezonra előírt négyszáz ellenőrzést, „jó tempóban” kell haladniuk. Július végéig 270 üzletben jártak a felügyelők, és közülük hetvenben találtak kifogást. Az első hónap ellenőrzési tapasztalatai kedvezőbbek, mint a múlt nyáriak. Kevesebb a halmozott szabályszegés, továbbá ahol egyszer már ellenőrzést végeztek, ott a visszatérő vizsgálat során csaknem mindent rendben találnak a felügyelet munkatársai.
– Általában párban járunk, az utóbbi években az érintett önkormányzatok egy-egy kereskedelemmel vagy adóüggyel foglalkozó munkatársa jön velünk. Azért fontos az ő jelenlétük, mert az általunk ellenőrzött üzletek működési engedélyét ők adják ki. Ha velünk, fogyasztóvédelmi felügyelőkkel tartanak, akkor közvetlenül szerezhetnek tapasztalatokat az illetékességi területükön működő vendéglátóhelyekről – mondja Kajzinger Attila. A Somogy megyei felügyelőség idegenforgalmi vizsgálatvezetőjét egy alapos ellenőrzésre vont balatonmáriai kisvendéglőben kértük az első hónap tapasztalatainak összegezésére.
– A kétszázhetven vendéglátóhely egyharmada melegkonyhás, egyharmada pedig büfé volt. Hasonló volt a felkeresett cukrászdák aránya is. Bejelentést követően jártunk egy négycsillagos siófoki hotelben, ahonnan azért érkezett panasz, mert a szolgáltatás árát csak euróban közölték. Húsz-huszonöt kisebb szállodába, illetve panzióba is ellátogattunk. Idén a főfelügyelőség egyik célvizsgálati feladata a csapolt sör mennyiségének ellenőrzése volt. Júliusban száz, idegenforgalmi szempontból frekventált vendéglátóegységet kerestünk fel, és megmértünk százkilencvenöt pohár vagy korsó sört. Huszonnégy esetben tapasztaltunk szűk mérést. A jelöletlen műanyag pohárba egyébként nem fér bele fél liter habos sör, ezért elkerülhetnék a büntetést azok, akik például egy strandbüfében vagy kihelyezett helyen négydecisként számolnák föl a korsó sört.
A vizsgálatvezetőtől megtudtuk: a cukrászdákban általában mindent rendben találtak, a fagylaltkönyv és fagylaltforgalmi napló használata általában az előírásoknak megfelelően történik, és a hűtőládákban is szakszerűen tárolták a jégkrémet.
Kajzinger Attila elmondta: a tisztességes vendéglősök megértik, hogy nem ellenük végezzük az ellenőrzéseket. Ám előfordulnak sértő megjegyzések is. – Úgy rajzanak, mint a döglegyek – mondta a minap ránk utalva félhangosan egy vendéglős.
Mások választékosabban adnak hangot a gyakori felügyeleti ellenőrzések miatti felháborodásuknak. A minap egy dél-balatoni Kisosz-fórumon a nyári vásárlókat, illetve vendégeket sújtó, kétnapos üzletbezárással fenyegetőztek a „gyakran ismétlődő, zaklató jellegű ellenőrzés” miatt felháborodott idegenforgalmi kisvállalkozók, akik sok más mellett az élelmiszertörvényben rögzített, úgynevezett minőségvédelmi bírság magas összegét kifogásolták. – A vendéglő hűtőszekrényében fellelt néhány címkézési hiányosság miatt időnként milliós nagyságrendű bírságot rónak ki – adott hangot a kisvállalkozók panaszának a minap egy, a Kisosz Somogy Megyei Szervezete által kiadott sajtóközlemény. A leginkább kifogásolt – tételenként akár ötvenezer forintot is meghaladó – minőségvédelmi bírsággal kapcsolatban Bujdosó László országos tiszti főorvos lapunknak kifejtette: a fogyasztók védelme érdekében megalkotott 2003. évi törvény alapján a hatóságok minőségvédelmi bírságot szabnak ki, amennyiben a forgalomba hozott élelmiszer (tételenként) nem felel meg az előírt, illetve a jelölésen feltüntetett jellemzőknek. A bírság mértéke legalább ötvenezer forint. Több problémás tétel esetén ez nagyobb összeg lehet, de kevesebb nem – emlékeztet az országos tiszti főorvos.
Az idegenforgalmi szezonból még hátravan két hét, így a fogyasztóvédelem, az APEH, és ÁNTSZ felügyelői külön-külön és együtt is vizsgálódnak. Ami biztos: a somogyi fogyasztóvédelmi felügyelőség teljesíti a négyszáz ellenőrzést. Nem lehet kétségünk afelől sem, hogy a tisztiorvosi szolgálat és az adóhatóság revizorai is „zaklatják” majd a balatoni vendéglátókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.