Leépül a nemzeti vasút

Putsay Gábor
2006. 08. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellentétben áll a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetésének vasútpolitikája a kormány által előtérbe helyezett Új Magyarország programmal is. A szaktárca terveiben vasútreform címén vonalbezárás, tarifaemelések és a menetdíjkedvezmények megvonása szerepel – közölte tegnap Fónagy János országgyűlési képviselő, az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere. Mint elmondta, a kormányprogramban kiemelt helyen szerepel a tömegközlekedés, ezen belül a vasút fejlesztése, a gyakorlatban viszont a hálózat radikális csökkentésére készülnek. A gazdasági tárca a nyár elején meghirdetett 28 helyett idén ugyan 15 vasúti szárnyvonalon szüntetné meg a személyszállítást, ugyanakkor 2008-ig 60 mellékvonalat zárnának be. Mindezt azzal az indokkal, hogy a régiókban megszüntetik a párhuzamos közlekedést, azaz az autóbuszos fuvarozást részesítenék előnyben. Ám Fónagy János szerint nem lehet azt tudni, hogy a Volán-társaságoknak milyen beruházásra lenne szükségük a meglevő vasúti forgalom kiváltására, ami egyes régiókban olcsóbb és előnyösebb szolgáltatást biztosít az utazóközönségnek. A GKM ezzel együtt még az idén 5–30 százalékkal emelné a tömegközlekedés viteldíjait, s jelentősen megnyirbálnák a kedvezményeket.
Mint azt a képviselő közölte, mindannyiunk érdeke a működőképes vasút, az elmúlt években azonban a MÁV gazdaságilag mélypontra került, a társaság adósságállománya ma már az államháztartást is veszélyezteti. Ennek pedig az a legfőbb indoka, hogy az állam három éve nem kötött szerződést a MÁV-val, s a megrendelt szolgáltatások után nem tette lehetővé a közszolgáltatás ellentételezését. A társaságnak a napi működéshez is államilag garantált hiteleket kell felvennie. Fónagy ugyanakkor közölte, hogy a jelenlegi helyzet miatt a MÁV vezetése sem menthető fel.
Mindemögött Fónagy János szerint egy jól átgondolt gazdaságpolitikai törekvés állhat. Bevett gyakorlat ugyanis nagyvállalatok és iparágak tudatos tönkretétele abból a megfontolásból, hogy a kormány átadja a terepet a magántőkének, illetve külföldi, egyébként állami nagyvállalatoknak. Mivel a tömegközlekedésre van hazánkban igény, a MÁV tönkremenetele és privatizációja esetén is lesz vasúti szolgáltató, jelentős állami hozzájárulással és a jelenleginél lényegesen magasabb menetdíjakkal együtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.