Száműzhetik a piacvezető üdítőket Indiából

A két amerikai üdítőóriás elleni hadjárat vette kezdetét Indiában. A kormány bejelentése szerint mintegy 400 állami oktatási intézményben – elemiktől kezdve egyetemeken és főiskolákon – szüntetik meg a Pepsi- és a Coca-Cola termékeinek árusítását.

Vörös Nóra
2006. 08. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az intézkedésekre azért kerülhetett sor, mert a Centre for Science and Environment (CSE), független szakértőkből álló szakmai csoport nemrégiben közzétett felmérése szerint – amelyet a Pepsi- és a Coca-Cola 11 termékéből vett 57 mintáján végeztek – igen magas arányban mutatható ki növényvédő szerek és egyéb kemikáliák jelenléte a kedvelt italokban. A gyártók első reakciójaként Dick Deltwilter, a Pepsi-Cola nemzetközi kommunikációs igazgatója a következőket nyilatkozta a The Timesnak: „Cégünk mindig is a vásárlók javait és érdekeit tartotta a legfontosabbnak. Más részről Indiában ugyanazon módszerek és technológiák szerint állítjuk elő üdítőitalainkat, mint a világ bármely más országában.”
Az újdelhi tudományos központ szerint az indiai üdítők toxikusanyag-tartalma arra vezethető vissza, hogy előállításuk során – az utóbbi időben egyre több mérgező anyaggal teli – talajvizet használják. Az országban egyébként is súlyos problémákat eredményez a tiszta ivóvíz hiánya, az amerikai cégek pedig épp a szennyezett víz megtisztítására vonatkozó összegek terén szeretnek a leginkább spórolni. Így nemcsak hogy szakértői csoportok hiányozhatnak az üdítők előállításának ezen szakaszában, de sok esetben előfordulhat, hogy hajlanak az eljárás igen leegyszerűsített formáját alkalmazni. A CSE-szakértők szerint az ügy kapcsán az is igen szomorú, hogy három évvel ezelőtt már felhívták a nyilvánosság figyelmét a problémára, remélve a kormány mielőbbi intézkedéseit. Az akkori mérések eredménye szerint ugyanis a Pepsiben található „méreganyag” harminchatszorosa, míg a Coca-Colában harmincszorosa volt a megengedett szintnek. Azonban máig nem sikerült az élelmiszer-biztonsági előírások és szabályok terén komolyabb előrelépést elérni. De a helyzet nem reménytelen. A napokban például a következő nyilatkozatot tette közzé az egyik vezető politikai párt a The Hindu nevű indiai napilapban: „Egyszerűen elképesztő, hogy emberek milliói pénzt adjanak azért, hogy különböző méreganyagokkal veszélyeztessék életüket (…), azonban nem elégséges csak a Pepsit és a Coca-Colát górcső alá venni. Szükséges lenne minden Indiában árusított üdítőitallal alaposabb vizsgálatokat végezni.” A kijelentés azért is helytálló, mert az országban forgalmazott üdítők javarészt nem felelnek meg az Európában és Amerikában kívánt élelmezésbiztonsági feltételeknek, ami persze a cégek nemzetközi kereskedelmére nézve is igen komoly problémákat jelent.
Múlt héten a legfelsőbb bíróság is összeült, hogy kivizsgálást indíthasson a két amerikai cég ellen. A testület első lépésként egy hónap haladékot adott mindkét vállalatnak, hogy alaposabb ellenőrzések végett felfedjék italaik pontos összetételét. Azonban az ilyen jellegű információk kiszolgáltatása ellen mind a Pepsi-, mind pedig a Coca-Cola intenzíven tiltakozik. Az utóbbi esetében egy közel 120 éves titok felfedéséről lenne szó, melyet a gyártók már eddig is komoly biztonsági intézkedések alá vetettek. Az eredeti receptet egy atlantai bank titkos széfjében helyezték el, és a pontos adatokat is csak két vezető ismerheti, akik egymástól távol élnek, és komoly elővigyázatossági eljárásoknak – például nem utazhatnak egyszerre mindketten ugyanazon a repülőgépen – vannak folyamatosan alávetve. És ha azt is számításba vesszük, hogy a megadott titkos összetevők véletlenszerű kitudódása mekkora gazdasági problémát okozna az amerikai vállalatnak, jogosnak tekinthető mindkettőjük tiltakozása. Ugyanakkor ha négy hét múlva sincs előrelépés az ügyben, akkor könnyen előfordulhat, hogy Indiában általánossá lesz a Pepsi- és Coca-Cola termékek árusításának tilalma.
A találgatások azonban máris megkezdődtek. Internetes fórumokon fiatalok szállnak vitába egymással. Érdekesség, hogy míg az európaiak többségében negatív véleményt fogalmaznak meg a cégekkel és az italaikkal kapcsolatban, addig amerikai és indiai kortársaik sokkal inkább kiállnak a hűsítő nedűk mellett. Egyikőjük például azt írja: „Mindenki rögtön támadni kezdte a Pepsit és a Coca- Colát. De azt senki se kérdezte, hogy mennyire hihetünk a CSE kutatásainak. Mi van, ha az egész csak egy államilag vezérelt lejárató kampány, amelynek a »független« kutató cég csak hű katonája?” A kérdés azért is sajátos, mert a két vállalat nem először kerül szembe az indiai vezetéssel. Évekkel ezelőtt azzal vádolták meg nacionalista politikusok a Pepsit és Coca- Colát, hogy indiai jelenlétük nemcsak a fokozódó amerikai jelenlét ékes bizonyítéka, hanem termékeikkel támadást indítanak az indiai nemzeti hagyomány és az ország saját gyártású italai ellen. A kijelentést bizonyíthatja, hogy a két cég mára a helyi üdítőital-piac 90 százalékát uralja, évi mintegy 1,2 milliárd dolláros nyereséget produkálva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.