Több helyen hitelekkel finanszírozzák az önkormányzat működését

A legtöbb megyei jogú város 2002 és 2006 közötti gazdálkodását hátrányosan érintette, hogy a Medgyessy-kormány a ciklus elején megemelte a közalkalmazotti béreket, de ennek ellentételezését „elfelejtette” eljuttatni a településekhez. Több településen csak vasszigorral tudják fenntartani az önkormányzat pénzügyi egyensúlyát, számtalan város pedig – többek között éppen a megnövekedett kiadások miatt – működési hitel felvételére kényszerül. A megyei jogú városok mindegyike – kisebb vagy nagyobb mértékben – vett fel beruházási hitelt, ezek zöme azonban hosszú lejáratú és alacsony kamatozású.

2006. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Békéscsaba
Pap János SZDSZ-es polgármester: A város költségvetési helyzetére az eltelt négy év során az volt jellemző, hogy a fenntartási, működési kiadásokat – a központi döntéseken alapuló bérfejlesztéseket, energia-, dologi kiadásokat – egyre kisebb hányadban fedezték az állami költségvetésből érkező források. Az önkormányzat több pályázaton jelentős fejlesztési pénzeszközökhöz jutott, amelyek önrészéhez, valamint egyéb felhalmozási célú feladatok megvalósításához minden évben hitelt is felvett. A település adósságállománya, azaz a hiteltörlesztés és kamatainak összege 2002 végén 996 millió forint volt, amely ez év végére várhatóan 2,237 milliárd forintra változik. A városnak sem felvett működési hitele, sem lejárt tartozása nincs.

Debrecen
Kósa Lajos fideszes városvezető: A város pénzügyi helyzete stabil volt, bevételei fedezték a kiadásait, kötelezettségeinek rendben, időben eleget tett. Debrecen 2002-ben már több mint 37,5 milliárd forintnyi tényleges bevételt könyvelt el, tavaly ez az összeg csaknem elérte az 50 milliárdot. Évente rendre jelentős pénzmaradvánnyal zártunk, amely a következő évek feladatellátását segítette. A 2002 és 2004 közötti időszakban a hitelfelvétel összege nem haladta meg a hiteltörlesztés összegét. Míg 2002-ben 2,852 milliárd forint volt a hitel záróállománya, addig ugyanez az összeg 2005. január 1-jén 2,9 milliárd forint volt (a két érték a devizaárfolyam miatt mutat eltérést). 2005-ben a tervezetten felül egymilliárd forintos hitelt vett fel az önkormányzat, így 2005. december 31-én a hitelállomány 3,9 milliárd forintra változott. Ebben az évben 4,6 milliárd forintot vettünk fel, az éves tervezett törlesztést figyelembe véve az év végi várható záróállomány 7,367 milliárd forint lesz. A város 2,5 milliárd forint öszszegű kötvénnyel rendelkezik. Az önkormányzatnak lejárt tartozása és felvett működési hitele nincs.

Dunaújváros
Horváth László, az önkormányzat pénzügyi és vagyonkezelői irodájának vezetője: A város idei költségvetését 11,531 milliárd forintos bevételi és 13,659 milliárd forintos kiadási főösszeggel, 2,128 milliárdos hiánnyal fogadtuk el 2006. február 16-án, ezt év közben módosítottuk. A hiány finanszírozására a közgyűlés a folyószámlahitel felemeléséről és a 128 millió forintos beruházási hitel fennmaradt összegének lehívásáról döntött. Dunaújvárosnak így a működés biztonságos finanszírozására kétmilliárd forintos folyószámlahitel-kerete van, ebből június 30-án 1,211 milliárd forintot vettünk igénybe. Ebben a ciklusban összesen 559 millió forintnyi fejlesztési hitelt igényeltünk – korábban is kapott a város 840 millió forintnyi hitelt, amit folyamatosan fizetünk vissza –, a tőke törlesztésére az idén 139 millió forintot költünk, míg a kamatok törlesztésére 34 millió forintot fizetünk. Az összegek nagysága évről évre változik. Lejárt szállítói tartozásunk nincs.

Eger
Juhászné dr. Krecz Erzsébet, az önkormányzat gazdasági irodavezetője: Eger gazdálkodását 2002 és 2006 között pénzügyi stabilitás jellemezte. A feladatellátáshoz szükséges fedezet folyamatosan rendelkezésre állt, likviditási problémák nem voltak. A négy év folyamán a költségvetés főösszege dinamikusan növekedett, amely 2002-ben 8,9 milliárd forint volt, s ez 2006-ra elérte a 15,3 milliárd forintot. A város adósságállománya 2002-től növekedést mutat, ennek összege 2002 végén egymilliárd forint, 2006. július elsején pedig 1,8 milliárd forint volt. A felvett hitelek a fejlesztéseket, az uniós és egyéb pályázatok önerejének biztosítását szolgálták. A városnak felvett működési hitele és lejárt tartozása nincs.

Érd
Döcsakovszky Béla MSZP-s polgármester: Érd nemcsak az előírt önkormányzatra háruló kötelező feladatok ellátását – amelyek megnövekedtek az utóbbi években –, hanem az önként vállalt feladatok finanszírozását is folyamatosan biztosítani tudta. Nagymértékben, 600 millió forinttal nőtt a helyi adóbevétel, értékesítettük az önkormányzat tulajdonában lévő államkötvényeket, és csaknem 1,8 milliárd forint pályázati pénz is volt a feladatok végrehajtására. A költségvetéshez viszonyítva jelentéktelen mértékű, kevesebb mint 300 millió forint a hosszú távú felhalmozási célú hitelállományunk. A szakaszosan befolyó bevételek ellenére a városnak 30 napnál régebbi fejlesztési célú tartozásai nincsenek, a működés feltételeit határidőben, folyamatosan teljesítjük. Felvett működési hitelünk nincs.

Győr
Balogh József MSZP-s polgármester: Az önkormányzati feladatok bővülése és az önkormányzati források szűkülése eredőjeként Győr is szakítani kényszerült azzal a többéves gyakorlattal, hogy hitel nélkül gazdálkodik. 2002-ben az előző évek tartalékainak felhasználásával még folyószámlahitel nélkül tettünk eleget fizetési kötelezettségeinknek, ezt a helyzetet – a 2003 és 2005 közötti időszakban hozott intézkedéseink hatására – 2006-ra ismét sikerült visszaállítani. A ciklus eleji elhanyagolható és a jegybanki alapkamattól jócskán elmaradó közép- és hoszszú távú hiteleket a város 2004-re visszafizette. Győr 2005-től – a nagyszabású közlekedési beruházásokhoz – 5,5 és 1,6 milliárd forint összegű hitelkeret-szerződést kötött, amelyből 2006. augusztus végéig 3,4 milliárd forintot vett igénybe. Lejárt tartozásunk és felvett működési hitelünk nincs.

Hódmezővásárhely
Lázár János fideszes polgármester: Városunk költségvetésére az előző négy évben a központi finanszírozás folyamatos csökkenése rányomta bélyegét. A hiányzó források pótlására, a folyamatos likviditás garantálására másfél milliárd forint öszszegű folyószámlahitel-keretünk van. Szállítói tartozásaink kifizetése folyamatos, lejárt esedékességű tartozások általában a nyári hónapokban fordulnak elő, amelyeket legkésőbb a szeptemberi adóbevételekből kiegyenlítünk. A város az eltelt négy év során 8,561 milliárd forintot fordított fejlesztésre, amelynek csaknem a felét pályázati forrásokból nyerte el. Teljes önkormányzati befolyást szereztünk a legnagyobb közszolgáltatást végző városi társaságokban, így a távfűtés, a víz- és a csatornaszolgáltatás, illetve a geotermikus hőenergia előállítása terén. Városunk jelenleg 5,051 milliárd forint összegű, fejlesztési célokra felvett, hosszú lejáratú hitellel rendelkezik.

Kaposvár
Szita Károly fideszes polgármester: Kaposvár az ország legstabilabban gazdálkodó települése, de ez csak a lakosságnak köszönhető. A város pénzügyi helyzete ennek ellenére a többi településhez hasonlóan valamelyest romlott, hiszen az utóbbi három és fél évben a kormány csaknem háromszázmilliárd forintot vont el az önkormányzatoktól azzal, hogy a közalkalmazotti bérek fedezetét nem biztosította. A gazdálkodásunk ennek ellenére stabil, a város éves kötelezettségvállalása az adott évi költségvetésének 3,6 százaléka, míg az adósságszolgálat a költségvetés 2,4 százalékát teszi ki. Kaposvárnak nincs lejárt tartozása és felvett működési hitele.

Miskolc
Nyilas Ferencné, a város pénzügyi főosztályvezetője: Az önkormányzat gazdálkodása összességében biztonságos volt. A négy évben 30,1 milliárd forint értékű beruházást hajtottunk végre, amely 85 százalékkal magasabb az előző négy évhez képest. A beruházások döntően pályázati pénzből valósultak meg, a saját erőhöz fejlesztési hitelt vettünk igénybe, amelynek állománya 6,7 milliárd forinttal 9,2 milliárd forintra növekedett. A működési kiadások csaknem 66 százalékkal nőttek, és döntően a bérfejlesztésekhez kapcsolódnak, de emellett az intézmény átszervezését is megvalósítottuk. A városnak az idén június 30-án 590 millió forintos lejárt határidejű szállítói tartozása volt. Ebben az évben 600 millió forintnyi működési hitelt vettünk igénybe, amelyet év végéig várhatóan visszafizetünk.

Nagykanizsa
Litter Nándor polgármester, aki négy éve még az MSZP színeiben győzött, de ősszel már független jelöltként indul: A legfontosabb teendőnk a város gazdálkodásának rendbetétele volt. Állami vagyon átvételével megszereztük a Gábor Áron és Kossuth laktanyák 55 hektáros területét, valamint a 25,3 hektáron elterülő Thury laktanyát, amelynek egy 5,2 hektáros részét 466 millió forintért értékesítettük. A négy év alatt a pályázatoknak köszönhetően 14 milliárd forint összegű beruházást hajtottunk végre. A városnak csaknem másfél milliárd forint a beruházási adósságállománya, amely az év végére elérheti a 2,9 milliárd forintot. A beruházási hitelek jelentős részét a kormány önkormányzati hitelprogramjában vettük fel. Az év végéig még összesen 320 millió forintos folyószámlahitelt veszünk fel, ami a rendes működéshez szükséges. A városnak nincs lejárt tartozása.

Nyíregyháza
László Géza, az önkormányzat gazdasági irodájának vezetője: A település bevétele és kiadása is csaknem a másfélszeresére növekedett 2002 és 2006 között. Nyíregyháza bevétele 23,768 milliárd forintról 36,675 milliárd forintra nőtt, a kiadások főösszegei mindig ez alatt maradtak. A város egy éven túli (beruházási) hitelállománya csaknem hárommilliárd forintról 4,695 milliárd forintra növekedett. Nyíregyháza egy éven belüli hitelállománya meghaladja a kétmilliárd forintot, ebből 200 millió forint a munkabérhitel. A település lakossági víziközmű-társulati hitele 536 millió forint. A városnak köztartozása és hatvan napon túli számlatartozása nincs.

Pécs
Decsi János, Pécs közgazdasági főosztályának helyettes vezetője: A település költségvetése a négy év alatt 28 milliárd forintról 41,5 milliárd forintra növekedett, a kiadások rendre a bevételek alatt maradtak. A költségvetés helyzete 2002-höz viszonyítva nem változott számottevően. A gazdálkodás 1993 óta erősen fiskális szemléletű, kormányoktól függetlenül az állami támogatások arányaiban csökkennek. Pécs csak és kizárólag fejlesztési hiteleket vett fel, amelyek állománya 2002-ben 624 millió forint volt, s ez az összeg az idén megközelíti a 10 milliárd forintot. A fejlesztési hitelek jelentős része hosszú lejáratú (20 éves) és kedvező kamatozású. A költségvetési főösszeghez viszonyítva a hiteltörlesztés nem számottevő éves szinten. A városnak lejárt tartozása és működési hitele nincs, a hiteleket – a tőke- és kamattartozásokat – határidőre teljesítjük.
Salgótarján
Puszta Béla szocialista polgármester, aki független jelöltként indul az októberi önkormányzati választáson: A nógrádi megyeszékhely önkormányzati szektora, vagyona intenzíven növekszik. A költségvetésen belül a folyó működés (személyi juttatás, munkaadói járulék, dologi kiadások) aránya 2005-re 52,4 százalékról 68,2 százalékra növekedett. A felhalmozási kiadások aránya 2002-ben 35,3 százalék volt, amely 2005-re 13,2 százalékra csökkent ugyan, de még mindig jelentős és lényegesen nagyobb a közgazdaságilag a település szinten maradását biztosító, hét-nyolc százalékos szinttől. Az éves adósságszolgálat enyhén emelkedik, 450-500 millió forintot tesz ki. A város adósságállománya négy esztendő alatt 1,125 milliárd forintról 1,965 milliárd forintra növekedett. Lejárt tarozásunk nincs, a felvett működési hitelállományunk 192 millió forint.

Sopron
Walter Dezső MSZP–SZDSZ-s polgármester: A város 2002 és 2006 között az önkormányzati intézmények működtetésére, fejlesztésére, felújítására jelentős anyagi terheket vállalt abból a célból, hogy a polgárok minél jobb szolgáltatásellátásban és sportolási lehetőségekben részesüljenek, emiatt Sopron hitelállománya növekedett. A 2002. évi, 500 millió forint összegű, működést finanszírozó folyószámlahitel-keret 2,279 milliárd forintra nőtt, amely a szeptemberi 15-i adóbefizetések után a felére csökken. Az önkormányzati feladatok ellátása korszerűbb műszaki-technikai feltételeinek megteremtése mellett a város infrastruktúráját – elsősorban úthálózatát – jelentősen fejlesztettük. Az önkormányzat fejlesztési célú hitel- és kötvénytartozása a 2002. év végi 436 millió forintról 2006. június 30-ra 2,386 milliárd forintra növekedett, tehát a teljes hitelállományunk 4,6 milliárd forint. A város az utóbbi években is megőrizte likviditását, fizetési kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett.

Szekszárd
Kocsis Imre Antal SZDSZ-es polgármester: Katasztrofális pénzügyi helyzetben, negatív pénzmaradvánnyal és 200 millió forintos kifizetetlen számlával indítottuk a ciklust. Következetes munkával sikerült stabilizálni a pénzügyi helyzetet, intézményeink finanszírozása folyamatos, a fejlesztések, beruházások értéke az előző ciklus 1,4 milliárd forintjához képest 5,4 milliárd forintra növekedett. A város adósságállománya 2002. december 31-én 636 millió forint volt, a működésünk felülvizsgálatával az eladósodási folyamatot megállítottuk, 2003 végén 768 millió, 2004 végén 330 millió, 2005 végén 483 millió forint volt a záró hitelállomány. A számláink kifizetése folyamatos, a nyári időszakban előfordulnak likviditási nehézségek, de szeptember közepére a város összes számláját kifizetjük. A település működési hitele a 2002. év végi 366 millió forinthoz képest 2005. december 31-én 349 millió forint volt.

Szolnok
Botka Lajosné szocialista polgármester: A város pénzügyi helyzete kiegyensúlyozott, azonban a felmerülő nehézségeket kezelnünk kell. A költségvetés főösszege 15,7 milliárd forintról mostanra 24 milliárd forintra növekedett. A kiadások növekedését a bérfejlesztések és a működési kiadások növekedése, valamint a beruházások volumenének jelentős változása eredményezte. Ezzel a négy év alatt csaknem a háromszorosára nőtt a költségvetés induló hiánya, amelyet beruházási hitel felvételével, aktív adósságkezeléssel, folyószámlahitellel, pályázati források bevonásával kellett és kell kezelni. A négy esztendő alatt 1,707 milliárd forintnyi saját forráshoz 6,452 milliárd forintnyi támogatást nyertünk. Az önkormányzatnál 2006. január 1-jén fennálló hitelek, kölcsönök és bankgaranciák állománya 5,3 milliárd forint volt. A város a 2002 előtti években 1,187 milliárd forintnyi működési hitelt vett fel, ennek törlesztését 2002-ben kezdtük meg. A folyószámlahitel lehetővé teszi a felvett működési hitel visszafizetését. Az önkormányzatnak lejárt tartozása nincsen.
Szombathely
Csermelyi András szocialista alpolgármester: Szombathely pénzügyi helyzete 2002 és 2006 között – hasonlóan a többi önkormányzatéhoz – romlott. Ez a kedvezőtlen változás azonban egy másfél évtizedes folyamat eredménye, hiszen a mindenkori kormányzatok relatíve egyre kevesebb támogatást nyújtottak az önkormányzatoknak, ugyanakkor a hatóságokat egyre több állami feladat ellátásával bízták meg. A város fejlesztési hiteleinek állománya 2002. december 31-én 1,736 milliárd forint volt, ez az év végére várhatóan eléri majd az 5,738 milliárd forintot. A csaknem négymilliárd forintnyi hitelállomány-növekedés mellett a város ugyanakkor 14 milliárd forintot meghaladó összegű fejlesztést és felújítást hajtott végre. A városnak nincs felvett működési hitele, de átmeneti likviditási problémái megoldása céljából – hasonlóan más önkormányzatokhoz – 2,5 milliárd forint összegű folyószámlahitel-kerete van. Szombathelynek nincs lejárt tartozása.

Tatabánya
Bencsik János fideszes polgármester: A város pénzügyi helyzete stabil volt, működési hitelt nem vettünk fel. Annak ellenére sem keletkezett hiányunk, hogy az intézményhálózat három középiskolával bővült. Ebben legnagyobb szerepe a helyi gazdaság további növekedésének volt, hiszen így az adóbevételek többletforrásokhoz juttatták a várost. Az idei évben erősen érezhető, hogy az állam egyre kevesebbet ad az önkormányzat kötelező feladataira, s emiatt a meglévő tartalékainkat éljük fel. A város adósságállománya 2002-ben 954 millió forint volt, 2006-ra ez 5,368 milliárd forintra növekedett. Az önkormányzat a ciklus első felében csak kiegészítő hiteleket vett fel a fejlesztésekre. 2005-ben a közgyűlés úgy döntött, hogy igénybe veszi a kormány kedvező kamatozású, kétmilliárd forintos hitelét, amelyet út- és intézményfejlesztésre fordít. Lejárt tartozásunk nincs.

Veszprém
Scher Ágota, az önkormányzat pénzügyi irodavezetője: A város az eltelt négy év alatt kiegyensúlyozott, bár nem problémamentes gazdálkodást folytatott, feladatait ellátta, működőképességét fenntartotta. Minden évben szükséges volt mind felhalmozási, mind rövid lejáratú likvidhitel-felvételhez folyamodnunk. A 2002 és 2006 közötti időszakban a város 1,931 milliárd forintnyi felhalmozási hitelt vett fel. Veszprém teljes hitelállománya 2002. december 31-én 1,081 milliárd forint volt (ebből 449 millió forint a működési hitel), ez az összeg 2006. december 31-re várhatóan eléri majd a 2,7 milliárd forintot (ebből 950 millió forint lehet a működési hitel). Az önkormányzatnak nincs lejárt tartozása.

Zalaegerszeg
Gyimesi Endre fideszes polgármester: A város pénzügyi helyzete a 2002 és 2006 közötti időszakban stabil volt, szigorú, takarékos gazdálkodással sikerült működési hitel felvétele nélkül megoldani az egyre növekvő önkormányzati feladatok zavartalan ellátását. A város adósságállománya 154 millió forintról ugyan 2,142 milliárd forintra növekedett, de ennek nagy része fejlesztési hitel. A településnek ugyanakkor nincs nem teljesített, lejárt tartozása. Az idei évre beterveztünk 120 millió forintnyi működési hitelt, de ezt az első fél évben nem vettük igénybe. Ezenkívül működési hitelként szerepel az önkormányzat kötelezettségei között a ZTE Futball Rt.-től átvállalt hitel, amelynek jelenlegi összege 120 millió forint.

A 23 megyei jogú városból 20 településről kaptunk választ. Kecskemét, Szeged és Székesfehérvár többszöri megkeresésünkre sem küldte el válaszát. A települések összesített költségvetése (csaknem 490 milliárd forint) meghaladja Budapest éves költségvetését, amely mint korábban megírtuk, hozzávetőleg 415 milliárd forint. A 20 település számításaink szerint összesen 80 milliárdos fejlesztési célú hitelállománnyal rendelkezik, míg a főváros beruházási hitelállománya eléri a 170 milliárd forintot. A szám érdekessége, hogy ezt még 255 forint/euró árfolyamon számították ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.