Küzdelem a hajóstársaságért

Bár a Balaton környéki önkormányzatok már régóta lobbiznak a magyar tengeren működő hajózási társaság többségi részesedésének átvételéért, még nem dőlt el, hogy az állami cég magánosítására milyen utat választ a kormányzat. Annyi bizonyos, hogy megkezdődött a Balatoni Hajózási Zrt. privatizációja. Első lépésben tegnap heten jelentkeztek a cég valós értékének meghatározására.

2006. 10. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap járt le a Balatoni Hajózási Zrt. valós piaci értékének meghatározására kiírt pályázat beadási határideje, amelyre hét ajánlat érkezett az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt.-hez – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Oravecz Péter, a vagyonkezelő kommunikációs igazgatója. Mint mondta: mostantól harminc nap áll rendelkezésére az ÁPV Zrt.-nek arra, hogy eldöntse: érvényesek-e a beadott pályázatok, s ha igen, melyik jelentkező végezheti el a hajózási társaság valós piaci értékének meghatározását.
Utoljára az országgyűlési választások előtt kapott kézzelfogható információt a Balatoni Hajózási Zrt. és a többségi tulajdonosi jogokat gyakorló huszonkét tóparti önkormányzat a hajóstársaság privatizációjának második ütemével kapcsolatban. Azóta hallgat a kormány, valamint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt., a cég menedzsmentje viszont türelmetlen. Mert – mint Horváth Gyula vezérigazgató mondja – a kérdés rendezetlensége miatt hosszabb távon nem lehet biztos üzletpolitikát folytatni. Márpedig még a kormányfő is azt válaszolta minap a sajtó kérdésére: nem lát tisztán a társaság vitorláskikötőinek és ingatlanjainak hasznosításával kapcsolatban.
– Ebben az egy dologban, mármint, hogy hiányzik a tisztánlátás a hajóstársaság privatizációja ügyében, egyetértek Gyurcsány Ferenccel. Mi sem látunk tisztán – válaszolta lapunk kérdésére Siófok újjáválasztott polgármestere, Balázs Árpád. A cégben meglévő ötvenegy százalékos önkormányzati részvénycsomagból több mint tíz százalékot magáénak tudó Siófok első embere érthetően türelmetlen, mert mint mondja: miközben a hajóstársaság gazdálkodási eredményei a gondok ellenére is javulóban vannak – példaként említette a cég és az önkormányzatok összefogásával a közelmúltban vásárolt hatszáz személyes Szent Miklós motorost, a flotta új vezérhajóját – a kormány álláspontja a privatizáció második ütemével kapcsolatban nem ismert. – A 49 százalékos tulajdoni hányad ingyenes átadására nemleges a válasz, vételi ajánlat pedig nincs. A hajóstársaság ügye, mondhatnánk a cég jövője, a kormány kezében van – magyarázza a helyzetet Siófok polgármestere.
– Érvényben van az a 2003-ban született kormányhatározat, amely kimondja: értékesíteni kell a cégben lévő állami részesedést. Ennek alapján fordultak az önkormányzatok az ÁPV Rt.-hez, és tettek vételi ajánlatot a társaság állami kézben lévő részvénycsomagjára. Suchman Tamás, a Miniszterelnöki Hivatal korábbi politikai államtitkára és az ÁPV Rt. képviselője jelenlétében a múlt ősszel három alternatívát fogalmaztunk meg: az első a térítésmentes eladás, a második a közhasznú hajózási és a vitorláskikötői-turisztikai célú üzletág szétbontásával történő értékesítés – amely sokadszor hangsúlyozom: nem lehetséges –, a harmadik pedig egy értékbecslésen alapuló vételi ajánlat az önkormányzatok részéről. Kiválasztottunk egy nemzetközileg is jegyzett, elismert szakértői szervezetet, amely – feltételezve, hogy az ügyben nem ingatlaneladásról, hanem működtetésről van szó – elkészítette a vagyonbecslést. Megtudtuk, mennyi az értéke a 49 százaléknak, amit az önkormányzatok elfogadtak – idézte fel a történteket a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója.
Horváth Gyulától megtudtuk: az utolsó kézzelfogható információ még az országgyűlési választások előtt érkezett a pénzügyi tárca vezetőjétől. Ennek lényege: Veres János támogathatónak tartja a közhasznú tevékenység (menetrend szerinti hajózási szolgáltatás) részvénycsomagjának térítésmentes átadását, mert ez nem sért semmiféle érdeket. Ha az önkormányzatok lehetőséget kapnak a kikötői üzletág megvásárlására is, esély van a kérdés megnyugtató rendezésére. Ez utóbbiról a pénzügyi tárca az ÁPV Rt.-t is tájékoztatta, és kérte: dolgozzon ki a privatizációs szervezet az önkormányzatok számára egy megfelelő konstrukciót. – Azóta alszik az ügy. Mint tudja, Suchman Tamás már nem politikai államtitkár, és Kolber István, a volt fejlesztési miniszter sincs már abban a pozícióban, amelyikben tavasszal volt. Most tehát közbeszerzési eljárás keretében választják ki azt a szervezetet, amelyik megállapítja a társaság valóságos üzleti értékét.
Horváth Gyula hangsúlyozta: miután balatoni üdülőrégióban nincs politikai vita a hajóstársaság állami vagyonrészének önkormányzati tulajdonba kerüléséről, és nem volt az első, 51 százalékos tulajdoni hányad kérdésében sem, érthetetlen a késlekedés. – A kérdés rendezése nélkül hosszabb távon lehetetlen biztos üzletpolitikát folytatni – figyelmeztet a vezérigazgató. – El kell adni a társaságot, ez nem lehet vita. Attól sem kell tartani, hogy külföldi kézbe kerül a részvénycsomag, a magántőke milliárdos befektetéssel pedig csak akkor szállna be a privatizációba, ha a hajózás nyereséges vállalkozás volna. Márpedig nem az. A milliárdos befektetés itt nem térül meg, csupán szerény nyereséggel lehet számolni – vélte a társaság első embere. Kérdésünkre, hogy mennyi pénz kellene a balatoni hajózás kedvező helyzetbe kerüléséhez, a vezérigazgató rögvest azt válaszolta: nyolc-tíz milliárd forint. Három-négy milliárd forint kellene a második balatoni komphoz, három a vitorláskikötő-hálózat fejlesztéséhez, a további pedig a hajópark rekonstrukciójához, jelesül a motorcserékhez.
A társaság privatizációját szorgalmazó és siettető Balatoni Szövetség elnöke, Bóka István füredi polgármester úgy látja: az ÁPV Rt. „érzékeli ugyan a régió nyomását”, de a jelek szerint a privatizációs szervezet minél több pénzt szeretne kapni a hajóstársaság részvénycsomagjáért. Suchman Tamás pedig érdeklődésünkre azt válaszolta: rövidesen folytatódik a társaság és az önkormányzatok tárgyalása. – Kértük a pályázat nélküli jogi megoldást keresését, de úgy látom, nem megy. Folytatom az ügyben a koordinátori szerepet, mert úgy látom, eddig nem tudtuk végigvinni a konstrukciót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.