Nem elírás: 1156 lóerős a Porsche vadonatúj terepjárója

A Cayenne negyedik generációja tisztán elektromos hajtásláncot kapott, a Turbo nevű csúcsváltozat a stuttgarti gyártó valaha volt legerősebb modellje.

2025. 11. 21. 9:26
55 mm-rel hosszabb, mint az előző Cayenne, 15 mm híján eléri az 5 métert Forrás: Porsche
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A negyedik generációs Cayenne az első olyan nemzedék a SUV 2002-es bevezetése óta, amelyet belső égésű motor nélkül forgalmaznak. Ennek az az oka, hogy az újdonság a kizárólag elektromos járművekhez tervezett, a Macan Electricben és az Audi Q6 e-tronban is használt PPE platformra épül – ezt a döntést a Porsche még akkor hozta meg, amikor azt tervezte, 2030-ra a modellkínálatának négyötöde elektromos lesz.

Porsche Cayenne Electric
A kétféle karosszériával kapható régi, benzines Cayenne is a kínálatban marad. Forrás: Porsche

Azonban időközben kiderült, hogy közel sincs akkora kereslet a drága elektromos autókra, mint ahogy arra korábban számítani lehetett, ezért az új Cayenne Electric mellett a Porsche továbbra is forgalmazni fogja a kilenc éve bemutatott, benzines és hibrid hajtású előző Cayenne-t, amely jövőre egy második frissítésen esik át.

 

Brutális erő és gyorsulás

Porsche Cayenne Electric
2,5 mp alatt van százon, ami szó szerint gyomorforgató élmény lehet. Forrás: Porsche

A 2645 kg tömegű Cayenne Electric Turbóban a kétmotoros hajtáslánc – aktivált rajtautomatikával – 1156 lóerőt és 1500 Nm nyomatékot ad le, ami egy mozdonynak is becsületére válna. A végsebesség 260 km/óra, 

a gyorsulás pedig 0-ról 100 km/h-ra mindössze 2,5 másodpercet vesz igénybe,

és ezután még további öt másodperc sem kell a 200 km/h eléréséhez. Gyorsulásban így házon belül csak a szintén elektromos Taycan-változatok, a Turbo S (2,4 mp) és a Turbo GT (2,2 mp) előzik meg a nagy szabadidő-autót.

Porsche Cayenne Electric
Csak alul van egy aktív hűtőrács, egyébként zárt az orr-rész. Forrás: Porsche

A Turbo-hajtáslánc lelke a hátsó villanymotor, amelynek olajhűtése a motorsportból származó innováció. 

Normál vezetés közben a csúcsváltozat „csak” 857 lóerőt ad le,

de előzésekhez plusz 176 lóerő bármikor rendelkezésre áll 10 másodpercre a kormánykeréken található „push to pass” gomb megnyomásával. A belépőszintű, 2525 kg tömegű Cayenne Electric szintén összkerekes, kétmotoros hajtáslánccal van szerelve, de jóval kisebb – 408 lóerő – a rendszerteljesítménye (rajtautomatikával 442 lóerő). Ez a verzió sem lassú, 4,8 másodperc alatt gyorsul fel százra, a végsebessége 230 km/h.

 

Villámgyors töltés, akár vezeték nélkül is

Mindkét modellváltozat vontatási kapacitása három tonna, az energiát mindkettőben egy 113 kWh-s akkumulátor biztosítja. A belépőszintű Cayenne Electric 642 km kombinált hatótávolságot kínál (WLTP), a Turbo változat pedig 623-at.

Porsche Cayenne Electric
Világújdonság a vezeték nélküli töltés. Forrás: Porsche

A PPE platform nyolcszázvoltos elektromos architektúrájának köszönhetően a töltési sebesség egy megfelelő egyenáramú töltővel akár 390-400 kW is lehet. Ez azt jelenti, hogy a tízről nyolcvan százalékra töltéshez 16 perc sem kell. 

Akár 600 kW is visszanyerhető lassítás közben, ami Formula E-szint,

és ez teszi lehetővé, hogy a fékezések 97 százaléka az üzemi fékrendszer használata nélkül valósuljon meg. A Cayenne Electric az első olyan autó a piacon, amely vezeték nélküli töltéssel is rendelkezik, az előre telepített töltőpad 11 kW sebességgel képes induktívan tölteni az autót.

 

Aktív futómű és aktív aerodinamika

Porsche Cayenne Electric
Forrás: Porsche

A Turbóhoz trükkös aktív felfüggesztés (Porsche Active Ride) is jár, amely állítólag szinte teljesen megszünteti a karosszéria dőlését és bólintását. Az alulkormányzottságot nyomatékvektorozó rendszer és részlegesen önzáró differenciálmű csökkenti minimálisra. Alapáron jár mindkét verzióhoz az összkerékkormányzás és az adaptív csillapítás is.

Porsche Cayenne Electric
A tengelytáv és a hátsó lábtér 130 mm-rel nőtt az elődhöz képest. Forrás: Porsche

Jelentősen eltér a külső dizájn az előző Cayenne-étől, mivel arra törekedtek, hogy a lehető legáramvonalasabbá tegyék (alaktényező: 0,25) a karosszériát. Ez a törekvés leginkább az orr-részen figyelhető meg: ahol korábban egy széles hűtőrács volt, most egy zárt panel található, és a motorháztető is alacsonyabban húzódik, mint korábban. Számos aktív aerodinamikai megoldást vetettek be a stuttgarti mérnökök, ezek közé tartoznak az orrban elhelyezett mozgatható hűtőlamellák, a karosszéria körüli légfüggönyök, az adaptív tetőszpojler, hátul pedig a nagy méretű diffúzor, amely a Turbóban mozgó elemeket is tartalmaz.

 

Milyen belül?

Porsche Cayenne Electric
Kevés a gomb, sok a képernyő. Forrás: Porsche

Az elektromos Cayenne 

a Porsche eddigi legnagyobb képernyőit kapta meg.

Középen az infotainment érintőképernyő, az OLED technikájú Flow Display található, amely szokatlan módon két különálló szegmensre oszlik: a nagyobb felső rész az összetettebb funkciókhoz, például a térképek megjelenítéséhez és az új vezetési „hangulatmódok” aktiválásához használható; a törésvonal alatti, keskenyebb alsó szegmens pedig a médialejátszó, a keresőablak, az ülésfűtés és a navigáció funkcióit tartalmazza, de itt lehet megnézni a beállított hőmérsékletet és itt van az okostelefon-integráció indítója is.

Porsche Cayenne Electric
A képek alapján a belső minőségre nem lehet panasz. Forrás: Porsche

Az a kevés fizikai gomb, ami megmaradt, a Flow Display alatt és a kormánykeréken található. Ezek vezérlik a leggyakrabban használt funkciókat, például az audio- és klímaberendezést. A központi kijelzőt egy 14,25 colos ívelt műszerfal OLED képernyő és egy opciós, 14,9 colos, utas előtti infotainment érintőképernyő határolja. 

Felárért rendelhető kiterjesztett valóságot támogató 87 colos head-up kijelző is,

amely navigációs nyilakat vetít a vezető látóterébe az útra, a sávokra.

Porsche Cayenne Electric
Gombnyomásra elsötétül az opciós üvegtető. Forrás: Porsche

Az opciós, változtatható fényerő-szabályozással ellátott üvegtető a legnagyobb, amit valaha Porschébe szereltek. Első része klasszikus tolótetőként nyílik, miközben a teljes felület elektromosan vezérelt egy folyadékkristályos fóliának köszönhetően, a fényáteresztés „átlátszó” és „matt” beállítások között váltható gombnyomásra. Nem csak az üléseket és a kormányt, hanem a nagyobb érintkezési felületeket, például a kartámaszokat és az ajtópanelek egyes részeit is lehet fűteni.

 

Nem lesz olcsó

Porsche Cayenne Electric
Opcionális terepjáró csomag is elérhető, amely növeli a terepszögeket és extra védelmet biztosít a padlóba rejtett akkumulátornak. Forrás: Porsche

A Cayenne Electric a jövő év közepén érkezik a kereskedésekbe, kezdetben két kivitelben. Németországban a 442 lóerős normál változat 105 200 euróba (40 millió forint), 

a Turbo pedig 165 500 euróba (63 millió forint) kerül majd extrák nélkül,

a magyar áraktól még nincs hír. A piaci bevezetéskor a vásárlók 13 külső színből, kilenc 20 és 22 col átmérőjű felniből és 12 belső megjelenésből választhatnak, az opciós belső csomagból is rendelkezésre áll öt.
 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.