Ma kezdődik a magyar filmszemle

Kálomista Gábor producer szerint szükség lenne vérfrissítésre a szakmában, s egyúttal szigorításokra is. Meglátása szerint súlyos hiba volt a Fehér tenyér című filmet jelölni Oscar-díjra, ezzel a döntéssel óriási lehetőséget szalasztott el a magyar filmszakma.

2007. 01. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Panaszkodni fog?
– Nem szoktam. Bár tudnék. Még 2003-ban Medgyessy Péter azt ígérte, tízmilliárd forinttal fogja finanszírozni az állam a hazai filmgyártást. Ebből sem lett semmi. Ennek most a fele áll rendelkezésre, öt és fél milliárd forinttal gazdálkodhat a Magyar Mozgókép Közalapítvány. És az összeg nemcsak a játékfilmgyártásra van elkülönítve, hanem mindenre. De nem ez a legnagyobb baj…
– Mi lehet ennél nagyobb baj?
– Sok minden. Például az, hogy Magyarországon féllábú a filmtörvény. Csak a gyártással foglalkozik, a forgalmazással nem. Pedig szabályozni kellene a hazai filmek piaci helyzetét is. Leginkább a francia példát követve. Franciaországban védik a hazai alkotásokat, azok minden területen előnyt élveznek. Például: ott abból a pénzből, ami a külföldi filmek forgalmazásából bejön, egy részt befizetnek egy kasszába, és abból finanszírozzák a hazai filmgyártást. Erre annál is inkább megérett a helyzet, mivel tavaly átléptünk egy fontos határt. Míg tíz évvel ezelőtt a magyar filmek egyszázalékos arányban voltak jelen a hazai forgalmazásban, idén ez az arány húsz százalék. Vagyis Magyarországon is készülnek „közönségfilmek”.
– Bár ez a fogalom sok helyen igen rosszul hangzik.
– Igen. Magyarországon a szakma egy része fintorog, ha azt hallja, „közönségfilm”. Ha megengedi, erre majd szeretnék visszatérni. De még a válságról néhány szót: Magyarországon nem alkotói válság van, hanem produceri válság. Ha valaki befizet 25 ezer forintot a filmirodán, máris regisztráltathatja magát, és ráírhatja a névjegyére, hogy producer. Nincs és nem is kell referencia, semmiféle biztosíték, szakmai háttér, valami pontrendszer – semmi. Így pedig ez a szakma erősen felhígul. A szűkös – és ahogy a helyzetet elnézem, nyilván egyre szűkösebb – állami támogatásra bárki igényt tarthat. Ezen mindenképpen változtatni kellene. Autópályát se építhet senki referencia nélkül, akkor filmet miért gyárthat?
– Van ma komoly szankciója annak, ha egy film nem készül el?
– Nem igazán. Nem gondolom, hogy a döntéshozók hátsó szándékkal döntenek egy-egy film támogatásáról. De azért annak kellene hogy legyen következménye, ha egy film el sem kezd forogni. Amúgy évek óta beszélünk arról, hogy a finanszírozásnak átláthatónak kell lennie. Itt az idő, hogy történjen is valami. Európában egyedülálló, hogy egy produkcióért az alkotó felelős, és nem a producer. Nálunk ez van. Ezt helyre kell tenni, és komoly szankciókat kell bevezetni. Aztán el kellene dönteni végre, ki alkalmas erre a pályára, és ki nem. Ma a törvények lehetővé teszik, hogy egy bukott cégből bárki átvonuljon egy másik cégbe, s a mögé bújva kezdje elölről. Vagyis újra sorba álljon állami támogatásért…
– Már hallom, ahogy elhangzik az ellenérv: mi lesz akkor a feltörekvő fiatalokkal?
– Azért vannak a produceri szövetségek, hogy védjék a szakmát. Védjék, egyszersmind kineveljék az utánpótlást. Össze kell fogniuk a producereknek és az állami finanszírozóknak a tiszta viszonyok megteremtéséért.
– Elég sok haragosa lehet.
– Nem hiszem, hogy haragosaim vannak. Inkább irigyeim. Tíz éve megyünk egy úton, és komoly sikereket könyvelhetünk el.
– Mire a legbüszkébb?
– Nézőszámot tekintve a Csak szex és más semmi a legnagyobb siker. De ott a 6:3, a Zimmer Feri, a Vakvagányok – ezek a művek komoly fesztiválsikereket értek el. Annak ellenére, hogy idehaza alig-alig említették őket. Én ezeket mind sikernek tartom.
– Részt vesz a filmszemlén?
– Mint a Magyar Producerek Szövetségének elnöke igen. De a versenyben idén nem indulunk.
– Természetesen erre gondoltam. És miért nem?
– Mert a filmszemle elavult és poros. Nem európai szintű. Belterjes. Semmi sem változott az elmúlt harmincnyolc évben. Profibbá kellene tenni az egészet.
– Hogyan?
– Nem filmszemléket kell csinálni. Nem egymásnak kell megmutatnunk az elkészült alkotásokat. Fesztivált kellene rendezni, olyan igazit. Igenis kell vörös szőnyeg, szmoking, kellenének a külföldi filmek és alkotók. Hogy a világhoz mérjük magunkat. A mi filmszemléinken sokan igazolást nyernek egy-egy díjjal – de egyáltalán nem biztos, hogy előreviszi ezt a szakmát. A magyar filmszakmának a világhoz képest kell megváltoznia. Nem önmagához képest, mert annak az égvilágon semmi értelme.
– Idén a Fehér tenyér című film képviseli Magyarországot az Oscar-díj-aspiránsok versenyében. Elég sokan vitatják ezt a döntést, hiszen tavaly ünnepeltük 1956 ötvenedik évfordulóját. Kézenfekvőnek tűnt, hogy a Szabadság, szerelem versenyezzen az Oscarért…
– Mielőtt válaszolnék: én szeretem a Fehér tenyér című filmet. De valóban megkerülhetetlen a tavalyi évforduló. Ráadásul a Szabadság, szerelem rendezője már bizonyított. Producere a világ egyik legjobbja. A filmet levetítették a Fehér Házban, az Egyesült Államok elnöke három órát szánt arra, hogy megnézze. Mindenki tudja, hogy az Oscar-díj odaítélésében mindig van valamilyen politikai felhang. Napnál világosabb, hogy ezt most ki tudtuk volna használni. Szóval, elhozhattuk volna az Oscart, legalábbis ezzel a filmmel minden esélyünk meg lett volna rá. Óriási lehetőséget szalasztott el megint a filmszakma. A döntéshozók fel sem mérték a dolog súlyát.
– A filmszemlén is osztanak majd díjakat. Itt is van „egyéb szempont”?
– Tavaly megdöbbentő mondatok hangzottak el a zsűri szájából. Ez például: „Rá lettünk kényszerítve, hogy a magyar kommerszt nézzük.” Gondolom, ez a mondat ágyazott meg az idei döntésnek, amely szerint idén különdíjat osztanak az úgynevezett „zsánerfilm” kategóriában, és lesz egy amolyan „igazi” fődíj is. Vagyis ismét megosztják a szakmát, ráadásul teljesen értelmetlenül. Tiltakozom ez ellen. S megjegyzem: a moziban azért vannak a székek, hogy azokon emberek üljenek. Ehhez képest nálunk az a „magas szakma” ars poeticája, hogy a „közönség nem tud felnőni a rendezőkhöz”.
– Ha jól értem, meg tudja mondani az idei filmszemle nyerteseit?
– Azt hiszem, igen. Most beteszem egy borítékba azt a három-négy filmcímet, amelyik majd díjat nyer. Meg lennék lepve, ha nem találnám el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.