Az alternatív üzemanyagok felhasználását szorgalmazza az Európai Bizottság közlekedéspolitikai irányelve. A szervezet az úgynevezett fehér könyvben egyebek közt arra figyelmeztet, hogy 1990 és 2010 között a korábbi évtizedhez viszonyítva ötven százalékkal, megközelítően 1113 tonnára nő a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása Európában. E súlyos környezetkárosító folyamat megfékezésére az unió azt szorgalmazza, hogy az alternatív üzemanyagok aránya 2010-re 5,75, 2020-ra pedig húszszázalékos legyen. Jelenleg a közlekedésben 98 százalékos a kőolaj-származékú üzemanyagok felhasználási aránya – emlékeztetett a bioetanollal üzemelő Scania autóbusz próbaútját záró sajtótájékoztatón a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. vezérigazgatója.
Az alkoholalapú bioetanol előállításában és felhasználásban érdekelt hazai és külföldi cégek képviselői – így a Scania autóbusz-üzletága, a Saab kelet-közép-európai cége és a Sekab Bioenergia Magyarország Zrt. vezetői – jelenlétében tartott tájékoztatón Csapó József elmondta: habár a bioetanollal üzemelő busz átlagfogyasztása másfélszerese volt a hagyományosnak (a gázolajjal hajtott jármű átlagfogyasztása száz kilométerenként 41,7, a bioetanolosé 62,1 liter volt), a jármű a leginkább mérgező szénmonoxidból gyakorlatilag nulla kibocsátást ért el. Összehasonlítva a hazánk útjain és a városainkban futó E–94-es típusú autóbusszal, az etanolos erőforrás további károsanyag-kibocsátása is nulla vagy nulla közeli értékeket mutatott. (A megújuló üzemanyagok eltüzelése szinte kizárólag szén-dioxid-kibocsátással jár, amit azért szokás nulla mennyiségként kimutatni, mert a bioetanol alapanyagául szolgáló növények fejlődésük során lekötötték ezt a szén-dioxid-mennyiséget.)
Az ország, sőt a kelet-közép-európai régió legjelentősebb kukoricatermelőjeként számon tartott Somogy megyében kedvező feltételei vannak a bioetanol előállításának, ezért már döntés is született: az ország négy bioetalon-üzeme közül az egyiket Marcaliban építik meg. (Megjegyezzük, kizárólag ez utóbbi, azaz a bioetalon vasúti szállításának szükségessége miatt került le a megszűnő vonalak térképéről a Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútszakasz.) A szakemberek óriási lehetőséget látnak az üzemanyag magyarországi gyártásában és felhasználásában egyebek mellett azért is, mert hazánk évenkénti kukoricatermeléséből három-négymillió tonna a nem mindig jó áron értékesíthető „felesleges készlet”.
Stockholm belvárosában ez idő szerint ötven bioetalon-üzemű busz szállítja az utasokat. Kaposvárott is éppen ötven autóbuszt kellene „alkoholos Saabra” cserélni – hangzott el a nagy sajtóérdeklődést kiváltó tájékoztatón. Kérdésünkre, hogy mikor tűnnek el végérvényesen a somogyi megyeszékhely útjairól az átlagosan tizenkét-tizenhárom éves, füstölgő buszok, Szita Károly megismételte: az alternatív energia felhasználásában Kaposvár mintaváros lesz.
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál