Zöldbuszokra vált Kaposvár

Függetlenítené magát a somogyi megyeszékhely az olaj- és gázár-ingadozástól, és tiszta levegőjű város maradna, ezért az önkormányzat közlekedési részvénytársasága a hagyományos üzemanyaggal futó autóbuszait gabonaszesszel hajtott járművekre fogja cserélni. – Mintaváros leszünk az alternatív energia felhasználásában – közölte Szita Károly polgármester azon a tájékoztatón, amelyen az első bioetanol-üzemű autóbusz egy hónapos, kétezer kilométeres próbaüzeméről számoltak be a szakemberek.

2007. 01. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az alternatív üzemanyagok felhasználását szorgalmazza az Európai Bizottság közlekedéspolitikai irányelve. A szervezet az úgynevezett fehér könyvben egyebek közt arra figyelmeztet, hogy 1990 és 2010 között a korábbi évtizedhez viszonyítva ötven százalékkal, megközelítően 1113 tonnára nő a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása Európában. E súlyos környezetkárosító folyamat megfékezésére az unió azt szorgalmazza, hogy az alternatív üzemanyagok aránya 2010-re 5,75, 2020-ra pedig húszszázalékos legyen. Jelenleg a közlekedésben 98 százalékos a kőolaj-származékú üzemanyagok felhasználási aránya – emlékeztetett a bioetanollal üzemelő Scania autóbusz próbaútját záró sajtótájékoztatón a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. vezérigazgatója.
Az alkoholalapú bioetanol előállításában és felhasználásban érdekelt hazai és külföldi cégek képviselői – így a Scania autóbusz-üzletága, a Saab kelet-közép-európai cége és a Sekab Bioenergia Magyarország Zrt. vezetői – jelenlétében tartott tájékoztatón Csapó József elmondta: habár a bioetanollal üzemelő busz átlagfogyasztása másfélszerese volt a hagyományosnak (a gázolajjal hajtott jármű átlagfogyasztása száz kilométerenként 41,7, a bioetanolosé 62,1 liter volt), a jármű a leginkább mérgező szénmonoxidból gyakorlatilag nulla kibocsátást ért el. Összehasonlítva a hazánk útjain és a városainkban futó E–94-es típusú autóbusszal, az etanolos erőforrás további károsanyag-kibocsátása is nulla vagy nulla közeli értékeket mutatott. (A megújuló üzemanyagok eltüzelése szinte kizárólag szén-dioxid-kibocsátással jár, amit azért szokás nulla mennyiségként kimutatni, mert a bioetanol alapanyagául szolgáló növények fejlődésük során lekötötték ezt a szén-dioxid-mennyiséget.)
Az ország, sőt a kelet-közép-európai régió legjelentősebb kukoricatermelőjeként számon tartott Somogy megyében kedvező feltételei vannak a bioetanol előállításának, ezért már döntés is született: az ország négy bioetalon-üzeme közül az egyiket Marcaliban építik meg. (Megjegyezzük, kizárólag ez utóbbi, azaz a bioetalon vasúti szállításának szükségessége miatt került le a megszűnő vonalak térképéről a Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútszakasz.) A szakemberek óriási lehetőséget látnak az üzemanyag magyarországi gyártásában és felhasználásában egyebek mellett azért is, mert hazánk évenkénti kukoricatermeléséből három-négymillió tonna a nem mindig jó áron értékesíthető „felesleges készlet”.
Stockholm belvárosában ez idő szerint ötven bioetalon-üzemű busz szállítja az utasokat. Kaposvárott is éppen ötven autóbuszt kellene „alkoholos Saabra” cserélni – hangzott el a nagy sajtóérdeklődést kiváltó tájékoztatón. Kérdésünkre, hogy mikor tűnnek el végérvényesen a somogyi megyeszékhely útjairól az átlagosan tizenkét-tizenhárom éves, füstölgő buszok, Szita Károly megismételte: az alternatív energia felhasználásában Kaposvár mintaváros lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.