Akkreditációs gondok a légi közlekedésben

A mezőgazdaságban használatos Kamov helikopterek légi közlekedésből való kitiltásának veszélye ideiglenesen elmúlt – egy évig még mindenképpen dolgozhatnak a szúnyogirtásban, a szőlő- és gyümölcsöspermetezésben nélkülözhetetlen gépek. Az viszont továbbra is lehetséges, hogy a magyar polgári légi közlekedés felügyeletének önállósága, hasonlóan a tavaly év végi bolgár példához, megszűnik – tudtuk meg. A bizonytalanság oka, hogy bár márciusban mindkét, repüléssel foglalkozó európai szervezet szakértői Magyarországon jártak a hatóság tevékenységének auditálása érdekében, írásban rögzített és elfogadott jelentés még mindig nincs a Nemzeti Közlekedési Hatóság kezében. Így hivatalosan azt sem tudni, átment-e végre a vizsgán a szervezet, vagy újra – immáron sokadjára – elbukott.

2007. 05. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak júniusban lesz írásban rögzített eredménye az európai légiközlekedési felügyeleti szervek (EASA és ICAO) márciusi látogatásainak – tájékoztatta lapunkat Firisz Andrea, a Nemzeti Közlekedési Hatóság szóvivője. Az viszont már most, a hatóság asztalán lévő jelentéstervezetből tudható, hogy az audit során a követelményektől messze elmaradó állapotokat találtak, amelyek felszámolására azonnali intézkedéseket rendeltek el – tudtuk meg a hatósághoz közel álló informátorunktól. Az európai szervezetek márciusban sokadjára próbálták a január 1-jén a Nemzeti Közlekedési Hatóság „megaszervezetébe” olvasztott Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) megfelelő működését igazolni, eredménytelenül. A korábban is jelzett problémák tekintélyes részét mostanra sem sikerült orvosolni. Kiszivárgott hírek szerint egyebek között a repülő alkalmatosságok műszaki biztonságának megfelelő tanúsításával, a gépek lajstromozásával, az üzemelés biztonságának garantálására alkalmas rendszer létének igazolásával adósak az európai ügynökségeknek. A hibákról egy laptársunk szerint egyedül Fejéregyházi László, az akkor még önállóan tevékenykedő PLH tavaly novemberben leváltott vezetője tehet. Az érintettnek azonban erről más a véleménye.
A PLH, mielőtt tavaly decemberben egyetlen vízfejbe gyúrta volna az autó- és hajóközlekedés felügyeletével a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, igen komoly vérveszteségeket szenvedett. Tucatnyi szakembertől kellett megválni, eltávolították Fejéregyházi Lászlót, és megköszönték a munkát Kovács Pálnak, Magyarország legtöbbet repült pilótájának is. Az amúgy is létszámhiánnyal küzdő szervezet ennek következtében az ellehetetlenülés szélére került, működésének személyi és tárgyi feltételei napról napra romlottak. A kondíciók szándékos leépítése azért is volt meglepő, mert nem volt titok, hogy az EASA és az ICAO azért nem tudja évek óta az európai szabvány szerint megfelelőnek elfogadni a magyar légiközlekedési hatóságot, mert nincs elég pénz az ellenőrzések megszervezésére, illetve ugyanezen okból nem áll rendelkezésre elegendő jól felkészült szakember sem.
– Akik a szervezetben dolgoztak, kétségkívül megütötték a nemzetközi mércét, máskülönben nem fordulhatott volna elő, hogy a PLH egy konzorciumban elnyerte a bosnyák légiközlekedési hatóság európai auditra történő felkészítésének jogát – mondja Fejéregyházi László, aki úgy véli, valóban történtek súlyos mulasztások, nemcsak a tavaly év végi átgondolatlan létszámcsökkentés kapcsán, hanem korábban is. Ám ezekért szerinte kevéssé a szervezet, mint inkább annak minisztériumi felügyelete okolható. Fejéregyházi dokumentumokkal tudja igazolni, hogy igazgatása alatt a PLH folyamatosan jelezte, milyen követelményeket kell a szervezetnek teljesítenie a sikeres audithoz, sőt még azt is, milyen európai direktívákat kellene ahhoz a magyar jogrendszerbe átültetni, hogy az auditokat el lehessen végezni. – Kezdeményeztük a látványrepülések engedélyezésének kidolgozását és jogszabályban történő rögzítését, továbbá azt, hogy a vitorlázógépek vizsgáztatása körüli szabályozási anomáliákat számolják fel, a nem nyilvános le- és felszállóhelyek, lajstromozásra nem kötelezett légi járművek ügyét rendezzék – mondta Fejéregyházi. Hozzátette: arra is sokszor felhívták a figyelmet, hogy pilóták nemzetközi repülési jogosítványaival gondok lesznek, ha nem ültetik át a hazai jogrendbe az EASA egyik ajánlását. Ennek fordítását hat éve tették le a minisztérium akkor még létező légügyi főosztálya asztalára, ám ott ez idő alatt sem sikerült elérni, hogy ebből honi jogszabály legyen. Így aztán az EASA nem tudta megvizsgálni, megfelel e az ajánlásnak a magyar pilóták felkészültsége, lévén nem is ez alapján készítették fel őket jogosítványaik megszerzésére – részletezi a gondokat Fejéregyházi.
Miután pedig a magyar hatóság évek óta nem tudja igazolni, hogy az európai standardnak megfelelően ellenőrzi a magyar légi közlekedésben részt vevő pilóták és gépek felkészültségét, utóbbiak műszaki és üzembiztonságát, előfordulhat, hogy a hatósági jogkör gyakorlására alkalmatlannak minősül, és maga az EASA vonja magához a felügyeleti jogkört, vagy kiadja a feladatot egy másik, már akkreditált hatóságnak. Ilyen lehet például a román légiközlekedési hatóság, amelynek már több mint 15 éve sikerült elérni az európai akkreditációt. Ha így történne, kevéssé vigasztalná a repülésben érdekelt szervezeteket, vállalkozásokat és pilótákat, hogy az erről szóló döntést végül nem az európai hatóságoknak és ügynökségeknek, hanem a magyar kormánynak kell meghoznia. A döntési kompetencia ugyanis, csakúgy, mint a megfelelő felkészülés megszervezése és megfinanszírozása, a tagállamok feladata. Igaz, arról, hogy a felkészülés sikeres volt-e, az európai szakhatóságok mondják ki a döntő szót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.