Civil szervezetek, önkormányzatok és fuvarozók is tiltakoztak, amikor április 1-jén a közlekedési kormányzat úthasználati díj fizetésére kötelezte a D4-es kategóriába tartozó nehéz teherautókat országszerte 500 kilométernyi főút 42 szakaszán. A tiltakozók attól tartottak, hogy a főutak matricásítása után a nehézgépjármű-forgalom az alsóbb rendű útszakaszokra terelődik. A sajtóban többször megjelent, hogy a Dunakanyarban, a 2-es főút elkerülő szakaszát, amelyet korábban 2A-nak neveztek, és amelynek neve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium rendeletének értelmében M2-re változott, a kamionok a lakott településeken keresztül vezető, régi 2-es főúton kerülik meg. Vác, Sződliget, Göd és Dunakeszi lakói kénytelenek voltak megtapasztalni, hogy az országba Szlovákia felől Parassapusztánál érkező kamionforgalom a főutcájukon halad végig.
A Magyar Közút (MK) Kht. a változások hatálybalépésével egy időben forgalomszámláláson alapuló vizsgálatot indított az intézkedés hatásainak vizsgálatára. A régi 2-es út esetében megállapították, hogy valóban növekedett a nehéztehergépjármű-forgalom az említett településeken. Az eredeti állapot visszaállítása érdekében az MK Kht. súlykorlátozást rendelt el az út két szakaszán. Szőnyi Zsolt szóvivő lapunk kérdésére elmondta, hogy a súlykorlátozás június eleje óta Vác és Dunakeszi egy-egy szakaszára terjed ki. A súlykorlátozás bevezetése óta az MK Kht. nem vizsgálta, hogy a nehézteher-forgalom megszűnt-e a kérdéses útszakaszokon, de a szóvivő szerint ennek betartatása, kikényszerítése rendőrségi feladat. Az MK Kht. legközelebb öt év múlva ismétli meg a forgalomszámlálást.
Az M2 mellett a 43-as számú főút Szeged és Makó közötti szakaszán tapasztaltak még változást, ahol Románia EU-csatlakozása miatt a nehézgépjárművek forgalma jelentős mértékben megnőtt. Emellett csak kisebb, jellemzően néhány százalékpontos átrendeződések történtek az előző év azonos időszakának forgalmi helyzetéhez képest. Eddig 13 díjas főútszakasz forgalomszámlálási adatainak feldolgozása fejeződött be. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a díjasítás általában nem eredményezett jelentős forgalomátrendeződést. A vizsgált utak teherjármű-forgalma 2007-ben a 2006. évinek a 99,3 százalékát teszi ki. A részletes elemzés szerint egyes útszakaszokon mintegy tíz százalékkal csökkent a forgalom, ugyanakkor más szakaszokon hasonló mértékben nőtt. Ez utóbbira példa a szolnoki Tisza-híd, ahol nincs fizikai lehetőség a díjas szakasz elkerülésére.
A díjas főútszakaszokkal párhuzamos mellékutak közül eddig hat helyszínről vannak forgalomszámlálási adatok. Ezeken a helyeken a nehézforgalom eddig 2,6 százalékkal növekedett.
Tokajban tüntettek a kamionok ellen. Lovas kocsis, biciklis menet tiltakozott Tokaj-Hegyalján a nagy kamionforgalom ellen. A menet Tokajból indult, és Tarcalon, valamint Bodrogkeresztúron keresztül ért vissza a kiindulóponthoz. A demonstráció a szerdán kezdődött Hegyalja-fesztivál nyitórendezvénye volt. Májer János, Tokaj polgármestere azt mondta, elfogadhatatlan, hogy Északkelet- és Dél-Magyarország teljes teherszállítása megy keresztül a világörökség részét képező Tokajon és a környező településeken, holott néhány méterrel odébb kihasználatlanul áll a vasúti pálya. Tíz járműből nyolc kamion, csak kettő személykocsi. A nagy teherautók nyolcvannal-százzal száguldanak a szűk utcákon. (MN)
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó