Szakmai és politikai vita bontakozott ki a MÁV Cargo (MC) Zrt. eladásával kapcsolatban. Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője bejelentette: pártja felszólítja a kormányt, hogy haladéktalanul állítsa le az MC privatizációját. A korábbi közlekedési miniszter szerint a vevő nemcsak az MC-t veszi meg, de jelentős piacot is vásárol saját háttéripara részére. A magyar háttéripar az EU-n belül ma is szállíthat termékeket külföldi megrendelőknek – reagált lapunk kérdésére Dióssy Gábor. Az elnök szerint a MÁV Cargo regionális térnyerése tőkeerős tulajdonosi háttérrel lehetőségeket jelenthet a magyar beszállítóknak is.
Fónagy János azt is kifogásolta a privatizáció kapcsán, hogy ezen a piacon nemcsak a társaságok versengenek, hanem a vasúti szállítási útvonalak is. Példaként említette a Moszkva–Adria viszonylatot, amely úgy is megtervezhető, hogy a szállítmány hazánkon áthaladjon, de átmehet Románián is. Téves kiindulás az, hogy egy vasúti teherszállító cég határozza meg a szállítási útvonalak sorsát – vélekedett Dióssy. Ez elsősorban a pályától függ, annak minőségétől és a pálya használati díjától.
A szakmai érvek mellett egy korrupciógyanús vonatkozásra is felhívta a figyelmet a fideszes képviselő. Ennek a privatizációnak is épp az a célja, mint a most folyó többi hasonlónak, hogy a köz sérelmére a magánzsebeket duzzassza – fogalmazott Fónagy János. Ezt azzal támasztotta alá, hogy a kormány a napokban döntött a RO-LA 900 milliós támogatásáról. Nem a tulajdonosok „gazdagítása” volt a szempont a RO-LA-támogatás minősítésénél, hanem a környezetvédelmi és közlekedéspolitikai megfontolások – mondta az MC elnöke. Azért van szükség ilyen támogatásra, hogy a veszteséges, de nemzetgazdasági szempontból előnyös tevékenységet érdemes legyen végezni.
A kormányszóvivő közleményben reagált Fónagy János felvetéseire: eszerint a politikusnak Orbán Viktorral van vitája. Daróczi Dávid a polgári kormány miniszterelnökének 2000-ben tett nyilatkozatából idézett, amelyben Orbán arról beszélt, hogy „mind a személyszállítás, mind az áruszállítás területén egy nem elkapkodott (…) privatizáció elképzelhető”.
A privatizáció előtt álló cég elnöke, Dióssy Gábor a Világgazdaság kérdésére korábban azt mondta, hogy az MC nem tekinthető stratégiai fontosságú társaságnak, mert a pályahálózat, amely valóban stratégiai fontosságú, továbbra is a MÁV-é marad. Fónagy János viszont felhívta a figyelmet arra, hogy a MÁV Cargo 12 pályázója között több állami cég, így a román vagy az osztrák állami vasút is szerepel.
Tizenkét pályázat érkezett a MÁV Cargo Zrt. privatizációs eljárásának első szakaszában – közölte nemrég a MÁV Zrt. A vasúttársaság szerint augusztus közepéig kiválasztják azt a legfeljebb öt jelentkezőt, akik részt vehetnek a második fordulóban, és október 19-ig kötelező érvényű ajánlatot tehetnek. A MÁV Cargo egyes elemzések szerint 70-80 milliárd forintot ér. Pontos adat nincs, mert a társaság értékét felmérni hivatott tender félbeszakadt. A kétkedők ugyanakkor még ezt a piaci értéket is erősen megkérdőjelezik.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban