Magánérdekű privatizáció?

A MÁV Cargo a stratégiai nemzeti vagyon meghatározó eleme, értékesítése sérti a nemzet, a gazdaság, az adófizetők érdekeit – jelentette ki Fónagy János ellenzéki szakpolitikus.

2007. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szakmai és politikai vita bontakozott ki a MÁV Cargo (MC) Zrt. eladásával kapcsolatban. Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője bejelentette: pártja felszólítja a kormányt, hogy haladéktalanul állítsa le az MC privatizációját. A korábbi közlekedési miniszter szerint a vevő nemcsak az MC-t veszi meg, de jelentős piacot is vásárol saját háttéripara részére. A magyar háttéripar az EU-n belül ma is szállíthat termékeket külföldi megrendelőknek – reagált lapunk kérdésére Dióssy Gábor. Az elnök szerint a MÁV Cargo regionális térnyerése tőkeerős tulajdonosi háttérrel lehetőségeket jelenthet a magyar beszállítóknak is.
Fónagy János azt is kifogásolta a privatizáció kapcsán, hogy ezen a piacon nemcsak a társaságok versengenek, hanem a vasúti szállítási útvonalak is. Példaként említette a Moszkva–Adria viszonylatot, amely úgy is megtervezhető, hogy a szállítmány hazánkon áthaladjon, de átmehet Románián is. Téves kiindulás az, hogy egy vasúti teherszállító cég határozza meg a szállítási útvonalak sorsát – vélekedett Dióssy. Ez elsősorban a pályától függ, annak minőségétől és a pálya használati díjától.
A szakmai érvek mellett egy korrupciógyanús vonatkozásra is felhívta a figyelmet a fideszes képviselő. Ennek a privatizációnak is épp az a célja, mint a most folyó többi hasonlónak, hogy a köz sérelmére a magánzsebeket duzzassza – fogalmazott Fónagy János. Ezt azzal támasztotta alá, hogy a kormány a napokban döntött a RO-LA 900 milliós támogatásáról. Nem a tulajdonosok „gazdagítása” volt a szempont a RO-LA-támogatás minősítésénél, hanem a környezetvédelmi és közlekedéspolitikai megfontolások – mondta az MC elnöke. Azért van szükség ilyen támogatásra, hogy a veszteséges, de nemzetgazdasági szempontból előnyös tevékenységet érdemes legyen végezni.
A kormányszóvivő közleményben reagált Fónagy János felvetéseire: eszerint a politikusnak Orbán Viktorral van vitája. Daróczi Dávid a polgári kormány miniszterelnökének 2000-ben tett nyilatkozatából idézett, amelyben Orbán arról beszélt, hogy „mind a személyszállítás, mind az áruszállítás területén egy nem elkapkodott (…) privatizáció elképzelhető”.
A privatizáció előtt álló cég elnöke, Dióssy Gábor a Világgazdaság kérdésére korábban azt mondta, hogy az MC nem tekinthető stratégiai fontosságú társaságnak, mert a pályahálózat, amely valóban stratégiai fontosságú, továbbra is a MÁV-é marad. Fónagy János viszont felhívta a figyelmet arra, hogy a MÁV Cargo 12 pályázója között több állami cég, így a román vagy az osztrák állami vasút is szerepel.
Tizenkét pályázat érkezett a MÁV Cargo Zrt. privatizációs eljárásának első szakaszában – közölte nemrég a MÁV Zrt. A vasúttársaság szerint augusztus közepéig kiválasztják azt a legfeljebb öt jelentkezőt, akik részt vehetnek a második fordulóban, és október 19-ig kötelező érvényű ajánlatot tehetnek. A MÁV Cargo egyes elemzések szerint 70-80 milliárd forintot ér. Pontos adat nincs, mert a társaság értékét felmérni hivatott tender félbeszakadt. A kétkedők ugyanakkor még ezt a piaci értéket is erősen megkérdőjelezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.