Egy éve, hogy az állami vagyonkezelő átvilágította a Balatoni Hajózási Zrt.-t, s hogy piacra dobhassa a társaságban birtokolt részvénycsomagját, elvégezte a cég értékbecslését. A szigorúan titokban tartott „állami beárazást” hosszú hónapokon át tartó csend követte, majd ez év májusában döntés született: az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. a 48,99 százaléknyi részvénycsomagot egyfordulós, nyilvános pályázaton 1,65 milliárd forintért eladásra kínálja.
A többségi tulajdonos tóparti önkormányzatok viszont már jóval korábban kérték a Pénzügyminisztériumot és a ÁPV Zrt.-t: adják nekik térítés nélkül a 49 százaléknyi részvénycsomagot. Ez utóbbit a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) szocialista párti elnöke, Suchman Tamás is szorgalmazta. Az exprivatizátor néhány hónapja lapunknak úgy fogalmazott: amíg élvezi a tóparti önkormányzatok bizalmát, küzdeni fog a kisebbségi részvénycsomag átadásáért.
Suchman most a Magyar Nemzetet arról tájékoztatta, hogy az ÁPV Zrt. apparátusa „folytatja a hajós részvényekkel kapcsolatos utolsó egyeztetést”. – Az önkormányzatok a 49 százalékos részvénycsomag 25 százalékát térítés nélkül kapják meg, a fennmaradó részhez pedig várhatóan úgynevezett „kedvezményes privatizációs technikával” hozzájuthatnak – mondta a BFT elnöke. Kérdésünkre, hogy mikor zárul le a már türelmetlenül várt privatizációs procedúra, Suchman Tamás azt válaszolta: remélhetően két héten belül.
Más forrásból lapunk arról értesült, hogy a „kedvezményes privatizációs technika” valójában magánbefektetőnek enged utat. Ám azt, hogy informátorunk kire gondolt, nem tudhattuk meg.
A hajózási részvényekkel rendelkező tóparti önkormányzatok érdekeit képviselő Balatoni Szövetség elnöke, Balázs Árpád az úgynevezett „kedvezményes privatizációs technikával” kapcsolatban azt mondta: nem tudja, mire gondol Suchman Tamás, illetve az ÁPV Zrt., de gyanítható, hogy az ördög ez ügyben is a részletekben bújik meg. – Ha az önkormányzatok kezébe kerül a hajózási társaság részvényeinek hetvenöt százaléka, akkor a cég jövőjét, jelesül a közfeladatot ellátó menetrendi hajózást biztonságban tudhatjuk – fogalmazott Balázs Árpád.
Eredményes társaság. A 336 főt foglalkoztató hajózási társaság 2006-ban 1,8 milliárd forint árbevételt ért el, 8,5 százalékkal többet, mint 2005-ben, s három százalékkal többet a tervezettnél. A társaság üzemi szintű nyeresége
97 millió forintot tett ki, szemben a 2005. évi 74,4 millióval, s az adózás előtti nyeresége is elérte a 60 millió forintot.
Több mint 10 km-es a dugó az M1-esen