Egyre kevesebb új autót veszünk

A 2004-ben eladott 208 ezer új gépkocsival szemben idén még 170 ezer sem talál vevőre, és a fellendülést későbbre várják a szakemberek. A legnagyobb veszteséget a családi autók forgalmazói könyvelhetik el, a vállalkozások flottavásárlásai nem csökkentek.

2007. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éveken át tovább nyújtózkodtak a magyar fogyasztók, mint ameddig a takarójuk ért, és most történik meg az a korrekció, amely a tényleges vásárlóerőhöz igazítja az új autók piacát – nagyjából így összegezhető a gépjárműimportőrök és a márkakereskedők szakmai szervezeteinek véleménye az évről évre, hónapról hónapra jelentősen csökkenő autóeladásokról. Az első fél év végén a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint 85 710 személyautó kelt el, ami 12 ezerrel kevesebb a tavalyi hasonló adatoknál, s ez 12 százalékos visszaesést jelent. Győző Gábor, az MGE elnöke szerint ez azt valószínűsíti, hogy az év végére még a korábban beharangozott 170 ezer darabos értékesítést sem éri el a hazai piac.
A jármű-kategóriák tekintetében felemás a kép: a minik, a kisautók és az alsó középkategória forgalmazói jelentős veszteségeket szenvedtek el – összesen mintegy 24 ezer darabos a visszaesés –, míg a többi kategória – a sportkocsitól a terepjárókig, a prémiummárkáktól az egyterűekig – szinte kivétel nélkül bővült. Igaz, magyar autókereskedelem 80 százalékát a most veszteséges három kategóriában forgalmazzák. A legnagyobb veszteséget épp a Suzuki könyvelheti el, amely az első fél évben ötödével adott el kevesebb autót idehaza, mint tavaly ilyenkor. Bár az esztergomi márka így is piacvezető, és termelése sem csökkent, ám autóinak 86 százalékát az EU-ban adja el.
A piac zsugorodásának okairól Győző Gábor lapunk kérdésére azt mondta, hogy az annak a folyamatnak a része, amely hozzáigazítja a piac nagyságát a valódi magyar vásárlóerőhöz. A 2004-es 208 ezer eladott gépkocsival a hazai vásárlók – és különösen a magánvásárlók – túlmentek saját anyagi lehetőségeik határain. A csökkenés első jelére 2005-ben pedig a finanszírozók jelentek meg olyan „viszszautasíthatatlan” ajánlatokkal, mint a nullaszázalékos kezdőrészlet és a 120 hónapos futamidő. Győző szerint ezzel kétszeresen öngólt rúgtak a finanszírozók: a vásárlók elhitték, hogy megengedhetik maguknak az új autó megvételét, de maguk a finanszírozók is bajba kerülnek, ha majd évek múlva rájuk szakad a sok kifizetetlen hitel. Győző szerint árulkodó, hogy mind a Magyar Lízingszövetség, mind azok tagvállalatai hétpecsétes titokként őrzik a fizetésképtelenség miatt visszavett járművek számát. Ezt egyébként a szakemberek negyvenezer körülire teszik, de az MGE elnöke szerint nem mindegy, hogy ebből mennyi a már egy éven belül viszszavett, illetve a több éven át törlesztett, majd azután bedőlt hitelek száma.
– A múlt év második felében és az idei első fél évben kiigazítás zajlik a magyar újautó-piacon, de az év végére meglesz a 170 ezer darab eladott autó – mondta lapunknak Balogh Árpád, a Gémosz (Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége) alelnöke. Balogh szerint a kormány által hozott megszorító intézkedések hatása 2009-ben már kevésbé lesz érezhető, így akkorra már fellendülést várnak. Az alelnök szerint az exportra dolgozó vállalkozások flottavásárlásai most sem csökkentek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.