Lobbiharc fékezi az e-kereskedelmet

Nem hozott látványos fellendülést a hazai elektronikus kereskedelemben a június végén elfogadott törvénymódosítás. Nem is hozhatott: a praktikus vásárlási formák elterjedését épp az érdekelt nagy cégek lobbiharca akadályozza – állítja a lapunk által megszólított informatikai szakértő.

2007. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Becslések szerint a kiskereskedelmi forgalomnak egy ezrelékét sem éri el idehaza az e-kereskedelem, miközben az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában utóbbi valódi sikertörténet. Igaz, nálunk a lehetőségek sem ugyanolyanok. Biztosan Magyarországon is szívesen használnának az emberek e-jegyet a metrón, csakhogy a BKV ez irányú pályázata kétszer is eredménytelenül zárult, de a parkolási díjat is csak az fizetheti mobilon, aki az érintett társasággal – a fővárosban van belőle három – előzetesen szerződést kötött. Autópálya-matricát ugyan lehet mobilon és on-line is venni, de így is, úgy is drágább, mint a benzinkútnál.
Mi lehet az oka mindennek? Az érdekelt vállalkozások lobbiharca – állította lapunk kérdésére Kerekes Pál médiaszakértő. A szakember szerint kemény harc folyik az egyes üzleti lehetőségek megragadásáért, s a konkurensek egymást ütik el az üzletektől. Ezért nem fejlődik az e-kereskedelem Magyarországon – vélekedik a szakember.
Mindezen nem is lehet segíteni a jogszabályi környezet módosításával, ebből következően nem is lehetett túl sokat várni az új törvénytől. Főként az európai uniós jogharmonizációs kötelezettség teljesítése volt a célja az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló jogszabálynak, amelyet június végén, utolsó tevékenységeinek egyikeként fogadott el a parlament. A gazdasági miniszter által beterjesztett javaslat az elektronikus kereskedelem újbóli szabályozása, az e-üzletelésre vonatkozó előírások aktualizálása.
Az újdonságok közé tartozik, hogy az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégeknek most már nem kell a reklamációk fogadására üzlethelyiséget fenntartaniuk. Ez úgy is értelmezhető, hogy kinőtt az e-kereskedelem a gyermekkorból, és nem akarják mindenáron egy már létező konstrukcióhoz hasonlítani, mint egykor a csomagküldő szolgálathoz – vélekedett Kerekes. További értelmezési aktualitásokat is kíván a törvényjavaslat rendezni. Például az elektronikus kereskedelemről szóló törvény eddig nem tartalmazta a vállalkozás és a fogyasztó meghatározását. Az előterjesztés rendezni kívánja a hálózaton kötendő üzletek folyamatát is. A probléma most az és az volt az elmúlt időszakban is, hogy nem zár ki minden kétséget, mikor is jön létre a vásárlás aktusa. Egy boltban ez egyértelmű, a hálózaton azonban nem – kivéve, ha elektronikusan fizetünk azonnal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.