Reformszorításban a Volánok

A megyeközpontokból a fővárosba irányuló járatok ritkítására igyekszik rávenni a közlekedési tárca a Volán-társaságokat a közösségi közlekedés reformja nevében, miközben azok már így is jelentős veszteségeket szenvedtek a leállított vasúti szárnyvonalak pótlása során. Az utasok egyik napról a másikra szembesültek a megszokott járatok megszűnésével; az új tanévben jelentős zsúfoltság várható.

2007. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volánbusznak jelentős bevételt hozó, az utasok által kedvelt és ismert távolsági járatait szüntette meg a hónap elején egyik napról a másikra a személyszállító cég. Az utasok jóformán csak a megállóban szembesültek a ténnyel – mondta el Ordasi György, az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU) tisztségviselője. Az érdekvédő érthetetlennek nevezte, miért kellett szinte a felére csökkenteni a jól bevált Győr–Budapest, Mosonmagyaróvár–Budapest járatok számát. Ordasi személyes tapasztalatból tudja, hogy ezeken a járatokon szinte soha nem volt szabad hely, mi több, előfordult, hogy több utas állva kényszerült megtenni az egy és háromnegyed órás utat. Félő, hogy ha megkezdődik a tanév, a megszaporodó diák utasok miatt sokkal nagyobb lesz a zsúfoltság. Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy a járatcsökkentésből cége kivonta magát, az általuk közlekedtetett hét járatpárt sikerült megtartaniuk.
Ordasi György értesülései szerint bár augusztus 1-jétől csak a Kisalföld irányába csökkentették jelentősen a számot – hétköznap az eddigi 16 helyett 11, szombaton 15 helyett 8, vasárnap 15 helyett 9 járatpár közlekedik –, hamarosan a többi Volán-társaságot is hasonló lépésre kívánják rábírni. Értesülését megerősítette Horváth László, a Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője. Bár az nem fenyeget, hogy a Zala Volán esetében a közeli jövőben járatmegszüntetésekre kerülne sor, az tény, hogy a gazdasági tárca régóta szorgalmazza a vasútvonalakkal párhuzamos buszjáratok forgalmának csökkentését. A közösségi közlekedési reform nevében – ennek részeként emelték a vasúti jegyek árát a buszjegyek színvonalára, valamint szűkítették a kedvezményeket is – a párhuzamosságok kiszűrése a cél. Ennek érdekében szorgalmazta a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a Volán-társaságok regionális átszervezését is, melynek végcélja a privatizációra való előkészítés. Horváth szerint azonban az átszervezésekből a közeljövőben nem lesz semmi, mert – ahogy azt a GKM elismerte – a Volán-társaságok vagyonkezelői joga még nem került át a tárcához, s enélkül nem lehet végrehajtani az átszervezésről szóló kormányhatározatot. A volánosok most az Alkotmánybírósághoz fordultak, mert a szaktárca nem téríti meg a leállított vasúti szárnyvonalakon közlekedtetett járatok többletköltségeit, aminek következtében a társaságok éves szinten 8-10 milliárd forint veszteséget szenvednek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.