Törvény nélkül nehéz

Több tíz milliós ingatlan vagyon és többezres, gyorsan bővülő ügyfélkör jellemzi az életjáradékok piacát. A szolgáltatók szerint már csak egyvalami hiányzik: a jogi szabályozás. Törvény még nem született, holott a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) már másfél éve eljuttatta javaslatait a Pénzügyminisztériumba, és márciusban törvénytervezet is készült.

Csécsi László
2007. 10. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másfél éve, 2006 áprilisában juttatta el a PSZÁF az állampolgári jogok országgyűlési biztosával együtt kidolgozott javaslatait a Pénzügyminisztériumba (PM).
E dokumentum is arra hívja fel a figyelmet, hogy a szerződések minősége számos kívánnivalót hagy maga után. A PSZÁF szerint minél előbb törvényben kellene tisztázni, hogy mi történik akkor, ha az életjáradékot kínáló pénzintézet fizetésképtelenné válik. Binder István, a PSZÁF szóvivője szerint a törvénynek olyan megoldást kell javasolnia, amely nem terheli meg az ügyfelet. Vagyis ha valaki tíz évig kapott életjáradékot, majd a szolgáltató nem fizet, ezért felbomlik a szerződés, akkor legalább tíz évet kell biztosítani a visszafizetésre is, és az ingatlannak természetesen az ügyfél tulajdonában kell maradnia.
A lakásért életjáradékot nyújtó társaságokra jelenleg nem vonatkozik speciális jogszabály, csak a polgári törvénykönyv paragrafusai. Sem az induláshoz szükséges minimális tőkét nem írja elő semmi, sem a szükséges személyi és tárgyi feltételeket nem határozták meg. A felügyelet kontrollja sem biztosított, az életjáradékot nyújtó társaságok ugyanis nem tartoznak a PSZÁF hatáskörébe. Hodorics András, az FHB Életjáradék Zrt. vezérigazgatója szerint a jogi szabályozásnak kell lefektetnie azokat a kötelező tartalmi elemeket, amelyeknek az ügyfél és a járadékszolgáltató közötti szerződésben szerepelniük kell. Hild Imre, az OTP Életjáradék Zrt. vezérigazgatója szerint jelenleg minimális feltételeknek kell megfelelniük az újonnan induló életjáradék-szolgáltatóknak, pedig a több évtizeden át tartó szerződésekben foglaltakat csak kellőképpen stabil háttérrel rendelkező társaságok tudják biztosítani. A PSZÁF javaslata 500 millió forint tőkekövetelményt határoz meg, és ötéves üzleti tervet is kérne az alakuló szolgáltatóktól.
Márciusban ugyan készült egy törvénytervezet, de a PM munkatársai lapunkkal azt közölték, hogy még jelenleg is dolgoznak rajta. Tavasszal nem jutott idő a tárgyalására, és félő, hogy az őszi ülésszakon sem kerül rá sor. A jogszabály hatályba lépésével a szolgáltatást végző társaságok egy újfajta, felügyelt intézményi státust kapnának.

Versenyhivatali bírság. Tizennyolcmillió forintra büntette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az OTP Életjáradék Zrt.-t. Az indoklás szerint a társaság több helyütt is azt közölte a fogyasztókkal, hogy az életjáradéki szerződés megkötése esetén a járadékfolyósító fizeti a lakás biztosítását. A GVH szerint a fogyasztók arra a következtetésre juthattak, hogy a járadékfolyósító az általuk korábban megkötött lakásbiztosítás díját vállalja át. Ez a biztosítás az általános gyakorlat szerint magában foglalja az ingatlan- és az ingóságbiztosítási fedezetet, valamint esetlegesen a kiegészítő felelősségbiztosítási és balesetbiztosítási fedezetet, illetőleg egyéb kiegészítő biztosításokat. Hild Imre, az OTP Életjáradék Zrt. vezérigazgatója lapunknak elmondta, fellebbezni fognak, mert nem értenek egyet a döntéssel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.