A spanyol és portugál kisvállalkozó kamionosok többsége azért vágott bele a tiltakozásokba, mert az elszabadult üzemanyagárak következtében jelentősen romlott vagy ellehetetlenült további tevékenysége. A spanyolok fő követelései: állapítsanak meg olyan minimumárat, hogy ne kelljen roszszabb szolgáltatásokat nyújtaniuk, mint a piacra betörni szándékozó spekulánsoknak és az ágazatot uraló nagyvállalkozóknak. Továbbá úgy módosítsák a szállítmányozási árakat, hogy kövessék az üzemanyagárak változásait. Töröljék el az úgynevezett egészségügyi illetéket hat tartományban, és hozzanak a kisvállalkozóknak kedvező gazdasági intézkedéseket. A kormány azonban nem enged az uniós szabadpiaci előírásokra hivatkozva, és a versenyhivatal közölte, ha a kormány beleegyezik a minimumárba, akkor közbe fog lépni.
A mintegy 130 ezer teherfuvarozó cég több mint félmillió munkahelyet biztosít 340 ezer járművével, majdnem 90 százalékuk kisvállalkozó, de az ágazat megosztottsága miatt nagy részük nem vesz részt a mostani megmozdulásban. Az ország tizenhét tartományából nyolcban követik a sztrájkot, közúton szinte lehetetlen bejutni a nagyvárosokba, közben fogytán vannak az élelmiszerek, a benzinkutaknál általános a pánik, és több állomáson kifogytak a készletek is. Barcelonában ezért életbe is léptették a vészhelyzetet, itt néhány hete még a szárazság miatt kellett korlátozni a vízhasználatot. A spanyol gazdaságnak és José Luis Rodríguez Zapatero szocialista kormányának a lehető legrosszabbkor jött az üzemanyagárak újabb emelkedése, mert még korántsem véglegesek az idén kipukkant spanyol ingatlanbuborék ugyancsak vészjósló következményei.
Portugáliában a keddi nemzeti ünnepet sem kímélte a tiltakozás, de a kamionosok az élelmiszer- és a benzinkészletek kimerülésének első jeleire ideiglenesen felfüggesztették tiltakozásukat.
A brit kormány négy nappal ezelőtt a nyilvánosság kizárásával „diszkrét” tárgyalásokat kezdett az olajipar képviselőivel a tartálygépkocsi-vezetők fenyegető négynapos sztrájkjáról. A gépkocsivezetők 13 százalékos béremelést követelnek, és az olajvállalatok vezetői szerint a pénteken kezdődő sztrájkot aligha sikerül elhárítani. A kormány attól tart, hogy a sztrájk nagyobb nehézségeket fog okozni az üzemanyag-ellátásban, mint amikor áprilisban leállt egy olajfinomító telep munkája. A tárgyalásokat azért tartották titokban, hogy elkerüljék a pánikszerű benzinvásárlást. Az ár- és útadó-emelkedések elleni tiltakozás eddig nem sztrájkokban, hanem egyes fontos útszakaszok átmeneti eltorlaszolásában nyilvánult meg, például a déli tengerparti kikötőkből London és a közép- és észak-angliai iparvidékek közötti autópályán, ahol a tüntető tehergépkocsi-vezetők órákon át elállták gépeikkel az utat. A hét végére tervezett négynapos sztrájk csak a Shell töltőállomásait ellátó fuvarvállalatokra korlátozódik, de persze ennek hatása az, hogy a Shell állomások rendszeres vevői máshol próbálnak benzinhez jutni.
Itt vannak Orbán Viktor legújabb bejelentései - élőben a rádióinterjú