Sztrájk a magas üzemanyagárak miatt

Próbára teszi Spanyolország és Portugália kormányát és lakosait a teherfuvarozók vasárnap éjjel kezdett sztrájkja. Munkabeszüntetésre készülnek a brit tartálygépkocsi-vezetők is.

2008. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A spanyol és portugál kisvállalkozó kamionosok többsége azért vágott bele a tiltakozásokba, mert az elszabadult üzemanyagárak következtében jelentősen romlott vagy ellehetetlenült további tevékenysége. A spanyolok fő követelései: állapítsanak meg olyan minimumárat, hogy ne kelljen roszszabb szolgáltatásokat nyújtaniuk, mint a piacra betörni szándékozó spekulánsoknak és az ágazatot uraló nagyvállalkozóknak. Továbbá úgy módosítsák a szállítmányozási árakat, hogy kövessék az üzemanyagárak változásait. Töröljék el az úgynevezett egészségügyi illetéket hat tartományban, és hozzanak a kisvállalkozóknak kedvező gazdasági intézkedéseket. A kormány azonban nem enged az uniós szabadpiaci előírásokra hivatkozva, és a versenyhivatal közölte, ha a kormány beleegyezik a minimumárba, akkor közbe fog lépni.
A mintegy 130 ezer teherfuvarozó cég több mint félmillió munkahelyet biztosít 340 ezer járművével, majdnem 90 százalékuk kisvállalkozó, de az ágazat megosztottsága miatt nagy részük nem vesz részt a mostani megmozdulásban. Az ország tizenhét tartományából nyolcban követik a sztrájkot, közúton szinte lehetetlen bejutni a nagyvárosokba, közben fogytán vannak az élelmiszerek, a benzinkutaknál általános a pánik, és több állomáson kifogytak a készletek is. Barcelonában ezért életbe is léptették a vészhelyzetet, itt néhány hete még a szárazság miatt kellett korlátozni a vízhasználatot. A spanyol gazdaságnak és José Luis Rodríguez Zapatero szocialista kormányának a lehető legrosszabbkor jött az üzemanyagárak újabb emelkedése, mert még korántsem véglegesek az idén kipukkant spanyol ingatlanbuborék ugyancsak vészjósló következményei.
Portugáliában a keddi nemzeti ünnepet sem kímélte a tiltakozás, de a kamionosok az élelmiszer- és a benzinkészletek kimerülésének első jeleire ideiglenesen felfüggesztették tiltakozásukat.
A brit kormány négy nappal ezelőtt a nyilvánosság kizárásával „diszkrét” tárgyalásokat kezdett az olajipar képviselőivel a tartálygépkocsi-vezetők fenyegető négynapos sztrájkjáról. A gépkocsivezetők 13 százalékos béremelést követelnek, és az olajvállalatok vezetői szerint a pénteken kezdődő sztrájkot aligha sikerül elhárítani. A kormány attól tart, hogy a sztrájk nagyobb nehézségeket fog okozni az üzemanyag-ellátásban, mint amikor áprilisban leállt egy olajfinomító telep munkája. A tárgyalásokat azért tartották titokban, hogy elkerüljék a pánikszerű benzinvásárlást. Az ár- és útadó-emelkedések elleni tiltakozás eddig nem sztrájkokban, hanem egyes fontos útszakaszok átmeneti eltorlaszolásában nyilvánult meg, például a déli tengerparti kikötőkből London és a közép- és észak-angliai iparvidékek közötti autópályán, ahol a tüntető tehergépkocsi-vezetők órákon át elállták gépeikkel az utat. A hét végére tervezett négynapos sztrájk csak a Shell töltőállomásait ellátó fuvarvállalatokra korlátozódik, de persze ennek hatása az, hogy a Shell állomások rendszeres vevői máshol próbálnak benzinhez jutni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.