A kohéziós alapból finanszírozandó tömegközlekedési pályázaton Debrecen mellett Miskolc, Szeged és Budapest is indult. A cívisváros azért tudta elsőnek benyújtani a dokumentációt, mert másfél éve tudatosan készülnek a lehetőségre, a tervdokumentáció és a fejlesztéshez szükséges engedélyek, kalkulációk már gyakorlatilag a fiókban voltak, amikor a pályázati kiírás megjelent. Mivel 2010 decemberében át akarják adni az új villamosjáratot, a városnak valóban igyekeznie kell a pályázati adminisztrációval, ugyanis a magas bekerülési összeg miatt nyílt közbeszerzési eljárást kell lefolytatni, ami időigényes. Hasonlóképpen jellemző ez a járművek gyártására, a pályaépítésre is, amiből az utóbbi 18, az előbbi pedig 26 hónapot vesz igénybe a tervek szerint. A Nemzeti fejlesztési tervben szereplő nagyprojektek megvalósításának felgyorsítása érdekében éppen ezért nemrégiben harminc jogszabályt módosított a parlament, és lehetővé tették azt is, hogy már az előkészítéshez uniós támogatást vehessenek igénybe a projektgazdák.
Debrecenben jelenleg mindössze egy villamosjárat közlekedik – ez a Nagyállomást köti össze a Nagyerdővel és az egyetemi campusokkal – a másik négyet a hetvenes évek közepéig folyamatosan felszámolták, a síneket felszedték, a járatokat autóbuszokkal pótolták. Azon a vonalon, ahol a 2010-ig megépítendő 2-es villamos közlekedik majd, korábban nem volt sínpálya. Most viszont ennek az útvonalnak a bekapcsolása a legfontosabb, mert az érintett városrészben öt perc járásra nyolcvanezer ember lakik, és időközben 28 közintézmény is helyet kapott a területen. A három lakótelepet és a belváros szélét is érintő új villamosvonallal öt buszjáratot váltanak ki részben vagy egészben a városban. Egyben azt is el szeretnék érni a 18 új, alacsony padlós, légkondicionált jármű rendszerbe állításával, hogy a zsúfolt és kényelmetlen buszjáratok miatt a tömegközlekedéstől elfordult emberek autó helyett lehetőleg a villamost válasszák az adott útvonalon. – Debrecenben évente hat-hét százalékkal nő a város útjain közlekedő autók száma. Ez óriási terhelés a környezet számára, nemcsak az utaknál, hanem a levegőszennyezés miatt is. A közlekedési szokások környezetbaráttá tételének egyik módja, hogy jobb tömegközlekedési szolgáltatással állunk elő, mint eddig, a másik lehetőség pedig a kerékpárút-hálózat fejlesztése lehet. A jelenleg épülőkkel együtt rövidesen eléri a 22 kilométert a város kerékpárút-hálózata, ám a cél az, hogy néhány éven belül 38 kilométerre növeljük ennek az úthálózatnak a hoszszát – tájékoztat Pajna Zoltán.
Az új villamospálya 7,8 kilométer hosszú lesz, aminek kiszolgálásához villamos felső vezetékeket és az energiaellátó rendszert is kell telepíteni, szervizmunkák végzésére alkalmas kocsiszín épül, villamoskocsik beszerzésére van szükség. Az építési munkák elvégzéséhez az összes szakhatósági engedéllyel rendelkezik a város, s a beruházáshoz a környezetvédelmi hatóság engedélye is megszületett. A villamosvonal kivitelezésére még ebben az évben kiírja Debrecen önkormányzata a pályázatot. A tényleges építési munka 2008-ban kezdődhet el. A villamospálya építésére vonatkozó engedélyezési terveken már rajta van a pecsét, a tender- és a kivitelezési tervek készülnek, majd ezt követően lehet elindítani az új villamoskocsik beszerzését.
A 2-es villamos a Nagyállomástól a város északnyugati részén található Doberdó utcáig közlekedik majd. A déli végállomás – a Nagyállomás – a város legnagyobb tömegközlekedési centruma, ahol néhány tíz méteres gyaloglással elérhető a vasút, több helyi autóbuszjárat, a
2-es trolibusz, valamint több helyközi autóbuszjárat megállója is. A végállomás környékének átalakításával – nem a 2-es villamosvonal program részeként – egy úgynevezett multimodális közlekedési csomópont is megvalósul, amely a jelenleginél harmonikusabban kapcsolja majd egymáshoz a vasúti, a közúti és a villamosközlekedést.
A Nagyállomás mellett jön létre az új távolságiautóbusz-pályaudvar, gyalogosaluljáró-rendszeren keresztül lehet majd megközelíteni a vonatokat, az autóbuszokat és a villamosokat, s térszín alatti autóparkoló is épül. Az önkormányzat azt szeretné, ha majdan Józsa és Hajdúböszörmény felé elővárosi vasúttal folytathatnák útjukat a villamosról leszállók. Már körvonalazódik az a több települést érintő közlekedési szövetség, melynek keretében ez utóbbi fejlesztések is megvalósulhatnának.
A fejlesztés részeként 18 új kocsit vásárol a város, ebből 15 az új 2-es vonalon közlekedik majd, három pedig a jelenleg meglévő 11 újabb debreceni villamoskocsi mellett, az 1-es vonalán fog járni. Mindezek révén remélhetőleg teljesen ki lehet vonni a forgalomból a régi sárga villamosokat. A legújabb villamosok az elvárások szerint sorozatgyártású, minimum 22 méter hosszúságú – ez a jelenlegi „új” villamosokéval megegyező adat –, két vezetőállásos, mindkét oldalon ajtókkal ellátott, alacsony padlós, komfortos, légkondicionált járművek lesznek.
Elgázolt egy embert a vonat Kecskeméten