Visszatérhet a multinacionális tőke

A magyar tejipar idei első fél éve veszteséges volt, és ha így megy tovább, a feldolgozók az év végével lehúzhatják a rolót – nyilatkozta lapunknak Mélykúti Tibor, az Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatója. A Parmalatot is tulajdonló hazai termelői csoport vezetője úgy véli, a jelenleg 75-80 százalékban magyar tulajdonban lévő iparág szereplőinek meg kellene találniuk az együttműködés lehetőségeit. Ellenkező esetben azzal kell számolniuk, hogy tönkremennek, illetve a multinacionális tőke – csakúgy, mint a rendszerváltás után – ismét túlsúlyba kerül az ágazatban.

2008. 07. 17. 8:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kilencvenes évek elején a privatizáció során teljesen átalakult a tejipar logisztikai háttere: addig minden megyében önálló vállalat gondoskodott a tej begyűjtéséről és feldolgozásáról, utána viszont – az új tulajdonosok piaci érdekérvényesítési képességeinek megfelelően – megindultak a keresztbe szállítások. Jelenleg teljesen megszokott, hogy egy-egy felvásárló Hajdú-Biharból Miskolcra, vagy éppen Székesfehérvárra szállítja a tejet. Ez a rendszer azonban csökkenti az amúgy sem túlzottan magas jövedelmezőséget, versenyhátrányt jelent a hatékonyabb megoldásokat alkalmazó piaci szereplőkkel szemben. Mélykúti Tibor szerint nagyban javítaná a hazai tulajdonú cégek pozícióit, ha a növekvő szállítási költségeket a nem hatékony logisztikai megoldások kiküszöbölésével mérsékelni tudnák. Ezzel az együttműködésben részt vevő feldolgozók jövedelmezősége némiképp javulna, s talán elkerülhető lenne egy olyan helyzet kialakulása, amikor a tönkrement tejipari vállalatok piacainak megszerzésével – csakúgy, mint a rendszerváltáskor – újra a multinacionális tőke kerülne túlsúlyba a magyar tejfeldolgozókban. Mélykúti Tibor emlékeztetett: a globális tőke túlzott jelenlétének nemzetgazdasági kockázata van, hiszen ha a befektetés nem termeli ki folyamatosan az elvárt hozamot, a befektető továbbáll, a gyárat bezárja, a munkaerőt elbocsátja, a piacot viszont megtartja.
A hazai tejipar egyik legjelentősebb szereplője jelenleg a Csányi Sándor tulajdonában lévő Sole-Mizo Zrt., amely négy – évente mintegy 250-300 millió liter tejet előállító – gyárat birtokol. A Sole-Mizo saját termelői háttere most van kialakulóban, az Alföldi Tej Kft. pedig több tucat jelentős termelő által létrehozott társulás, nekik egy gyáruk van, ahol mintegy 230-240 millió liter tejet állítanak elő évente. E két nagy, s még néhány kisebb gyártóval, mint a Kuntej, a Tolnatej vagy az Óvártej, a magyar tulajdonosi hátterű cégek együttesen a feldolgozókapacitások 75-80 százalékát birtokolják. A fennmaradó 20-25 százalékot birtokló külföldi tőke, köztük a gyárait sorban bezáró Friesland, évi 120 millió liter gyártásánál tart jelenleg. A külföldiek az alacsony jövedelmezőségű tevékenységeket megszüntették, csak olyan termékeket gyártanak, amiken igen magas haszonkulccsal adhatnak tovább. Az ágazat hazai tulajdonú üzemeinek jövedelmezősége – kevés kivételesen szerencsés időszaktól eltekintve – soha nem volt kiemelkedő, a szállítási útvonalakban tapasztalható káosz mindenkinek gondot jelent.
– Természetesen a hazai tejtermelőknek és -feldolgozóknak nem kizárólag a szállítási útvonalak ésszerűtlen volta okoz fejfájást – ismerte el a tejipari szakember. A magyar tulajdonosokat folyamatosan sújtja a fejlesztésekhez szükséges tőke hiánya, amit csak tetéz a piaci árak erőteljes ingadozása. Idén például az enyhe tél és az olasz tejtermelési kvóta növelése borította a papírformát. Mindezek következtében februártól az európai tejpiacon mintegy 10-15 százalékos többlet jelent meg, ami a leszerződött termelői áraknál olcsóbban kelt el. Erre való hivatkozással a kereskedelmi láncok csökkentették az átvételi árakat. A fogyasztó szempontjából elvileg kedvező folyamatok végeredménye azonban nem jelet meg a boltokban. A tej ára ugyanis nem, vagy nem olyan mértékben csökkent, ahogy az a feldolgozók felé érvényesített átvételi árakból logikusan következhetett volna. A termelőket viszont igencsak érzékenyen érintették a piaci tendenciák. Különösen, ha meggondoljuk: 2007 januárjában 141 forintot kaptak a tej literjéért, s még decemberben is elérte a 125 forintot a termelői ár, ami idén február– márciusra az önköltséget sem fedező 80 forintos szintre zuhant. – Talán ezért is került szóba bizonyos termelői körökben, hogy tejeskocsikra épített önálló értékesítési hálózattal jelenjenek meg a piacon – vélekedett Mélykúti Tibor, aki szerint ez egy bizonyos mértékig működhet, ám semmiképpen sem oldja meg a tejpiaci gondokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.