Az Andrej Jerofejev nevével fémjelzett párizsi megatárlat legjobbjainak Debrecenbe hozataláról még a Tretyjakov-galériával kezdődtek tárgyalások tavaly őszszel. Ám időközben onnan a politikai és egyházi tekintélyeknek egyaránt fityiszt mutató provokatív gyűjteményvezetőt eltávolították, sőt bűnvádi eljárás is indult ellene. Mindez azonban kevés lett volna a szocart kollekció Debrecenbe jutásának megakadályozásához, kellett még a grúz–orosz konfliktus is, amelyre hivatkozva a kollekció gardírozását a Tretyjakov helyett vállaló moszkvai műgyűjtők társasága is kihátrált az ügyletből. Gulyás Gábor, a Modem vezetője úgy tájékoztatott: levelet kaptak, amelyben a társaság arra való hivatkozással zárkózik el az együttműködéstől, hogy amikor az ország háborút visel, nem engedhető meg, hogy az országot külföldön kifigurázzák.
Ezek után maradt a szocart irányzatból a Blue Noses kollekciója, amelyet Lenin visszamegy a sírba? Kék orrok – cenzúrázatlanul címmel mutat be a Modem. A Vjacseszlav Mizin és Alekszander Saburov politikai hovatartozáshoz, szexualitáshoz való provokatív viszonyukat igencsak naturista felfogásban bemutató fotók minden bizonnyal vegyes érzelmeket váltanak ki a cívisváros konzervatívnak mondható közönségéből. Ám az alkotások mindenféle konvencióval szembemenő kamaszos lendülete, a világot irányító „nagyok” pimasz kifigurázása, a megvalósítás profizmusa minden bizonnyal sokakat levesz majd a lábáról. Csakúgy nagy érdeklődés várható, mint Velencében, Londonban, vagy Sao Paulóban, ahol a Blue Noses gegjei komoly politikai vihart kavartak.
A jelen orosz képzőművészet legismertebb alkotópárosa provokatív valóságmegjelenítése mellett a Merre tart Oroszország? című kiállításon sokkal finomabban hangolt alkotásokkal is találkozhatunk, bár szocart alkotók természetesen abban a körben is jelen vannak.
A művek jó része már a hét elején Debrecenben volt, ám a vámolási procedúra elhúzódása miatt az érdeklődő újságírók többnyire csak a művek csomagolását láthatták. Gulyás Gábortól megtudtuk viszont, hogy a művek a legjobb orosz gyűjteményekből, az Art4.ru Kortárs Művészeti Múzeumból és a pARTner Project Galleryből származnak, biztosítási értékük több mint hatmillió euró. A kiállítás kurátorai Jevgenyij Bereznerk, Irina Csireva és Natalia Tarasova, a fő művekkel jelentkező alkotók között pedig olyan nevek bukkannak fel, mint Ilja Kubakov, Vitalij Komar, Alekszander Melamid, Erik Bulatov, Oleg Kulik és Borisz Orlov.
Baloldali hazugságok az áram áráról: itt a Patrióta leleplezése!