Behúzták a féket az autógyártók

Páros lábbal ugrottak a fékre az autógyártók a pénzügyi világválság következtében erősen csökkenő vásárlási hajlandóság miatt. Kényszerűségből visszafogják termelésüket a beszállítók, és a zuhanó forgalom miatt csődhullám leselkedik a magyar márkakereskedőkre is.

2008. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem harmadával estek vissza a gépkocsivásárlások az Egyesült Államokban, az automobil hazájában. Az USA-ban az autógyártók 1991 óta nem zártak olyan rossz hónapot, mint szeptemberben: 964,9 ezer autót és kisteherautót adtak el, 27 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A General Motors 16 százalékkal, a Ford 35 százalékkal, a Chrysler 33 százalékkal gyengült, de a japán gyártók sem dicsekedhettek: a Nissan 37, a Mazda 36, a Honda 24 százalékkal adott el kevesebb autót, mint egy évvel korábban. Az európai márkák 20 százalékos átlagos csökkenést könyveltek el. Az USA autópiaca 11 hónapja folyamatosan zsugorodik, miután a hitelválság miatt a bankok szigorították a finanszírozási feltételeket, amivel az amúgy sem a fellegekben járó vásárlókedvet tovább rontották. Az autógyártók egy része a kamatok átvállalásával próbálja visszacsábítani a vásárlókat. Közéjük tartozik a Toyota is, amely 11 modellre kínál kamatmentes hitelt, és a Ford, amely számos idei modelljét kínálja hasonló feltételekkel. Lassulást tapasztalni Európában is. Spanyolországban például először az ingatlanpiac roggyant meg, majd az autóeladások estek vissza drasztikus mértékben, és a folyamat egyre több országban látható. Az iparág vészjelzést adott le: az európai autógyártók legalább 40 milliárd eurós kedvezményes hitelhez szeretnének jutni elsősorban környezetbarát autók kifejlesztéséhez. A Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne szerint a kérést az Európai Bizottság elé is be fogja terjeszteni az európai gyártók szövetsége, az ACEA.
A másik megoldás, hogy viszszafogják a termelést a gyárak. A világ első számú luxusautó-gyártója, a BMW már augusztus elején csökkentette az idei profit-előrejelzését, és jelezte, ha a szükség úgy hozza, 20 ezer gépkocsival csökkenti a gyártást. A VW-csoporthoz tartozó Skoda bejelentette, hogy október végén egy hétre leállítja az autógyártást a pénzpiaci válság miatt.
– Ez mintegy 13 ezerrel kevesebb új autót jelent – állította Fred Kapplerr, a Skoda egyik vezetője. A legnagyobb cseh autógyár azt is közölte, hogy tekintettel az új autók iránti kereslet csökkenésére, át fogja értékelni a jövő évi terveit is. Kapplerr szerint a következő időszakban a reális várt növekedés négy-öt százalék körül alakulhat, a korábbi, két számjegyű növekedés a múlté.
A lassulás a magyarországi beszállítóipart sem kíméli: a drasztikusan csökkenő autóipari megrendelések miatt kénytelen volt leállítani egyik gyártósorát a világ vezető autógyárait kiszolgáló, szombathelyi székhelyű Delphi Hungary Kft. Elbocsátásra eddig nem volt szükség, a dolgozókat a közelmúltban a céghez került kormánykerék- és légzsákrendszer-gyártás területére irányították át. Karl Aschemann, a jelenleg 780 dolgozót foglalkoztató ES divízió ügyvezető igazgatója elmondta: a legnagyobb mértékű visszaesést a kis- és középkategóriás járművek piacán tapasztalták.
Komolyan fenyegeti a pénzpiaci válság a magyar márkakereskedéseket. A magyar újautó-piac a 2006-os Gyurcsány-csomag óta lejtmenetben van, és a kereskedők szakmai szövetsége évek óta – mint azt lapunkban többször megírtuk – csődhullámtól tart. A látványos márkakereskedés-bezárások azonban – egy-két kivételtől eltekintve – eddig elmaradtak. Ennek az a fő oka, hogy az importőrök a márka imázsának védelmében rendre közbeléptek, és a csődöt tulajdonosváltással kerülték el. Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke korábban azt mondta lapunknak, augusztusban 26 százalékkal zuhantak az eladások hazánkban, és szeptemberben sem élénkült a piac. Ennek következtében valószínűsíthető, hogy egyre több autókereskedő csukja be a boltot, miután nem tudja finanszírozni a működést.
Öt évvel ezelőtt még összesen 870 márkakereskedés működött Magyarországon, több mint ezer értékesítési ponttal. Jelenleg mintegy 620 márkakereskedést tartanak nyilván, ugyanakkor az értékesítési pontok száma változatlan, vagyis tulajdonosi és tőkekoncentráció ment végbe a piacon – tette közzé az origo. – Negatív piaci tényező, hogy a lakosság eladósodott, még azoknak is el kell gondolkodniuk az autóvásárláson, akik amúgy jövedelmi helyzetük alapján kapnának hitelt. Szintén kedvezőtlenül hat az autópiacra a politikai bizonytalanság – nyilatkozta korábban Gablini Gábor, a Gémosz elnöke. Az érdekképviselet vezetője szerint amíg a vásárlói kör nem látja a stabilizáció jeleit, addig nem fog autót vásárolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.