Négy halott, többtucatnyi sebesült: az okokat pontosan nem ismerjük, de a MÁV azt sugallja, hogy az egyik vonatvezető hibája okozta a bajt. Csak azt nem értjük, miképpen lehetséges, hogy Monorierdőnél ugyanazon a vágányon, ugyanabban az időpontban két szerelvény tartózkodott…
– A vasút kötött pályás közlekedési rendszer, ahol nem múlhat egyetlen emberen az, hogy mikor, hol tartózkodnak a szerelvények. Az általam korábban vezetett vasúthatóság hasonló balesetek után a szolgáltató teljes irányítási rendszerét vizsgálta, a mozdonyvezetőtől a vezérigazgatóig. Egy ember tévedésén vagy banális műszaki hibán nem múlhat az emberek élete.
– A kormányfő elfogadta a miniszter és a MÁV-elnök lemondását. Az operatív felelősséget viselő Heinczinger István vezérigazgató viszont maradt, állítólag azért, mert az ő feladata a MÁV jelentős ingatlanvagyonából Gyurcsány közeli vállalkozásoknak juttatni zsíros falatokat…
– Köztisztviselő voltam, az is szeretnék újra lenni. Pártpolitikához és -finanszírozáshoz kapcsolódó ügyekről, még ha időnként tudomást is szereztem róluk, nem kívánok beszélni.
*
– A súlyos vasúti szerencsétlenség okaként emlegetik az elavult biztosítóberendezéseket, felmerült a kábellopás gyanúja, s a személyvonat vezetőjét – egyelőre kimondatlanul – azzal gyanúsítják, hogy hibázott, amikor gyorsan haladt. De az kinek a felelőssége, hogy ugyanarra a pályaszakaszra ne hajthasson rá egy időben két szerelvény?
– A vasútnál – a légi közlekedéshez hasonlóan – néhány perctől két évig terjedő tervezési periódusok működnek. Az egyes vonalszakaszokon közlekedő vonatok menetrendjét két évvel a közlekedés tervezett időpontja előtt kezdik el egyeztetni. Ez azóta különösen fontos, amióta Európában több száz vasúttársaság használja a pályákat.
– Tehát nem a MÁV belügye, hogy éppen melyik vonat hol tartózkodik?
– Egyáltalán nem a MÁV belügye. Minden menetrendi évre jóval a menetrend meghirdetése előtt, az összes vasúttársaságnak be kell jelentenie az igényét, hogy mikor szeretne közlekedni és melyik pályán. Ezt a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezetnek kell szétosztania. Ennek során számtalan ütköző igény lehet, ugyanazt a pályát több társaság több vonata szeretné használni egyszerre, de ezeket az igényeket ki kell küszöbölni, s egy olyan menetrendet kell létrehozni, amely biztonságos követési távolságokat hagy. Azután ennek az eredményét a MÁV-nak és a többi társaságnak vezérigazgatói szintű utasításokban meghatározott módon végre is kell hajtaniuk.
– A mostani tragédia pontos okait és körülményeit nem ismerjük, de 2007 februárjában Szőnynél történt egy hasonló ráfutásos baleset, akkor egy személy- és egy tehervonat ütközött. Mi az, ami a tavalyi balesetből megszívlelendő tanulság?
– A tavalyi baleset bebizonyította, hogy a független kapacitáselosztás, a független vasúti forgalomirányítás rendszeréről a MÁV nem vesz tudomást, nem az onnan kapott üzemi menetrendet hajtja végre, azzal nem is kommunikál, különösen nem az éjszakai órákban, s gyakorlatilag sajátjaként kezeli a pályát. A szőnyi balesetnél az előre tervezett időponttól jelentősen eltérően indultak el a vonatok, s a MÁV két leányvállalatánál egyáltalán nem szabályozták, hogy ki az, aki ezért vezetői felelősséget visel, ki az, aki jóváhagyathatja az üzemi menetrend módosítását. Még súlyosabb zavarokra világított rá a nagyközönség számára az, amikor ez év január 2-án nem futottak ki Budapest környékén a vonatok. Akkor a vasúti hivatal nem járult hozzá a MÁV-csoport újabb szervezeti átalakításához, pontosan azért, mert nem győződtünk meg arról, hogy az új szervezeti felállásban a vezetők pontosan tudják majd a feladatukat. Ennek ellenére ezt az átalakítást január 1-jén hatályba léptették, s az első hóesésnél, mint azt a MÁV belső vizsgálata és a mi vizsgálataink is megállapították, valójában senki nem tudta, hogy kinek mi a dolga.
– Ez azt jelenti, hogy nem ülhetünk fel nyugodt lélekkel a magyar vasútra? Fel kell készülnünk arra, hogy bármikor előfordulhatnak hasonló balesetek?
– A monorierdei tragédiának a híre a Bécsbe tartó EC (EuroCity) fedélzetén ért utol. Vagyis akár velem is megtörténhetett volna. Azért érintett még ennél is kínosabban az ügy, mert hatósági vezetőként pontosan tudtam, és a legmagasabb rangú politikusoknak is elmondtam, hogy a balesetek kockázata az utóbbi években emelkedett. Sajnos, ki kell jelentenünk, a jelenlegi magyar vasúti rendszer hibatűrő képessége nagyon alacsony. Vagyis nem lehetünk biztosak benne, hogy ha felszállunk egy vonatra, épségben le is szállunk róla. Persze ez igaz a közúti vagy a légi utazásra is, de a MÁV jelenlegi szervezeti irányítási rendszerében szükségszerűen több rendkívüli helyzet és baleset alakul ki, mint indokolt lenne.
– Amikor a miniszterelnök elfogadta a közlekedési miniszter lemondását, Szabó Pál személyében az az ember távozott, aki önt meglehetősen kurtán-furcsán távolította el a hivatalából. Elégtételt érez?
– Ezt magánügynek tartom. Hogy erről az eljárásról mi a véleményem, azt az érintettekkel – a miniszter úr kivételével, aki nem volt hajlandó fogadni – már személyesen megbeszéltem.
– Ám az közügy, hogy – mint akkoriban nyilatkozott – alkotmányellenesen szüntették meg a vasúti hivatalt. Fordult jogorvoslatért ebben az ügyben az Alkotmánybírósághoz?
– Csak munkaügyi bírósághoz fordultam, mert azt gondolom, hogy a köztisztviselői felmentésem és a hatásköreim elvonása törvényellenes volt, s remélem, a magyar bíróság visszahelyez az állásomba. Ami az alkotmányossági kételyeimet illeti, ezek fennállnak, de nem érzem feladatomnak a bírósági procedúra végigvitelét. Én a saját ügyemben próbálok jogorvoslatot keresni, ugyanakkor azt gondolom, hogy az alkotmányos helyzetet a parlamentben a kételyeiket szintén megfogalmazó, most már többségbe került ellenzéki pártok egyszerű törvénymódosítással visszaállíthatnák. Ezt egyébként az Európai Bíróság valószínűleg ki fogja kényszeríteni, hiszen az önálló vasúti hivatal megszüntetése értelmetlen, s Brüsszel szerint az uniós jogot is sérti.
– Melyik a MÁV igazi arca? Az a kép hiteles, amely szerint ha lassan is, de fejlődő nemzeti nagyvállalatról van szó, vagy pedig a politikai zsákmányszerzés kitüntetett terepéről, ahová zsákszámra öntik az adófizetők pénzét, aminek semmi látszatja?
– Ha korrupció kerül szóba, ezt én Magyarország versenyképessége vagy a közéleti és az üzleti normák szempontjából szeretném megközelíteni. Meg kell állapítsuk: azok a vasúti balesetek, amelyek közül az egyik legsúlyosabbnak most lehettünk tanúi, a korrupció szélesebb értelemben vett működésének óriási társadalmi költségeire mutatnak rá. Korrupción azt értem, hogy különféle magánérdekek helytelen módon befolyásolnak döntési mechanizmusokat. Ezek a közérdekkel szemben olyan rossz döntések meghozatalához vezettek, hogy ma a magyar állami vasúti rendszer jóval drágábban működik, mint néhány éve, miközben nem ad több szolgáltatást, és veszélyes balesetek sorozatát produkálja. Az, amit MÁV-nak hívunk, ma már több mint száz vállalat olyan halmaza, amelyben spontán privatizációs folyamatok indultak meg. Az időről időre a fizetésképtelenség határát súroló pénzügyi vészhelyzetek mögött válságot jelző, rossz reálfolyamatok zajlanak. Ez a cégcsoport, amely ma a magyar vasúti rendszer infrastruktúrájáért, a vasúti közszolgáltatás mintegy 95 százalékának lebonyolításáért és a vasúti áruszállítás jelentős részéért felelős, Európa egyik legrosszabbul működő vasúti közlekedési rendszere.
– Korábban azt nyilatkozta, hogy a cég 2 billió forintos vagyonvesztést szenvedett el. A MÁV válasza az volt, hogy az a kétbillió „csak” félbillió. De az alapkérdés nem az, hogy hová lett az adófizetők pénze?
– Nem titok, hogy mennyi vagyon veszett el. A vasúti hivatal számításait az Állami Számvevőszék is auditálta. Itt nyilvános dokumentumokból megismerhető adatokról beszélünk. Ráadásul a vagyonvesztés azóta már a 3 billióhoz áll közelebb. Az, hogy a magyar adófizetőknek folyamatosan sok pénzt kell költeniük tömegközlekedésre, s így vasútra is, önmagában nem gond. De az már komoly baj, hogy nem áll arányban a betett pénz s az érte kapott szolgáltatás. Ezen kell változtatni.
– Vajon mi kellene ahhoz, hogy a magyar vasút más pályára álljon? Aki látta, hogy Németországban a rendszerváltás óta a Deutsche Bahn milyen vasutat épített fel a szocialista keletnémet vasút romjain, akkor tudja, hogy miként lehet ezt máshogy is csinálni. Ön milyen megoldást választana?
– Járt utat választanék. Ahhoz, hogy jó vasúti rendszerünk legyen, az állami oldalon jó igazgatási szervezetekre van szükség és jó társaságokra a piacon. Valószínűleg sokkal jobb infrastruktúra-kezelő, tehát az állomásokért és a pályákért felelős szervezetre is szükség van. Ilyen vállalkozásokból több száz működik Európában. Jó vasúttársaságokat kellene Magyarországra engedni, s valamelyik európai ország sikeres közigazgatási modelljét átültetni.
– Ez azt jelenti, hogy el kellene adni a MÁV-ot valamilyen európai nagy vasúttársaságnak?
– Nem feltétlenül, bár egyre határozottabb az a meggyőződésem, hogy jelenleg a MÁV-csoporton belül zajló spontán privatizációs folyamatot valamilyen keretek közé szorított valódi privatizációnak kellene felváltani. De hadd hozzak egy példát a légi közlekedésből: ahhoz, hogy különböző nyugat-európai állami és magán-légitársaságok leszálljanak Ferihegyre, nem kellett volna eladni a Malévot s a Budapest Airport működtetésének a jogát.
– No de eladták!
– Valóban eladták, de ez nem volt elkerülhetetlen feltétele a nemzetközi légi piacba való integrációnknak. Ahhoz, hogy a magyar vasúti rendszerbe korszerű eszközök kerüljenek, tapasztalatra, külföldi cégekre és szaktudásra van szükség. Hiszen hazánk az elmúlt hatvan évben a vasúti technológiában nem tekinthető élenjárónak, az állami vasúttársaságok működtetésében pedig rossz a teljesítménye. A modernizáció egyik módja a privatizáció vagy valamilyen koncesszióba adás. De azt az EU mindenképpen ki fogja kényszeríteni, hogy az egységes piacon a társországok vasúttársaságai Magyarországra is kiterjeszthessék a működésüket, mint ahogy ez a teherfuvarozásban már meg is történt. Az igazság pillanata közeledik, a verseny elől nem menekülhet el a MÁV sem.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!