Ferihegy bajban lehet

A Malév csődjével megrendülhet a Ferihegyi légikikötőt üzemeltető Budapest Airport Zrt. is – állította lapunk kérdésére Kiss Kálmán, a közforgalmú pilótákat tömörítő Hunalpa egyesület alelnöke. A légicégnél működő szakszervezetek tegnap egyeztettek a Malévvel a társaság nehéz helyzetéről, aminek oka az érdekvédők szerint nem az emelkedő kerozinárakban, hanem a menedzsment munkájában keresendő.

2008. 10. 07. 14:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valami nem stimmel a Malév menedzsmentjének létszámleépítéssel kapcsolatos álláspontja körül – mondta Kiss Kálmán. Leonov Péter vezérigazgató azt állítja, hogy négymilliárd forint veszteséget produkált a hosszú távú járatok üzemeltetése, ezért repülőgépeket kellett kivonniuk a forgalomból. De azt is érdemes tudni, hogy egyetlen bérelt repülőgép visszaadása a szerződési idő lejárta előtti három-ötmilliárd forint azonnali kiadást jelent – mutatott rá Kiss. Amikor megkötik a szerződést, a bérbeadó pontosan megjelöli, milyen állapotban óhajtja viszontlátni a gépet, amit emiatt a visszaadás előtt fel kell újítani. A nagyjavítás árát pedig a repülőnek a futamidő alatt ki kell termelnie. A Malévnek ma 18 gépe van. Ha ezeket – egy esetleges csőd miatt – idő előtt viszsza kellene adni, az olyan terhet jelentene a cégnek, ami sokszorosan meghaladja azt az összeget, amire hivatkozva a cég menedzsmentje – az e heti bejelentés szerint – mintegy száz pilótától meg kíván válni.
Kiss korábban azt nyilatkozta, hogy nincs értelme sztrájkolni, mert nincs olyan tulajdonosa a Malévnek, akire hatással lehetne a munkabeszüntetés. Valóban furcsa helyzet, hogy a Malévet birtokló Airbridge Zrt. többségi tulajdonosa két magánszemély, Költő Magdolna és Kiss Kálmán. (Utóbbi a Hunalpa alelnökének névrokona.) A kisebbségi tulajdonos Borisz Abramovics 49 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az AirBridge Zrt.-ben. A különös tulajdonosi szerkezetnek az a magyarázata, hogy a Malév csak magyar többségi tulajdonban tarthatta meg nemzeti légitársaság státusát, és az ezzel járó európai repülési jogokat. A cég irányítását azonban teljesen az oroszok vették át: a társaság elnöke Abramovics, az igazgatóság tagja Borisz Abramovics testvére, Alekszander Abramovics is.
Kiss Kálmán szerint a pilótáknak éppúgy az az érdekük, hogy a Malév túlélje a jelenlegi iparági krízist, mint a magyar gazdaságnak. Az egyesületi vezető szerint ugyanis messze ható következményei lennének egy esetleges csődnek. Nemcsak a mintegy 2500 dolgozó – köztük a magasan képzett pilóták – utcára kerülése a tét, még csak nem is az a legalább húszmilliárd forint, ami az állami kezességvállalás miatt vész oda. Még nagyobb baj, hogy a nemzeti légitársaság csődje nehéz helyzetbe hozná a magyar légikikötőt, illetve az azt üzemeltető vállalkozást is, amelynek legnagyobb partnere a Malév. A lapunknak korábban nyilatkozó Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője azt állította, hogy bár a Malév fontos partner, ha esetleg elhullana a légitársaságokat tizedelő válságban, mások lépnének a helyére. Ezzel szemben Kiss Kálmán azt állítja, a légitársaságoknak nincsenek kihasználatlan kapacitásaik. A gépek bérlése – mint azt fent jeleztük – komoly anyagi elkötelezettséget kíván, a pilóták átlépése egyik légitársaságtól a másikhoz két-három hónapos továbbképzéssel jár. Vagyis egy Malév nagyságú légitársaság kiesése komoly veszteséget okozna a Budapest Airportnak is.

Csőd szélén sem értékesítik. Van esély az Alitalia légitársaság megmentésére. A korábban lehetetlennek tűnő feladat megoldása most részben a még vonakodó szakszervezetek meggyőzésén, részben egy kisebbségi részvényes bevonásán múlhat. A távirati iroda beszámolója szerint Gianni Letta, az Alitalia megmentésével megbízott államtitkár a német Lufthansa vezetőjével találkozott. A kiszivárogtatások szerint az olasz kormány szeretné, ha a német légitársaság kisebbségi részvényesként beszállna az új légitársaságba, míg az Alitalia átalakításának terheit döntően viselő CAI olasz befektetői csoport a csőd szélén álló vállalat használható részeit a szintén olasz kézben lévő Air One légitársasággal egyesítené, és ebből alakítana új társaságot. Az új légitársaság
12 500 Alitalia dolgozót venne át, 3250 álláshelyet megszüntetnének. A megmaradó szállítási és utaskezeléssel kapcsolatos feladatokat a Finmeccanica állami védelmi konszernhez rendelnék. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.